header photo

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم شهریورماه

چکیده گزارش‌های کارگری،

هفته چهارم شهریورماه

بحران تشکیل سرمایه ثابت در بخش تولید و منافع طبقه کارگر 

سی ام شهریورماه – سهم تشکیل سرمایه ثابت سه بخش اصلی اقتصادی، یعنی خدمات، صنعت و کشاورزی… تا پنج درصد سهم سرمایه‌گذاری‌ها در کشاورزی بوده است. ١۵ تا ٢٠ درصد نیز سهم تشکیل سرمایه ثابت در بخش صنعت و ۶۵ تا ٧٠ درصد هم در بخش خدمات بوده است. در این اقتصاد تولید منطقی نیست،مگر ممکن است تولید شکل بگیرد، تنها چیزی که اوج می‌گیرد دلالی است.

اقتصاد مقاومتی ولی فقیه در خدمت فعالیت‌های دلالی

سی ام شهریورماه – شاهراهی که در آن درآمدهای اصلی از طریق فروش منابع طبیعی و منابع خام حاصل می‌شود. اصلی‌ترین منبع درآمدهای فعالان اقتصادی در کشور جلب و جذب درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی است که در اشکال تجارت به معنای واردات، فعالیت‌های سوداگری خرید و فروش زمین، مصرف گرایی، ساخت ویلا، سفرهای خارج از کشور و فعالیت‌های دلالی، پول سرمایه‌گذاری می‌شود. چنین اقتصادی قادر به خلق شغل برای اقشار محروم نیست…منابع کشور به آن دسته از فعالیت‌هایی تخصیص داده می‌شود که فعالیت‌های نامولد و سوداگری هستند.

حمله به کارگران بی دفاع و حق طلب محکوم است !

سی ام شهریور ماه – “خبرگزاری هرانا – یگان ضدشورش نیروی انتظامی، برای دومین روز متوالی با حمله به کارگران معترض کارخانه‌های “هپکو” و “آذرآب” اراک آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده است”.

مبارزه طبقه کارگر علیه قراردادهای موقت

سی ام شهریورماه – تعادل در بازار کار به طور کامل از بین رفته و وضعیت امنیت شغلی کارگران به نقطه بحرانی رسیده است. حدود ٩۵ درصد از کل قراردادهای کار کوتاه‌مدت و در بسیاری واحدها صرفآ شفاهی  است و ٩٩ درصد از قراردادها چندماهه سه تا شش ماه است. نکته قابل تامل آن است که این روند روز به روز در حال افزایش است. با برنامه های کنونی در آینده نزدیک ١٠٠ درصد قراردادها، موقت خواهد شد.

اخراج کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

سی ام شهریور ماه – ۱۷ نفر از کارگران روزمزد مجتمع نیشکر هفت تپه پس از اعتراض های اخیر از کار اخراج شدند.۱۴ نفر از این کارگران در بخش انبار و تجهیزات و ماشین آلات و سه نفر دیگر در خط تولید  مشغول به کار بودند.

ادامه اعتصاب  کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو

بیست و نهم شهریور ماه – اعتراضات  کارگران به دنبال احقاق حق آنها و دریافت مطالبات عقب افتاده شش ماهه‌شان امروز هم ادامه یافت. از ساعات ابتدایی صبح امروز- ۲۹  شهریور- عوامل انتظامی در اطراف دو شرکت آذرآب و هپکو مستقر شده‌اند.  مشکلات کارگران هپکو و آذرآب از اختیارات استانی خارج شده است و مسئولان کشور باید در مورد آن تصمیم بگیرند.

حمله نیروهای امنیتی و اوباش به کارگران هپکو وآذر آب

بیست و نهم شهریور ماه – یگان ویژه ضد شورش نیروی انتظامی  برای پراکندن کارگران آذراب در محور  جاده اراک ـ تهران؛ به تیراندازی هوایی متوسل شد. در جریان تجمع کارگران هپکو در محل پل شهید بختیاری روی ریل راه آهن نیز کارگران با برخورد قهری روبرو شده  و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.فعالان کارگری هرگونه برخوردی را با کارگران محکوم می‌کنند.

