header photo

گزارشی از افزایش مشکلات زندانیان سیاسی در زندان ارومیه

گزارشی از افزایش مشکلات زندانیان سیاسی در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در بند سیاسی زندان ارومیه از دی ماه سال گذشته توسط گارد ویژه زندان با تهدید و اجبار به یک بند امنیتی موسوم به “بند ارشاد” منتقل شده اند. زندانیان ساکن سیاسی که اساسا مخالف این انتقال بودند از همان ابتدا به دلیل وضعیت نامناسب بند جدید با مشکلات بسیاری روبرو شده اند. عدم وجود امکانات اولیه رفاهی، نبود لوازم گرمایشی و سرمایشی و تهویه مناسب، شرایط بهداشتی نامناسب و متناسب نبودن تعداد زندانیان با فضای محل نگهداری آنان از جمله مشکلاتی است که این زندانیان پس از انتقال به بند جدید با آن روبرو شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷، مسئولین زندان ارومیه توسط گارد ویژه زندان با تهدید و اجبار زندانیان سیاسی را به بند دیگری منتقل کردند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: “شرایط نگهداری زندانیان سیاسی در بند جدید که نام آن را مسئولان “بند ارشاد” گذاشتند بسیار نامناسب و فاقد امکانات اولیه است. بیش از ۷۰ زندانی در این محل در دو اتاق جداگانه با ابعاد ۶ متر در ۸ متر و ۷ متر در ۴ متر نگهداری می‌شوند. همچنین در یک فضای ۱۲ مترمربعی دو عدد توالت، دو دوش حمام و در کنار آن چهار شیر آب جهت شستن ظروف و روشویی قرار گرفته که به لحاظ بهداشتی شرایط بسیار نامناسبی را به وجود آورده است”.

به گفته این منبع مطلع، به دلیل نبود سیستم گرمایشی زندانیان زمستان سال گذشته را در سرما سپری کرده و بسیاری از آنها دچار بیماری شده اند. از سوی دیگر نیز با شروع فصل گرما به دلیل نبود تهویه مناسب در این بند و همچنین نبود سیستم سرمایشی مشکلاتشان شکل دیگری به خود گرفته است.

این منبع همچنین افزود: “در این بند برخلاف بند سابق سیاسی، فروشگاه و آرایشگاه مجزا نیز وجود ندارد. محلی که به عنوان هواخوری برای ۷۰ زندانی این بند در نظر گرفته شده است یک فضای ۶ در ۱۰ متری است که به وسیله یک دیوار به دو قسمت تقسیم شده است”.

محل نگهداری این زندانیان دارای پنجره های یک متر در ۱۶ سانتی متر و مشرف به هواخوری بند های ۱ الی ۴ عمومی این زندان تعبیه شده است که به دلیل اینکه حدود ۹۰۰ زندانی این چهار بند از این هواخوری استفاده می کنند، صدای این زندانیان باعث افزایش فشارهای روانی بر زندانیان “بند ارشاد” شده است.

گفته می شود بند سابق سیاسی زندان ارومیه شرایط نسبتا بهتری داشته و دارای آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، فروشگاه و هواخوری جداگانه و کافی بوده. این محل که دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز بوده است به دستور رئیس زندان و به بهانه تعمیرات از زندانیان سیاسی گرفته شده و پس از انتقال آنان، به دلایل نامشخص به زندانیان جرائم مالی واگذار شده است؛ در حالی که بروجنی، مدیرکل سازمان زندان‌های استان آذربایجان غربی در زمان انتقال به زندانیان سیاسی قول داده بود که بعد از انجام تعمیرات به بند ۱۲ سیاسی بازگردانده خواهند شد”.

لازم به یادآوری است مسئولین زندان ارومیه در تاریخ ۲۴ دی ماه ۹۷ با حضور پرشمار نیروهای گارد ویژه در مقابل بند سیاسی این زندان قصد داشتند زندانیان محبوس در این بند را به بند امنیتی جدید منتقل کنند. به دلیل مخالفت زندانیان با این انتقال و بروز تنش و درگیری، مسئولین زندان ارومیه نهایتا شب بعد تمامی زندانیان محبوس در بند سیاسی این زندان را با توسل به زور و تهدید توسط نیروهای گارد ویژه زندان به بند جدید منتقل کردند.

زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه همواره با مشکلات متعددی از جمله رفتار سلیقه‌ای مسئولین روبرو بوده اند.

هرانا پیشتر لیست اسامی ۷۲ تن از زندانیان محبوس در بند سیاسی زندان ارومیه را به عنوان یکی از بزرگترین اماکن نگهداری زندانیان سیاسی در شمالغرب کشور منتشر کرده بود.

Go Back

Comment