header photo

کارگران جان می‌کنند تا پیمانکار سود ببرد

کارگران جان می‌کنند تا پیمانکار سود ببرد

ابوالفضل ابوترابی گفت: هنوز برای هیچ‌کس ثابت نشده که وجود شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی چه توجیهی می‌تواند برای تولید و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل ابوترابی (نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی) وجود شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی را به زیان کارگران دانسته و گفت: در بسیاری از این شرکت‌ها به اندازه‌ای رانت وجود دارد که یک شبه ره صد ساله می‌روند و درحالیکه در تولید و اشتغال هیچ نقشی ندارند، درآمدهای کلانی به دست می‌آورند و در اصل کارگران جان می‌کنند تا پیمانکار سود ببرد.

ابوترابی از وجود شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی انتقاد کرده و گفت: هنوز برای هیچ‌کس ثابت نشده که وجود این شرکت‌ها چه توجیهی می‌تواند برای تولید و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی داشته باشد.

وی از شرکت‌های پیمانکار تامین نیروی انسانی به عنوان واسطه و دلال یاد کرد و گفت: معلوم نیست چرا دولت یا شرکت‌های بزرگ و کارفرمایان اجازه می‌دهند شرکت‌های تامین نیروی انسانی وارد عرصه شوند؟ مگر غیر از این است که این شرکت‌ها پول می‌گیرند تا نیروی کار را به بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های دولتی معرفی کنند.

نماینده نجف آباد با اشاره به وضعیت نامناسب معیشت کارگران و کارکنان دولت گفت: اینکه شرکت‌های تامین نیروی انسانی درصدی از حقوق کارگران را برای خودشان برمی‌دارند، شکی نیست، اما سوال ما از کارفرمایان و دولتمردان این است که چرا این درصد را به کارگران و کارکنان دولت نمی‌دهند تا رضایت اقشار حقوق بگیر که آسیب‌پذیر هستند، تامین شود.

 

وی با تاکید بر اینکه هرچقدر فکر می‌کنیم، دلیلی برای بکارگیری شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی وجود ندارد، گفت: متاسفانه بسیاری از این شرکت‌های پیمانکاری، با تاخیر حقوق کارگران را می‌دهند، در حالی که مدت‌ها حقوق کارگران را در حساب‌هایشان نگه می‌دارند و با آن پول کار و تجارت می‌کنند و این وسط یک حق دلالی هم برمی‌دارند.

ابوترابی با اعلام اینکه برخی از این شرکت‌ها از دستمزد کارگران منافع کلانی به جیب می‌زنند، گفت: این قبیل شرکت‌ها با مسئولان برخی وزارتخانه‌ها تبانی می‌کنند تا در مناقصه بکارگیری نیروی انسانی برنده شوند و بخشی از آن سود را با مسئولان مناقصه تقسیم می‌کنند که البته در همه موارد این گونه نیست و تاکید من بر این است که در برخی موارد چنین اتفاقاتی افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه در مناقصه بکارگیری نیروی انسانی و استفاده از شرکت‌های پیمانکاری فسادهای بسیاری وجود دارد، گفت: اگرچه از این قبیل رانت‌ها و فسادها بسیار سراغ داریم، اما تاکید من بر این است که در همه موارد این گونه نیست

عضو کمیسیون شوراهای مجلس افزود: موارد بسیاری وجود دارد که نه تنها بیانگر اشکال در عملکرد شرکت‌های تامین نیروی انسانی است بلکه این موارد باعث می‌شود وجود شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی توجیهی نداشته باشد.

ابوترابی با تاکید بر اینکه در دولت گذشته قرار بود شرکت‌های پیمانکاری حذف شوند و با نیروهای کار قرارداد مستقیم بسته شود، گفت: این پیشنهاد خوبی بود که متاسفانه هرگز به نتیجه نرسید و همین اجرا نشدن قانون دلیل خوبی است تا اثبات کند رانت به اندازه‌ای بالا است که رانت‌خواران اجازه نمی‌دهند منافع کارگران با حذف شرکت‌های پیمانکاری دیده شود.

وی با انتقاد از برخی مناقصه‌ها بیان کرد: قانون کار حداقل حقوق و مزایای نیروی کار را تعریف کرده و هیچ کس حق ندارد کمتر از این مبلغ به نیروی کار بپردازد، اما معلوم نیست شرکت‌های پیمانکاری با دستگاه‌های دولتی با چه توجیهی قرارداد می‌بندند که حقوق و مزایای نیروی کار از حداقل مصوب شورای عالی کار هم پایین‌تر است

نماینده نجف آباد وجود شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی را اشتباهی دانست که در ادارات و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد، گفت: معلوم نیست این اشتباه به چه دلیل صورت گرفته و اکنون که معایب آن مشخص شده به چه دلیل استمرار دارد؟

 

Go Back

Comment