طرح دولت برای ذوب‌آهن اصفهان چیست؟

بیست و نهم شهریور ماه – معاون وزیر صنعت اعلام کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه شستا به شمار می‌رود. تراز مالی ذوب‌آهن نشان می‌دهد٬ ذوب‌آهن از کارخانه‌های زیان‌ده بود؛ در گذشته ١٠ هزار نفر نیروی کار جدید را به ۶ هزار نیروی قبلی اضافه کردند.بنابراین برای کاهش هزینه‌ها از‌جمله راهکارها تعدیل [اخراج ] تدریجی نیروی کار مازاد است٬ به نحوی که اثار منفی در جامعه نداشته باشد.

اعتراض کارگران و کارکنان صنعت ملی نفت

بیست و نهم شهریور ماه- گروهی از کارکنان شرکت ملی نفت به انعقاد قرارداد واردات شیرآلات کنترلی اعتراض کردند.با وجود اینکه توانایی شرکت باسابقه داخلی تولیدکننده شیرآلات کنترلی مورد استفاده در صنایع گاز و نفت به تایید وزارت صنعت رسیده است، پیمانکاران پروژه بزرگ نفتی در حال انعقاد قرارداد واردات[از اتحادیه اروپا] این تجهیزات با بودجه دولتی هستند. واردات شیرآلات کنترلی منجر به نا امنی شغلی کارگران شرکت های داخلی فعال در صنایع گاز و نفت و پتروشیمی شده است.

اثر مخرب برنامه تعدیل اقتصادی بر صنعت چاپ ایران

بیست ونهم  شهریور ماه- رئیس انجمن علمی صنعت چاپ ایران؛ سرمایه های انسانی در این صنعت مورد غفلت واقع شده است. در۱۰ سال گذشته به دلیل سیاست‌های غلط …و برخی بی توجهی ها۳۰ هزار نفر از افراد شاغل حوزه چاپ ریزش داشته‌ و بیکار شده‌اند.

اعتصاب کارگران فاز ۲۲- ۲۴ منطقه گازی پارس جنوبی٬ عسلویه

بیست و نهم شهریور ماه-کارگران یکی از شرکت پیمانکاری شاغل در فاز۲۲- ۲۴ واقع در عسلویه از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون دارای معوقات مزدی هستند. با توجه به بازگشایی مدارس این پرداختی ها کفاف هزینه های جاری خانواده های کارگری را نمی دهد. حال نوبت کارفرمایان است که دستمزد کارگر را بموقع بپردازند و نه با تاخیر بیش از سه ماه.

تجمع کارگران طرح آبرسانی دشت‌ سیستان

بیست و نهم شهریور ماه-کارگران پروژه ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان با حضور در اداره کار زابل  خواستار رسیدگی به وضعیت حقوق‌های عقب افتاده خود شدند. تعداد کارگران شاغل در پروژه آبرسانی دشت سیستان تا ۲۲۰۰ نفر برآورد می‌شود، بیشتر این کارگران با مشکل پرداخت نشدن به موقع مطالبات مزدی مواجه هستند.

طرح “ملی” اشتغال یا اجرای فرامین نهاد های سرمایه داری جهانی 

بیست و نهم شهریور ماه- حدود ٢۵ هزار میلیارد تومان در این طرح از سوی نظام بانکی و پنج‌هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود که در مجموع حدود ٣٠‌هزار میلیارد تومان خواهد بود. آنچه برای اشتغال فراگیر و طرح کاج در نظر گرفته شده است، مصوب شورای‌عالی اشتغال بوده است؛بخش یارانه نیز، از سوی سازمان برنامه و بودجه  صد میلیارد تومان برای طرح کارورزی تزریق کرد…این طرح نیز مانند طرح‌های زودبازده دولت محمود احمدی‌نژاد و طرح ضربتی اشتغال در برنامه سوم توسعه با شکست کامل مواجه[می] شود.

در حمایت از کارگران در بند

بیست و نهم شهریور ماه -“سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه: ۴۳روز ازاعتصاب غذای رضا شهابی میگذرد و این کارگر زندانی از نظر جسمانی در وضعیت ناگواری بسر میبرد متاسفانه علیرغم وعدهای داده شده به خانواده شهابی، هیچ اقدامی تاکنون برای حفظ جان این کارگر زندانی از سوی قوه قضایی نشده است”.

