header photo

کاوه سودا مراغه قطعا آلاینده است

 مسئول کمیته مردمی پیگیری موضوع آلایندگی کارخانه کاوه سودا مراغه:

کاوه سودا مراغه قطعا آلاینده است

این کارخانه سالها بر اثر مماشات و عدول از اعمال قوانین متعدد مدیران منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست و سایر سازمانهای ذیربط بدون اخذ مجوزهای لازم به صورت غیر قانونی به فعالیت ادامه داده است. این کارخانه سلطان آلایندگی کشور است و سرویس دهندگان به این سلطان بی رحم در نادیده گرفتن قوانین و مماشات با او از ابتدا تا کنون باید پاسخگو باشند.

مسئول کمیته مردمی پیگیری موضوع کارخانه کاوه سودا مراغه اعلام کرد:«کاوه سودا (سلطان آلایندگی زیست محیطی کشور) قطعا آلاینده است . این کارخانه سالها بر اثر مماشات و عدول از اعمال قوانین متعدد مدیران منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست و سایر سازمانهای ذیربط بدون اخذ مجوزهای لازم به صورت غیر قانونی به فعالیت ادامه داده است. این کارخانه سلطان آلایندگی کشور است و سرویس دهندگان به این سلطان بی رحم در نادیده گرفتن قوانین و مماشات با او از ابتدا تا کنون باید پاسخگو باشند.
البته مردم در کمال خونسردی باید منتظر پیگیریها باشند، مردم را از طریق رسانه ها مرتبا در جریان پیگیریها خواهیم گذاشت.و تمامی مکاتبات و پیگیریهایمان را نیز در کانال تلگرامی آوای باغ شهر ایران به استحضارشان خواهیم رساند امیدوارانه با تلاش و پیگیری اعضای این کمیته و در فضایی کاملا تخصصی و فنی و با نهایت حفظ آرامش صدای مردم را به استحضار مسئولان ارشد نظام رسانده ایم

رضا موقر خاطر نشان کرد : «این کارخانه بدون رعایت موازین و قوانین موضوعه حفاظت محیط زیست، قانون حفاظت از خاک و قانون حفاظت از منابع آب کشور ؛ بهره برداری و به فعالیت ادامه داده است مسئولان ارشد بایستی به نظرات منتقدان متخصص و کار بلد گوش دهند که خوشبختانه صدای منتقدان به گوششان رسیده و پیگیر موضوع هستند
ایشان در خصوص اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی مبنی بر عدم آلایندگی کاوه سودا گفت: «اظهارات مدیر کل مبنای رسیدگی به این موضوع نیست بلکه اسناد و مدارک و پرونده و مکاتبات و نتایج آزمایشهای خودِ سازمان محیط زیست گویای حقیقت ماجراست .البته مسئولیت اظهارات ایشان با خودشان است ولی فرافکنی های آشکار ایشان نشان دهنده نوعی انفعال و غیرکارشناسی و غیرتخصصی و فاقد وجاهت علمی است .آماده مناظره با شخص مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در رسانه ملی هستیم.
ما میدانیم که بدنه فهیم و کاربلد کارشناسی سازمان محیط زیست موافق نظر ایشان نیست و اظهارات شخصی و غیر منطقی او را نظر شخصی و قابل تامل ایشان میدانندو به هیچ وجه حاضر به همراهی ایشان نیستند و بواسطه ی مسئولیت اداری که دارند ناچار به تن دادن به بعضی امور محوله میباشند! مسئولان دیگر نیز تا اطلاع از ما وقع و مطالعه دقیق پرونده در اظهار نظرهایشان هشیار باشند
وی در ادامه افزود : «کاوه سودا (سلطان آلایندگی کشور) ۱۶ سال با این وضعیت ، کارآفرینی ۸۰۰ نفره خود را دست آویز ؛ و در مقابل ، اشتغال پایدار زارعین ،باغداران ، دامداران و امنیت سلامت و بهداشت و معیشت ۴۵۰ هزار نفر و طرح احیای دریاچه اورمیه را تحت الشعاع فعالیت غیر قانونی خود قرار داده است.این در حالیست که کارگران این کارخانه در معرض شدیدترین خطرات بهداشتی و بیماریها هستند.
سالانه ۶ میلیون متر مکعب آب شیرین ارزشمند را به پساب و پسماند و همچنین ثروت هنگفت برای خود تبدیل کرده است . در حالیکه کشاورزان منطقه برای احیای دریاچه اورمیه از ۴۰ درصد حق ابه خود گذشته اند و کاهش محصول و درآمد خود در راستای همراهی با طرح احیای دریاچه را به جان خریده اند. »
او اهمّ مشکلات این واحد تولیدی را اینچنین برشمرد:
«
اول: برکه های خاکی بمنظور ترسیب و تبخیر پساب فوق العاده خطرناک که روزانه ۸۰۰۰ متر مکعب است (۸ میلیون لیتر) در محوطه آن کارخانه (که میگویند لاگون هستند) اصلا مجوز قانونی نداشته و اقدام به احداث این برکه ها حتی با رعایت استانداردها و حتی با مجوز اداره کل؛ بر اساس قانون حفاظت محیط زیست ، خلاف مقررات موضوعه و تخلف آشکار است . تنها مرجع صدور مجوز برای لاگونها سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و صدور مجوز در این خصوص از اختیارات اداره کل خارج است و براساس اسناد موجود در پرونده محل احداث الگوهای تبخیری در کنار دریاچه آنهم به صورت ایزوله وبدون خروجی توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است واگر خروجی داشته باشد باید نسبت به استاندارد رساندن پارامترهای پساب براساس استاندارهای زیست محیطی اقدام کرد.پس بنابراین نتیجه می گیریم وجود برکه های خاکی در داخل کارخانه غیر قانونی بوده و هرکس وهر مقامی بخواهد نسبت به تایید و حمایت از این اقدام کاوه سودا عمل نماید کاری غیر قانونی انجام می دهد. که این عمل ناشی از ۲تفسیر است : اول اینکه این شخص از مسائل زیست محیطی واز مجموعه قوانین آن اطلاع ندارد وپیداست که جهل از قانون نافی رفع مسئولیت نیست. دوم اینکه این شخص با اطلاع از قوانین این حمایت و تایید را می کند که در هر دو حالت بایستی در مقابل قانون جوابگو باشد.

