header photo

کابینه پیشنهادی رئیسی پاسخگوی وضعیت موجود نیست

کابینه پیشنهادی رئیسی پاسخگوی وضعیت موجود نیست

رسانه‌های ایران از اختلاف در اردوگاه ابراهیم رئیسی بر سر تعیین وزرای کابینه او خبر دادند. تاخیر در معرفی کابینه علیرغم قولی که رئیسی داده بود و تاکیدی که رهبر بر فوریت تشکیل کابینه داشت، نشان از این حقیقت است.

پیشتر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران، با اشاره به کابینه احتمالی ابراهیم رئیسی، از تشکیل «دولت اسلامی» در ایران برای «اولین بار» خبر داده است.

سرانجام رئیسی بعد ازکش و واکش‌های بسیار و سهم خواهی جناح‌های مختلف بدلیل وخامت اوضاع کابینه خود را معرفی کرد. ترکیب کابینه رئیسی خود طوری است که نمی تواند پاسخگوی شرایط بحرانی کشور در عرصه داخلی و سیاست خارجی باشد.

آقای خامنه‌ای در هراس از گسترده شدن اعتراضات مردمی و برای کنترل آن تصمیم به یکپارچه کردن حکومتش گرفت. وی تلاش کرد که با آوردن رئیسی و کنار زدن سایر رقبا، دولتی یکدست و گوش بفرمانی درست کند. اما در مراسم تحلیف با نیامدن برادران لاریجانی و عده ای دیگر که خود را ذوب در "ولایت فقیه" می دانستند، نشانه های ازجنگ قدرت در هرم حاکمیت آغاز شد. با معرفی وزرای کابینه هم این موضوع نمود بیشتری پیدا کرد. درآینده نزدیک بایستی منتظر بالا گرفتن تنش‌ها در درون نظام برای کسب بیشتر قدرت جناح‌ها باشیم. کابینه رئیسی هر چند برای سرکوب مردم انتخاب شده اما در مقابله با اعتراضات توفانی مردم ناتوان خواهد بود. بالا گرفتن چالش‌های بی علاج در درون نظام، اعتراضات مردمی را گسترده‌تر خواهد کرد. اعتراضاتی که به گفته سران خود حکومت پایه‌های این نظام را به آب خواهد داد. این کابینه آیینه تمام نمایی از وضعیت بن بست در نظام است.

در این رابطه ایلنا نوشت: جریان‌های حامی رئیسی در انتخابات به دنبال سهمی از دولت هستند و رئیس دولت جدید هم باید این سهم را بپردازد، سهم‌خواهانی که هم در مجلس هستند، هم از جریان‌های اصولگرایی و هم از تندروها؛ کسانی که ادعا می‌کنند بدون  حمایت‌شان رئیسی امروز رئیس‌جمهور نبود.

 

Go Back

Comment