اعتراض کارگران شهرداری مریوان

بیست و نهم شهریورماه- کارگران این شهرداری که در بخشهای مختلف خدمات و فضای سبز مشغول به کار هستند، حدود دویست نفر هستند که مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. حق بیمه این کارگران نیز در ماههای گذشته پرداخت نشده و برای تعویض دفترچه های بیمه با مشکل مواجهند. دستمزد کارمندان این شهرداری نیز در ماههای گذشته پرداخت نشده‌است.

واپسگرایان کارگر ستیز؛ خدمتگزاران ددمنشِ کلان سرمایه داری

بیست و نهم شهریور ماه – مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت :باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی تقویت شده … دولت باید از تصدی گری در بخش های اقتصادی فاصله گرفته و به جای آن نظارت و پیشتیبانی[از بخش خصوصی و امنیت سرمایه] را مورد توجه جدی قرار دهد. دولت مکلف است که حق بیمه کارفرما را پرداخت کند.

خصوصی سازی صندوق های بازنشستگی و افزایش سن بازنشستگی

بیست و نهم شهریور ماه- در نشست پایداری بلند مدت صندوق های بازنشستگی در شرایط در حال تحول با حضور معاون وزارت تعاون کار، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و جمعی از مدیران صندوق‌های بازنشستگی ایران،رئیس شاخه ایتالیایی اتحادیه مزایای کارفرمایان بین‌المللی گفت: ایران باید در راستای تغییر[ افزایش] سن بازنشستگی و اصلاح نظام مربوط به آن حرکت نماید.

ادامه مبارزه کارکنان شرکتی مخابرات

بیست و نهم شهریور ماه – جمعی از نیروهای شرکتی مخابرات در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارتباطات، ضمن برشمردن مشکلات، خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند. قرارداد دائم و رسمی از خواسته های اصلی در این نامه سرگشاده است

تجمع کسبه خرد پلاسکو

بیست و نهم شهریور ماه – کسبه پلاسکو در میدان منیریه در تجمع اعتراض‌آمیز خواهان رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت پلاسکو و شرایط نامناسب زندگی خود شدند. آنها برای چندمین بار در ماه‌های اخیر دست به تجمع می‌زنند و خواهان عملی شدن وعده‌ها هستند.

اعتصاب کارگران اداره  راهداری آذربایجان شرقی

بیست و هشتم شهریور ماه- کارگران شرکتی و استیجاری اداره راهداری٬ حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان شرقی دراعتراض به  عدم دریافت  مزد از ابتدای سال جاری و تبدیل وضعیت استخدامی خود به رسمی در   مقابل استانداری تجمع کردند.

دستبرد به  دارایی زحمتکشان ؛ چوب حراج بر اموال سازمان تامین اجتماعی

بیست و هشتم شهریور ماه- وزیر کار از آمادگی هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه برای همکاری اقتصادی با شرکت‌های آلمانی خبر داد. سازمان تامین اجتماعی ٩ هلدینگ دارد که در بخش شستاست. همچنین هلدینگ هایی در زمینه گردشگری، رجا و بیمارستانی وجود دارد. صندوق‌های تامین اجتماعی در بخش‌های انرژی، ساختمان، بانکداری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل و نقل دریایی و بازرگانی فعالیت می‌کنند. وی میزان سرمایه صندوق‌ها را ٣٣ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: برای ارتباط شما[صاحبان صنایع آلمان] با شرکت‌های ایرانی آمادگی داریم.

تجمع همزمان کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو

بیست و هشتم شهریور ماه-در ادامه اعتراضات صنفی کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو، شماری از کارگران این دو واحد صنعتی در نقاط جداگانه شهر اراک تجمع کردند.کارگران کارخانه آذرآب حدود ۴ ماه است مطالبات مزدی طلبکارند.کارگران هپکو نیر از زمستان سال گذشته تاکنون مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود را به صورت ناقص دریافت کرده‌اند.

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!

بیست و هشتم شهریور ماه-“خبرگزاری هرانا –  سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های ایرانی خواسته است که رضا شهابی، فعال سندیکایی زندانی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند…رضا شهابی از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است و به همراه چند عضو دیگر این تشکل کارگری، چون ابراهیم مددی و داوود رضوی، بارها بازداشت شده”.