سیلاب پسابی که در سال ۱۳۸۸ بر روی زمین جاری شد هم اکنون با لطایف الحیل به زیر زمین انتقال داده میشود! ابعاد فاجعه در این حد است.
دوم: براساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی می گردد از این رو فعالیتهای اقتصادی که با الودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است در این راستا با توجه به الودگی فاضلاب پسماند کاوه سودا ، براساس آنالیز ازمایشگاهی خودِ اداره کل حفاظت محیط زیست و اخطاریه های صادره آلایندگی زیست محیطی این کارخانه غیر قابل انکار است.
حال سئوال این است اداره کل محیط زیست استان که در قانون به عنوان ناظر عالی بر اجرای این قانون تعیین شده است خودش ناقص و متخلف در اجرای این قانون شده است؟
سوّم : بدلیل خورندگی پسماند کاوه سودا مراغه که شدیدا قلیایی آمونیاکی می باشد و براساس تعریفی که در ماده ۳ قانون مدیریت پسماند شده جزو پسماندهای خطرناک و ویژه طبقه بندی می گردد وچون میزان تولید آن ۲۰۰تن در روز می باشد که حدود ۶۰در صد پسماند ویژه استان را به خود اختصاصی داده بایستی برای مدیریت پسماند آن ، موضوع در کمیته کار گروه پسماند استانی مطرح و پس از اخذ نظر دفتر آب و خاک سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست کشور اقدام نمود نه با صدور مجوز غیر کارشناسی شخص مدیر کل برای دفن پسماند درمنطقه موسی دره سی که عمق ابهای زیرزمینی کم بوده و باعث ایجاد تبعات زیست محیطی دیگر در منطقه خواهد شد.
چهارم : با استناد به کدام قانون حفاظت محیط زیست اجازه داده شده تا بخشی از فاضلاب خام که دارای املاح سدیم و کلسیم کلرید و…..وECبالای ۲۰۰هزار به اراضی قره چپق بناب که در قلب پارک ملی واقع شده تخلیه گردد؟ .یا ما نمی توانیم این قوانین را پیدا کنیم یا مدیرکل محیط زیست دروغ می گوید ‌براساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت محیط زیست یک تکلیف عمومی است و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان باید به استناد به این اصل در مقابل عموم مردم جوابگو باشد. آیا ایشان اخطاریه های صادره و نتایج ازمایشگاهی و گزارشات کارشناسی کارشناسان سازمان خود را قبول ندارد؟
پنجم : هیچگونه مجوزی برای توسعه ۳۰۰ هکتاری (محوطه کارخانه کاغذ سازی که توسط مالکان این شرکت خریداری شده است و هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد) از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است! در کجای قانون محیط زیست به یک واحد تولیدی اجازه داده شده که فاضلاب صنعتی خوفناک خود را در محوطه ۳۰۰هکتاری کارخانه و همچنین پسماند خطرناک خود را که هردو در حجم بسیار بالا ست در محوطه کارخانه دپو نماید! ‌اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای تنویر افکار عمومی مواد قانونی خود را ارایه نماید.
ششم:در خصوص اظهارات مدیر کل محیط زیست استان در خصوص پایش مستمر آلودگی این واحد مستندا اعلام میکنم که بر اساس مدارک و اسناد متقن نتایج پایشها نشان دهنده استمرار آلایندگی این واحد میباشد.وجود هفت فقره اخطار در پرونده و نتایج جدیدترین آزمایشات انجام شده موید این ادعاست . و ادعاهای بی اساس و اساسا کذب ایشان سطحی و اینهمه مماشات ایشان در بیان حقیقت مورد تایید اعضای هیئت علمی و حقوقدانان شایسته و با وجدان و پاکدست نمی باشد.
هفتم: این صنعت ذاتا آلوده بود و تا اصلاح روش تولید از روش سولوی بلژیکی به روش هو چینی که از سال ۱۹۳۰ در جهان متداول است ( از ۷۰ واحد تولید کننده کربنات سدیم ۶۵ واحد با این روش به تولید کربنات سدیم می پردازند) همچنین احداث تصفیه خانه و رعایت کامل موازین و مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست ، آلودگی این کارخانه و اثرات فاجعه بار آن به هیچ وجه قابل کنترل نخواهد بود.و هرگونه اظهار نظری در خصوص کنترل آلایندگی این واحد فاقد وجاهت کارشناسی است.
او در ادامه سخنانش اعلام کرد: تاثیرات نا مطلوب فعالیت کاوه سودا (سلطان آلایندگی کشور) بر روی دریاچه اورمیه طرح احیای دریاچه را زیر سئوال برده و بررسیهای فنی و تخصصی کارشناسان گویای این مطلب است.هم اکنون پارک ملی دریاچه اورمیه تحت تیول این کارخانه برای تامین مواد اولیه (نمک آبی) است
او در پایان گفت : توجه مسئولین محترم را به وضعیت الودگی آب چاههای روستای خوشه مهر و چاه گلخانه جناب اقای کریمی و خروجی کارخانه جهت اثبات ادعای منطقی و علمی خود دعوت می کنم.

