header photo

کارگران آذرآب در میدان مرکزی اراک «سفره خالی» پهن کردند

کارگران آذرآب در میدان مرکزی اراک «سفره خالی» پهن کردند

کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک بار دیگر در اعتراض به بلاتکلیفی و تعویق دستمزدها دست به اعتراض زدند و در میدان مرکزی شهر سفره خالی پهن کردند. همزمان جلسه‌ای درباره تغییرهای مدیریتی آتی در این شرکت برگزار شد. مدیران جدید در حالی تا دو روز دیگر آذرآب را در دست خواهند گرفت که هنوز سرنوشت واگذاری سهام و انتخاب سهامدار عمده آن مشخص نیست.

صدها تن از کارگران شرکت آذرآب سه‌شنبه ۱۲ شهریور دست از کار کشیدند و در میدان شهدا (باغ ملی) در مرکز اراک تجمع کردند.

کارگران خواستار تعیین تکلیف شرکت و پرداخت حقوق معوقه خود شدند. آن‌ها که نیمی از دستمزد خرداد ماه و دستمزد تیر و مرداد را هم دریافت نکرده‌اند، به نشانه گرسنگی خود و خانواده‌هایشان در میدان مرکزی شهر سفره خالی پهن کردند.

کارگران شعار می‌دادند: «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر.»

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از محمد تقی آبایی مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نوشته است: «تعیین تکلیف وضعیت مدیریت و مالکیت شرکت و دو ماه حقوق معوقه دلیل اعتراض کارگران است.»

کارخانه آذرآب همانند هپکو و برخی دیگر از کارخانه‌های اراک با بحران روبروست. کارگران در دو سال گذشته بارها در اعتراض به تعویق مطالبات و با خواست تعیین وضعیت کارخانه و راه‌اندازی تولید به اعتصاب و راهپیمایی در سطح شهر دست زده‌اند.

در پی اعتراض‌ها، علی آقازاده، استاندار استان مرکزی به خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران گفت که مدیریت جدید شرکت آذرآب تا ۴۸ ساعت آینده مشخص خواهد شد.

سهامدار عمده شرکت آذرآب اکنون بانک کشاورزی است. به گفته آقازاده، قرار است سهام بانک کشاورزی واگذار شود، هرچند مدیریت بعدی را این بانک معرفی خواهد کرد و سپس «سهام شرکت آذر آب اراک در مرحله بعدی به مپنا و یا یک شرکت مشابه مپنا واگذار شود.»

اما سرنوشت این واگذاری دست کم تا ۱۰ روز آینده مشخص نیست. استاندار مرکزی گفته است که نمایندگان مپنا در نشست امروز با نمایندگان شرکت آذرآب «استقبال خوبی از واگذاری سهام بانک کشاورزی نداشتند» و پس از ۱۰ روز نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.

صنایع آذرآب اراک یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی و ساخت پالایشگاه‌ها و کارخانجات است. این شرکت در توسعه نیروگاه اتمی بوشهر با شرکت روسی اتم استروی اکسپورت همکاری داشت. مشکلات این شرکت بزرگ همراه با شرکت هپکو از میانه دهه ۱۳۸۰ آغاز شد.

ناصر بیگی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان مرکزی مهر ۱۳۹۶ و همزمان با شدت گرفتن اعتراض کارگران آذرآب و هپکو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) دلیل مشکلات را واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی عنوان کرده بود: «از زمان آغاز واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی در کشور، این دو شرکت نیز همچون دیگر شرکت ها روند مناسبی در واگذاری تجربه نکردند. امروز شاهدیم افرادی که شایستگی ندارند، در این شرکت ها به عنوان مالک فعالیت می کنند و هیچ کس سر جای خود نیست.»

پس از چند روز از اعتراضات دو سال پیش کارگران آذرآب که به حمله نیروهای امنیتی به کارگران انجامید، فریبرز پرنا، مدیرعامل شرکت آذرآب بازداشت شد.

Go Back

Comment