آمارهای اشتغال دستکاری می شود

بیست و هشتم شهریور ماه- ما آمار دقیقی از کار و نرخ شاغلان هم نداریم. دولت برای این که می‌خواهد همیشه ادعا کند که بیکاری کم داریم، هیچ وقت آمار دقیقی از اشتغال تهیه نمی‌کند. در آماری که اخیرا منتشر شده، جمعیتِ ده سال به بالای کشور را ۶۶ میلیون نفر ذکر کرده‌اند ولی در آمارهای رسمی، ۲۲ میلیون نفر ایرانی کار می‌کنند. این تناظر آماری نشان می‌دهد که چند ده میلیون ایرانی در سن کار هستند اما کار ندارند.

تجمع کارگران کارخانه  پولاد صدر لرستان

بیست و هفتم شهریور ماه – کارگران کارخانه فولاد صدر خرم‌آباد استان لرستان به علت متوقف شدن فعالیت‌های این کارخانه از اواخر مرداد سال جاری بیکار شده‌اند.کارگران بیکارشده کارخانه  صدر فولاد خرم‌آباد همراه با خانواده هایشان در مقابل درب این واحد صنعتی تجمع کردند.کارگران خواستار بازگشت به کار و دریافت حقوق وحق بیمه معوقه خود هستند.

اعتراض ماهیگیران  و ملوانان خوزستان

بیست و هشتم شهریور ماه-مدیرعامل تعاونی لنج‌داران آبادان می‌گوید: مشکلات صنفی خود را به مسئولان اطلاع می‌دهیم ولی در مقابل هیچ خبری از پیگیری‌های آنها نیست. وضعیت کارگران صیادی روبه افول است.در کل استان خوزستان در این چند سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ لنج از در سواحل پهلو گرفتند و دیگر کار نمی‌کنند.در هر لنج به صورت میانگین هشت ملوان کار می‌کند.نهایت دستمزد یک ملوانی که بیش از نیمی از سال را روی آب است به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

کارگران و جوانان بیکار سوخت بری می کنند

بیست و هشتم شهریور ماه -در منطقه سیستان هم مانند بلوچستان مردم از روی ناچاری به قاچاق سوخت تن می‌دهند.خشکسالی‌های ویرانگر این سال‌ها و نبود صنعت و مشاغل جایگزین کشاورزی و دامداری، معاش مردم را با خطرات جدی روبه‌رو کرده است. سوخت بری در نهایت ٣٠٠ تا ۴٠٠ هزار تومان نصیب‌شان می‌کند. پولی که چندین روز برایش خطر می‌کنند و اگر هزینه‌ها را از آن کم کنیم در نهایت مبلغ ناچیزی برای‌شان می‌ماند…البته سود اصلی به جیب اربابان می‌رود.

در حمایت از آینده و حقوق کودکان کار-۱

بیست و هفتم شهریور ماه-سرگردانی خانواده‌هایی که کودکانشان در طرح ساماندهی دستگیر شده‌اند…تاکنون حدود ٣٠٠ کودک کار از سطح شهر تهران جمع آوری و در ٣ مرکز یاسر، بعثت و شهدای افسریه ساماندهی شده اند.دستگیری این بچه‌ها جز گسترش آسیب نتیجه دیگری ندارد.کودک کار فقط حاصل یک رفتار اقتصادی نیست، بلکه حاصل مجموعه‌ای از نگرش‌ها و رفتار اقتصادی است. کودک کار، ناکارآمدی سازمان‌های مختلف من‌جمله وزارت کار و وزارت دارایی و برنامه‌ریزان اقتصادی اجتماعی را نشان می‌دهد.

در حمایت از آینده و حقوق کودکان کار-۲

بیست و هفتم شهریور ماه- اصولا این طرح‌ها بیشتر یک مانور قدرت و ایجاد خشونت و ناامنی برای این بخش جامعه است.کودکان کار سر چهارراه‌ها عمدتا ۵ تا ۱۵ سال سن دارند،اسم طرح عموما با عنوان متکدی بیان می‌شود؛ لیکن به شکل ِ کلی؛ هم دستفروش‌های سر چهارراه‌ها؛ گل فروش‌ها و سی دی فروش‌ها و فال فروش‌ها را … راستش به اسمِ این نوع طرح‌ها به بخش‌های فرودست جامعه فشار می‌آورند.