کمیته مردمی پیگیری موضوع سلطان آلایندگی کشور ، معتقد است تا اصلاح خطوط تولید و عدم وجود برنامه ی مشخص برای تصفیه خانه و مدیریت پسماند ویژه ی این واحد، ادامه فعالیت این کارخانه به نفع مردم منطقه نبوده و تبعات منفی بسیاری را بدنبال خواهد داشت و بایستی بدون توجه به تهدیدات تعدیل نیرو و جوسازیهای غیر متعارف نسبت به تعطیلی کارخانه مذکور اقدام عاجل به عمل آید . و پس از اصلاح و تایید کارشناسان زبده به فعالیت خود ادامه دهد .نمیشود که روزانه ۸۰۰۰ تن پساب خطرناک تولید کند و همزمان به اصلاح و … بپردازد. مردم ۱۶ سال صبر و حوصله و نجابت به خرج داده اند و دیگر کاسه صبرشان لبریز شده است.ما خواستار رعایت قانون هستیم و بس .چرا در مورد آلایندگی این کارخانه تاکنون قانون اجرا نشده است از سئوالات اساسی ماست.
با بیش از گذشت یک دهه فرصت برای اصلاح وضعیت و عدم ایفای تعهدات مالکان این کارخانه ، هرگونه کوتاهی در اجرای قانون و چشم پوشی از حقوق عامه ، خسارات جبران ناپذیری را رقم میزند.

مسئول گروه رسانه کمیته مردمی پیگیری موضوع آلایندگی کاوه سودا مراغه:
با همت اصحاب خردمند و دلسوز رسانه ها در سطح شهرستان ، استان و کشور پیگیری موضوع آلایندگی کارخانه کاوه سودا (سلطان آلایندگی محیط زیست در کشور) همچنان ادامه دارد و تا حصول نتیجه پیگیریها ادامه خواهد داشت. بزودی نشست خبری مسئول کمیته مردمی پیگیری آلایندگی کارخانه کاوه سودا مراغه در تبریز با اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. سجاد محمد درخشی در ادامه گفت :متاسفانه برخی خبرنگاران شهرمان بدون داشتن تجربه و تخصص کافی در این زمینه وارد شده و گزارشهای خلاف واقع تهیه و به چاپ میرسانند . این درست نیست که اصحاب رسانه در استان و کشور به عمق فاجعه زیست محیطی این کارخانه پی برده باشند و در منطقه ای که کانون فاجعه زیست محیطی این کارخانه است شاهد انعکاس خلاف واقعیت در رسانه های محلی باشیم.

 

 

 

Go Back

Comment