header photo

کارگران نیشکر هفت تپه، علیه خصوصی‌سازی


 کارگران نیشکر هفت تپه، علیه خصوصی‌سازی

حمایت گسترده مردم از خواست برحق کارگران نیشکر هفت تپه

همبستگی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و کارگران بازنشسته، با کارگران نیشکر هفت تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه در سیزدهمین روز اعتصاب همراه با خانواده‌های خود در خیابان‌های شوش راهپیمایی و در مقابل فرمانداری تجمع کردند. اعتصاب آنها با حضور فعال زنان کارگر، خانواده‌های کارگران، و بازنشستگان نیشکر هفت‌تپه همراه شد. در اهواز نیز کارگران معترض گروه ملی فولاد از اعتراض کارگران هفت‌تپه حمایت کردند. دولت وعده داده دو ماه از حقوق به‌تعویق‌افتاده کارگران را تا هفته آینده پرداخت کند.

اسماعیل بخشی، یکی از نماینده‌های کارگران در سندیکای نیشکر هفت‌تپه شنبه ۲۶ آبان در جمع اعتصاب‌کنندگان با انتقاد از دولت حسن روحانی در واگذاری مجتمع صنعتی هفت‌تپه به بخش خصوصی گفت: «اگر همه عالم جمع شوند و بگویند کار شما اشتباه است، باز هم می‌گوییم برحق‌ایم

او به تندی به حمایت دولت از کارفرمای بخش خصوصی تاخت؛ کسی که با ارز دولتی متواری شده است. اما گفت دولت نسبت به آسیب‌هایی که کارگران متحمل شده‌اند هیچ اقدامی نمی‌کند. او تاکید کرد که دولت باید به کارگران خسارت پرداخت کند و «هر کس را که در راه اختلاس و دزدی و بیچارگی کارگران هفت‌تپه نقش داشته» مجازات کند.

اشاره او به این رانتخواران اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس‌جمهوری و مسئولین شوش است که با «جهانگیری و دار و دسته‌اش که با رانتخواری کشور را اداره می کنند» همراه هستند.

همبستگی کارگران، بازنشستگان، زنان و کودکان خوزستان

کارگران باز نشسته هفت‌تپه نیز شنبه ۲۶ آبان در بیانیه ای از اعتصاب کارگران حمایت کردند.

در این بیانیه خطاب به کارگران نیشکر هفت‌تپه آمده: «همین دستمزدی که به بنا به اعتراف مقامات دولتی چند برابر زیر خط فقر هم هست و همین دستمزد ناچیز  به شما انسانهای شریف پرداخت نمی‌شود»

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه از کارگران خواسته بود که با خانواده‌هایشان به این تجمع بیایند و فرزندانشان را در این روز به مدرسه نفرستند.

دیگر ویدئوهایی که از راهپیمایی هفت‌تپه منتشر شده نیز حاکی از حضور پررنگ زنان و کودکان است. آنها با پلاکاردهای خود در این تجمع حاضر شدند.

در دور جدید اعتصابات کارگران نیشکر هفت‌تپه زنان کارگر، همسران کارگران مرد و خانواده‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه نقش فعالی داشته اند. در دهمین روز اعتصاب یکی از زنان کارگر، مطالبات کارگران را در سخنانی اعتراضی مطرح کرد و از همه کارگران کشور خواست که به جنبش‌های اعتراضی کارگران بپیوندند.

شنبه ۲۶ آبان هشتمین روز اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز مقابل فرمانداری این شهر نیز هست. در روزهای گذشته کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و کارگران نیشکر هفت‌تپه بر ضرورت همبستگی کارگران این دو واحد بزرگ تولیدی با یکدیگر و با سایر گروههای کارگری مبارز تاکید کرده بودند.

شنبه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد در برابر فرمانداری اهواز فریاد زدند: « فولاد، هفت تپه اتحاد اتحاد».

اتحاد در برابر سرکوب

در ساعات آغازین شنبه ۲۶ آبان، کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه نسبت به حضور نیروهای یگان ویژه در هفت‌تپه هشدار داده و از کارگران و فعالان هفت‌تپه خواسته بودند که همگی در محل تجمع حاضر شوند. آنها در این اطلاعیه از همه کارگران خواسته بودند که ساعت ۸ صبح تجمع خود را از داخل مجتمع و از مقابل ساختمان حراست آغاز کنند.

کانال خبری اتحادیه آزاد کارگران نیز شنبه صبح از ورود یک اتوبوس یگان ویژه به هفت‌تپه در نزدیکی شهرستان شوش و استقرار آن در پاسگاه نیروی انتظامی منطقه، و اعزام دو اتوبوس یگان ویژه نیروهای اهواز به شوش دانیال خبر داد و در بیانیه‌ای «با هشدار به احتمال سرکوب اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه» از عموم مردم شوش خواست «تا با حمایت این کارگران، در مقابل هر درجه سرکوب آنان، که ماههاست حقوقی دریافت نکرده اند و خواهان قطع دست مافیای ثروت و قدرت از سرزمین زر خیز هفت تپه می باشند، ایستادگی کنند

در ویدئوی دیگری جعفر عظیم زاده، دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران به مردم شوش، نهادها و سازمانهای داخلی و بین المللی کارگری و کارگران شرکت نفت در خوزستان برای حمایت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به پا خیزند.

کارگران علیه خصوصی‌سازی

دور تازه اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن کارفرمای بخش خصوصی نیشکر هفت‌تپه آغاز شد که گفته می‌شود از دریافت‌کنندگان ارز با نرخ مرجع است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه چهار ماه است حقوق خود را دریافت نکرده اند. آنها دور جدید اعتصابات را با طرح خواسته‌هایی نظیر «خلع ید بخش خصوصی از مالکیت شرکت» و «پرداخت حقوق های معوقه و تعیین وضعیت قراردادهای کارگران» آغاز کردند.

زندگی بیش از ۴۵۰۰ کارگر کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تحت شعاع فساد مالی کارفرمای بخش خصوصی قرار گرفته و وضعیت حقوق صنفی کارگران نامشخص است. از این رو کارگران تا کنون به غیر از انتقال سهام نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی این راه‌حل را هم پیشنهاد کرده‌اند که شورایی کارگری برای خودگرانی کارخانه ایجاد شود. اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران، پنج‌شنبه ۱۷ آبان اداره شورایی و خودگرانی کارخانه را خواسته اصلی کارگران اعلام کرده بود.

در روز جمعه، دوازدهمین روز اعتصاب، کارگران پس از راهپیمایی در شهر شوش به مصلی – محل برگزاری نماز جمعه رفتند و اعتراض خود را به گوش جمعیت نمازگزار و امام جمعه رساندند.

 

Go Back

Comment