در حمایت از آینده و حقوق کودکان کار-۳

بیست و هفتم شهریور ماه- کودکانی که در مرکز ساماندهی یاسر نگهداری می شوند از دیدار خانواده هایشان محرومند… اطلاعات پشت پرده جمع آوری ضربتی کودکان کار نشان می‌دهد، مسئولان دولتی به دنبال خصوصی سازی کامل مراکز بهزیستی و حتی شیرخوارگاه‌ها هستند.

اعتصاب مجدد کارگران کارخانه نوظهور

بیست و هفتم شهریور ماه- کارگران کارخانه نوظهور در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند و خواهان آن هستند که ۵ ماه مطالبات مزدی (فرودین تا مرداد) آنان پرداخت شود.کارگران رسمی و قراردادی کارخانه نوظهور، ۵ ماه مطالبات مزدی دارند و علی رغم  وعده‌های کارفرما در تجمعات گذشته مبنی بر پرداخت مطالبات در اسرع وقت، این کار انجام نشده است.

مطالبه کارگران شهرداری مشهد

بیست و هفتم شهریور ماه – پیمانکاران شهرداری مشهد مزد کارگران را پرداخت نمی کنند.پرداخت به موقع دستمزدها، لیست ارسالی بیمه‌، عدم استفاده از قراردادهای سفید امضا، پرداخت سهم کارهای سخت و زیان‌آور ازجمله مطالباتی است که[کارگران ]… خواهان رسیدگی به آنها هستند. امروز همه کارگران شهرداری‌ها در کشور دچار مشکلات مشابه هستند.

ادامه اعتصاب کارگران معدن ذغال سنگ طزره

بیست و هفتم شهریور ماه -اعتراض صنفی کارگران معدن ذغال سنگ طزره که در رابطه با پرداخت نشدن ۲ ماه مزد معوقه آغاز شده بود، وارد دومین روز خود شد.کارگران ناراضی که جمعیت آنها دست‌کم ۷۰۰ نفر است؛ در محوطه محل کار خود جمع شدند.

اخراج نماینده صنفی کارکنان مغایر حقوق سندیکایی زحمتکشان است

بیست و هفتم شهریور ماه – پرستار بیمارستان خصوصی آیت‌الله نبوی دزفول  با ۱۷ سال سابقه کار، به خاطر پیگیری اجرای قانون ارتقای بهره‌وری، از محل کارش اخراج شده است. او می گوید: ظرف ۶ ماه که نماینده پرستاران در این بیمارستان بودم پیگیری مجدانه‌ای برای اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری با پرسنل داشتم و با هماهنگی آنان و جمع آوری امضا توانستم نامه‌ای جهت اجرای این قانون تهیه و به اداره کار ارائه بدهیم که با مخالفت شدید مواجه شدم.

طرح ضد انسانی “ساماندهی کودکان کار” را متوقف کنید !

بیست و هفتم شهریور ماه – شبکه یاری کودکان در نامه‌ای به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره فرآیند اجرایی طرح ساماندهی کودکان کار در سطح خیابان اعتراض کرده است.در بخشی از این نامه آمده است :” در اجرای طرح ساماندهی این کودکان همچنان با برخوردهای سلیقه‌ای و غیرکارشناسی مسئولان و نهاد‌های ذیربط مواجه می‌شویم. واگذاری کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست تحت‌ شرایطی (بیش از سه مرتبه ساماندهی کودک در سطح خیابان) به بهزیستی و همچنین رد مرز کودکان غیرایرانی از نمونه تصمیمات واجد ایراد اخیر است.”

مطالبه کارمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی

بیست و هفتم شهریور ماه- مطابق بخشنامه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری کسرحق بیمه بازنشستگی از اضافه کار، کارکنان مشمول تامین اجتماعی ممنوع شد.نتیجه این بخشنامه کاهش مستمری بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت کارمندان مشمول تامین اجتماعی تا ۴۰درصد بود.وزارت  کار نیز  در بخشنامه ای اجرای مصوبه هیات وزیران را به بازنشستگان سال ۱۳۹۵ وقبل از آن محدود کرد و تکلیف بازنشستگان سال ۱۳۹۶ و پس از آن را مشخص نکرد. کارمندان  خواهان ابطال بخشنامه های و دریافت  مستمری متناسب با حق بیمه ای که به صندوق بازنشستگی پرداخته اند، هستند.

