header photo

کودکانه بازمانده از تحصیل

 کودکان بازمانده از تحصیل 

دو زبانه‌بودن هم یکی از دلایل مهم ترک‌تحصیل در کودکان است.

معاون رفاهی وزارت رفاه گفته در جریان طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل ۱۱۰ هزار کودک شناسایی شدند که ۵۵ هزار نفر آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتند.

به گفته احمد میدری، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی را در سال ٩۵ اجرا و نتایج را به دبیرخانه این شورا ارائه کرده است.

به گفته او شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به دلیل در دست نبودن شماره های تماس تمام افراد دارای نقصان است. او همچنین اضافه کرده اگر کودکی از تغذیه و رفتن به مدرسه محروم باشد یعنی فقیر است. اگر کودکی معلول باشد و نتواند به مدرسه برود بازهم فقیر است.

فقر و دور از دسترس‌بودن مدرسه در مناطق محروم از عوامل مهم بازماندن کودکان از تحصیل استیک‌هفتم کودکان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کننددو زبانه‌بودن هم یکی از دلایل ترک‌تحصیل در کودکان است. مجلس ایران در پی تصویب قانونی است که بر اساس آن والدینی که کودکان خود را در مدرسه ثبت‌نام نکنند به شلاق و جزای نقدی محکوم می‌شوند.

پیشتر  مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه در استان خوزستان ۱۲هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی وجود دارد گفته است فقر یکی از علل بازماندن از تحصیل است اما تمام علل و دلایل بازماندگی از تحصیل، فقر نیست. معلولیت، دو زبانه بودن، کوچ نشینی و نبود امکان انتقال به مدارس و محل تحصیل برای خانواده‌ها از علل عمده بازماندگی از تحصیل است.

به گفته روزبه کردونی تاثیر علت دو زبانه بودن در بازماندگی از تحصیل در چندین استان مرزی کشور کاملا مشهود است. وی اضافه کرد که بر اساس برخی آمارها ایران ۱۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل دارد. در استان‌های جنوبی کشور ترک تحصیل به یک بحران تبدیل  شده است.

Go Back

Comment