ارزان سازی نیروی کار تحت پوشش طرح های اشتغال

بیست و هفتم شهریور ماه -توافقی سه‌جانبه برای اجرای دو برنامه ملی اشتغال با تأمین مالی ٣٠ هزار ‌میلیارد تومان بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت؛ در این رابطه وزیر کار گفت:درحال‌حاضر مهم‌ترین بحث ما کارورزی است…با این پول، طرح کارورزی جنبه اجرائی و عملی به خود گرفته است.

تجمع کارگران کارخانه آذرآب

بیست و هفتم شهریور ماه-کارگران کارخانه آذرآب در اعتراض به عدم دریافت  چندین ماه حقوق همزمان با مجمع عمومی شرکت صنایع آذرآب برای تعیین هیئت مدیره در محوطه کارخانه  تجمع کردند. کارگران ۹ ماه مزد از کار فرما طلب دارند.

جلوگیری از بازگشت به کار گروهی از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس

بیست و هفتم شهریور ماه – حراست پالایشگاه ستاره خلیج فارس باوجود نامه اداره کار شهرستان بندرعباس مبنی بر بازگشت به محل کار کارگران اخراجی بهره‌برداری پالایشگاه از ورود و ادامه کار آنها  ممانعت به عمل آورد.

اعتصاب کارگران شرکت راه آهن  اردکان

بیست و ششم شهریور ماه – گروهی از کارگران شرکت راه آهن اردکان نسبت به عدم  دریافت  بیش از ۳ ماه  حقوق  درمقابل فرمانداری این شهرتجمع کردند.۴۰۰ کارگردرشرکت راه آهن اردکان در واحد تعمیر و نگهداری خط آهن ایستگاه های بافق، بادرو د و چادرملو مشغول  به کارند.

سه میلیون کارگر  فاقد بیمه هستند

بیست و ششم شهریور ماه -بازرسان تامین اجتماعی تنها از کارگاه‌های زیر ۱۰ نفری بازدید می‌کنند که لیست بیمه‌ای خود را داده باشند و نگرانی فعالان کارگری در خصوص وضعیت کارگرانی است که بیمه نشده‌اند. بیش از ۳ میلیون کارگر از سوی کارفرما بیمه نشده‌اند. نظارت بر کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر وجود ندارد.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار؛ با کدام برنامه ؟

بیست و ششم شهریور ماه – حمایت‌های اجتماعی از زنان سرپرست خانواده بخشی از وظایف شهرداری محسوب می‌شود اما روند این وظیفه‌ مناسب نیست.ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار یکی از ضعف‌هایی که شهرداری تهران در رابطه با اشتغال خانم‌ها دارد.

اعتراض کارکنان شرکتی مخابرات

بیست و ششم شهریور ماه -نه تنها در ارومیه به دلیل امضا نکردن قراردادهای غیرقانونی، تعدادی از پرسنل اخراج شده‌اند، بلکه این اتفاق در کرمان نیز رخ داده‌است. ۳۸ نفر از نیروهای بخش خصوصی کرمان، با وجود داشتن رای برگشت به کار از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی روزها سرگردان ماندند. مخابرات کرمان می‌گوید؛ نیروهای آن نمی‌توانند به سرِ کار بازگردند.

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ طزره

بیست و ششم شهریور ماه-حدود ۶۰۰ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره اززیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی نسبت به تعویق دو ماه مطالبات مزدی خود معترض شدند.کارگران می‌گویند: مرتبا کارفرما وعده پرداخت مطالبات معوقه را می‌دهد اما در عمل هیچ خبری از پرداخت دستمزدها نیست.

اخراج دستجمعی کارگران کارخانه های پولاد قزوین و آرمان شفق

بیست و ششم شهریور ماه-۷۹ کارگر دو کارخانه فولاد قزوین و آرمان شفق کارگران تعدیل [اخراج ] شدند.کارگران در دو کارخانه جداگانه اما در استخدام یک کارفرمای واحد مشغول به کار بودند . ۵۲ نفر از تعدیل‌شدگان [اخراج شدگان ]در کارخانه فولاد قزوین و ۲۷ نفر دیگر در کارخانه آرمان شفق مشغول به کار بوده‌اند. هریک از این کارگران نزدیک به ۱۴ سال سابقه کاری دارند.

تجمع کارگران شهرداری منطقه دو آبادان

بیست و ششم شهریور ماه -کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه منطقه دو آبادان در اعتراض به عدم دریافت سه ماه  مزدشان در مقابل  ساختمان شهرداری  تجمع کردند.

تجمع پرستاران و کارکنان بیمارستان ‌خمینی کرج

بیست و ششم شهریور ماه –  جمعی از پرستاران و دیگر کارکنان بخش های مختلف  بیمارستان ‌خمینی کرج بسبت به عدم دریافت چند ماه مزد خود،تجمع کردند.کارکنان این بیمارستان از خردادماه سال جاری دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند.

اعتراض آرایشگران و کارکنان آرایشگاه‌ها

بیست و پنجم شهریورماه – تحت عنوان خدمات خارج از قانون آرایشگاه‌ها و نیز واحدهای  پروانه‌ دار آرایشگر پلمپ می شوند …این موضوع  با بند ک مواد ۳۷و ۶۸ قانون نظام صنفی مغایرت دارد و سبب بیکاری شاغلان این صنف شده است.چرا کسی پاسخگوی کارکنان آرایشگاه‌ها و شرایط معیشتی آنان نیست؟

تجمع  کارگران دوکارخانه ابر صنعتی ایران و نازنخ

بیست و پنجم شهریور ماه- کارگران بیکار دوکارخانه ابر صنعتی ایران و نازنخ دراعتراض به عدم پرداخت سال ها مطالباتشان در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. شرکت نازنخ از۲ سال پیش تعطیل شده و کارگران     معوقه مزدی خود را تاکنون دریافت نکرده اند.

اعتصاب پرستاران و کارکنان بیمارستان رحیمی خرمآباد

بیست و پنجم شهریورماه- جمعی از پرستاران، کارگران خدماتی وکارکنان بخش درمانی  بیمارستان رحیمی خرم ‏آباد دراعتراض به عدم  دریافت  ۵ ماه مزد و  اضافهکاری و کارانهشان در مقابل درب  بیمارستان تجمع کردند.

تجمع سراسری بازنشستگان کشوری و لشگری

بیست و پنجم شهریور ماه- بازنشستگان کشوری و لشگری در تهران و شهرستان‌ها تجمع برگزار کردند.این تجمع در تهران مقابل تالار وحدت و در استان‌ها مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی برگزار شد. حضور فرهنگیان بازنشسته در این تجمع چشمگیر بود.خواسته‌های بازنشستگان، اجرای همسان‌سازی و عملی شدن قانون خدمات مدیریت کشوری است.

وزارت کار مجری طرح خصوصی سازی بیمه و صندوق‌های بازنشستگی است

بیست و پنجم شهریور ماه-وزیر کار اعلام کرد: امروز در بحث امور مربوط به تامین معاش بازنشستگان با چالش‌های جدی روبروییم.در تلاشم طرح جامعی را برای پایدارسازی[خصوصی سازی ] صندوق‌های بازنشستگی به هیات دولت ببرم.چهار سال گذشته سرمایه صندوق ۸۰۰ میلیارد تومان بود که اکنون به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

فقر و بیکاری کارگران کارخانه‌های چای

بیست و پنجم شهریور ماه -کارگران کارخانه‌های چای‌ به دلیل اینکه نمی‌توانند حقوق‌ حداقلی خود را از کارفرماها دریافت کنند وضعیت معیشتی مناسبی ندارند. در مجموع استان‌های گیلان و مازندران(غرب) ۱۲۰ کارخانه چای‌سازی داریم. در هر یک از این واحدها به صورت میانگین ۳۰ تا ۴۰ کارگر مشغول به کار هستند.دریافت حقوق‌ پایین و ساعت کار طولانی حتی حدود ۱۸ ساعت در روز در این کارخانه‌ها رواج دارد.

طرح خصوصی سازی بیمه و تضعیف سازمان تامین اجتماعی

بیست و پنجم شهریور ماه -امروز شرایط سخت و دشواری برای تامین اجتماعی به ویژه اموال این سازمان است و نگاه سوئی به اموال این سازمان وجود دارد.

فقر و محرومیت کولبران

بیست و پنجم شهریور ماه – همه کارگران دچار استثمار و بی‌توجهی شده‌اند. کارگرانی که از سر گرسنگی ناچارند سلامت و زندگی خود را به خطر بیندازند. کارگران کولبر انسان‌های شریفی هستند که به دلیل بیکاری و نبود شرایط کاری مناسب و شغلی پایدار در استان‌های مرزی، در ازای دریافت مزدی ناچیز با وجود خطرات بسیار خود را به دست کوران حوادث می‌سپارند و در سخت‌ترین شرایط موجود برای رسیدن به لقمه‌ای نان، در این راه قدم می‌گذارند.

اعتراض کارگران واحدهای پرورش میگو استان بوشهر

بیستم و پنجم شهریور ماه – شیوع بیماری لکه سفید در برخی سایت های پرورش میگو استان بوشهر بیش از ۶۰۰ کارگر شغل خود را از دست داده و به دلیل نوع قرارداد شان زیر پوشش بیمه بیکاری قرار نمی گیرند.معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان بوشهر اعلام کرد: به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در برخی سایت ها٬ پرورش میگو به ۹ هزار تن کاهش یافت.

مبارزه کارکنان مخابرات روستایی علیه قراردادهای موقت

بیست و چهارم شهریور ماه -هفته گذشته کارگزاران مخابرات روستایی از استانهای مختلف به تهران آمدند و برای دو روز متوالی مقابل شرکت مخابرات ایران تجمع کردند.در پی تجمعات هفته گذشته، نمایندگان آنها با مقامات مسئول در شرکت مخابرات ایران جلساتی برگزار کردند و بر لزوم عقد قرارداد دائم پافشاری کردند.

امنیت شغلی از مهم‌ترین خواسته های زحمتکشان است

بیست و چهارم شهریورماه -۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند و امنیت شغلی در حد صفر شده است. به گونه‌ای که حتی فعالان کارگری امنیت شغلی ندارند که این یک اجحاف در حق کارگران است.

قرارداد رسمی و دایم حق خدشه ناپذیر زحمتکشان است

بیست و چهارم شهریورماه -تصویر یکی از پرسنل شرکتی مخابرات استان آذربایجان غربی که مربوط به اخراج به دلیل امضا نکردن قرارداد است  در فضای مجازی منتشر شد؛ شرکت مخابرات ایران در واکنش به این تصویر اعلام کرد :نیروی نشان داده شده ، جزء نیروهایی بوده که بنا بر ضوابط حضور نیرو در محل کار  می بایست بعد از عقد قرار داد با پیمانکار مربوطه در محل کار حضور یابد. که به “دلایل خاص خودشان” از این موضوع امتناع ورزیده است.

بیکاری کارگران شهرک صنعتی اشتهارد

بیست و چهارم شهریورماه- رئیس هیدت مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی اشتهارد با اشاره به اینکه شهرک صنعتی اشتهارد با کمبود اب مواجه است، گفت: “در اینده نزدیک این میزان اب پاسخگوی نیاز این شهرک نخواهد بود.” اکنون یک سوم ظرفیت شهرک فعال است.واحدهای صنعتی در اشتهارد بدهی بانکی دارند…گروه بزرگی از کارگران این شهرک صنعتی بیکار یا بازخرید شده اند.

شغل” کولبری نتیجه فقر و بیکاری زحمتکشان  است

بیست و چهارم شهریور ماه-اقتصادی که مبتنی بر رانت‌های (درآمدهای) حاصل از فروش منابع طبیعی و خام است قادر به خلق شغل صنعتی وتولیدی نیست….مشاغل جاری نیز فاقد ارزش افزوده کافی هستند. به همین دلیل بخش قابل توجهی از نیروی انسانی کشور در برنامه‌ریزی بخش عمومی و دولت‌ها نیستند. در چنین شرایطی شاهد رشد مشاغل پرمشقتی مانند کولبری هستیم.

 

منابع مورد استفاده :ایسنا- دنیای اقتصاد -شرق- اعتماد-جهان صنعت-قانون-وقایع اتفاقیه‌-آرمان- روزنامه شهروند-ایران-آفتاب -خبرگزاری خانه ملت- ایرنا- تابناک-ایلنا

منبع: اتحاد کارگر

 

 

Go Back

Comment