header photo

گسترش اعتراض‌های مردمی به افزایش بهای بنزین

گسترش اعتراض‌های مردمی به افزایش بهای بنزین

 

روز شنبه 16 اکتبر 2019 با اعلام افزایش قیمت نفت شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراضات گسترده بود اعتراضات از شب گذشته آغاز شد تا امروز ادامه دارد. معترضان در چندین شهر خیابان را مسدود کردند

فعالان حقوق بشری از کشته شدن حداقل 9 تن در شهرهای مختلف ایران خبر دادند. طبق این گزارش 4 تن در محمره (خرمشهر) 1 تن در سیرجان،یک تن در شیراز، یک نفر در اصفهان، یک نفر در بهبهان و در کرج نیز یک نفر کشته گزارش شده است.

طبق گزارش مستقلی از بهبهان  امروز (شنبه) تظاهرات در شهر اوج گرفته است و نزدیک به ده تن کشته شدند. چهل تا پنجاه نفر زخمی شدند. مغازهداران مغازههایشان را بستند. تمام ادارات و مدارس خوزستان تعطیل شدند. از سوی تظاهرکنندگان هم به نیروهای بسیج و سپاه شلیک شده است. تاکنون چهار بانک را آتش زدهاند.  بانک ملی، بانک صادرات، بانک پاسارگاد و بانک کشاورزی.

اسامی برخی از جانباختگان بهبهان:

مهرداد دشتیزاده

محمدحسین قنواتی

احسان عبدلانزاد

هم چنین گزارش‌ها حاکی از گسترش موج اعتراض ها در برخی از شهرها مانند مشهد، تبریز، بیرجند، بوشهر، شیراز، اهواز، ماهشهر، گچساران، خرمشهر، بابل، سیرجان، امیدیه، شوشتر، بهبهان، کرج و زاهدان است مردم این شهرها با برگزاری تجمعات نسبت به اقدام دولت به شدت اعتراض کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) در این باره نوشت:«گزارش‌ها حاکی از برگزاری تجمع‌های پراکنده در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در برخی از نقاط کشور در شامگاه جمعه 24 آبان است. این اعتراض‌ها در برخی شهر‌ها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهر‌های استان خوزستان دیده شد».

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت ادامه می‌یابد

حسن روحانی، علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی، سران قوای جمهوری اسلامی ایران با وجود اعتراض‌ها بر ادامه اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تاکید کردند. به گزارش ایسنا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، معاون رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشورتاکید کردند که قوه قضائیه برای اجرای این طرح به طور کامل همکاری خواهد کرد.

تمام مدارس اصفهان و شیرازو تهران روز یکشنبه تعطیل خواهند بود

به گزارش رسانه‌های ایران، وزارت آموزش و پرورش در استان فارس و استان اصفهان اعلام کرده است که تمامی مدارس مراکز این دو استان روز یکشنبه ۲۶ آبان تعطیل خواهند بود.

شهرهای اصفهان و شیراز روز شنبه شاهد درگیری‌های شدید میان معترضان به افزایش قیمت سوخت و نیروهای پلیس بود.

انتقاد صافی گلپایگانی از افزایش قیمت بنزین

لطف‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید ساکن قم، با انتشار بیانیه‌ای از افزایش قیمت بنزین انتقاد کرده و از مجلس خواسته است تا «برای حل مشکل مردم اقدام» کند.

مجسمه انگشتر روح‌الله خمینی در شهریار به آتش کشیده شد

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در میدان امام خمینی شهرستان شهریار (استان تهران) تندیس انگشتر روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را به آتش کشیده اند.

دادستان کل کشور اعتراض‌‌ها را به خارج از کشور مرتبط دانست

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، معترضان را اخلالگر توصیف کرد و گفت: «به اخلالگرانی که قطعا ریشه در خارج از کشور دارند، کما اینکه ما در این یکی دوروز شاهد بودیم که جریانات معاند با نظام جمهوری اسلامی از فضای مجازی استفاده کرده و مردم را به خیال خام خودشان می‌خواهند تحریک کنند، اجازه این کار داده نخواهد شد.» همزمان وزارت کشور ایران تهدید کرده است که با «شایعه‌پراکنان» در فضای مجازی برخورد می‌کند.

دسترسی به اینترنت در ایران ضعیف و مختل شده است

شماری از مخاطبان یورونیوز می‌گویند دسترسی به شبکه اینترنت در ایران ضعیف شده است. از قرار معلوم اینترنت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول ضعیف یا از دسترس خارج شده است.

احتمال ارائه طرح دوفوریتی در مجلس برای لغو افزایش قیمت سوخت

خبرگزاری ایرنا عصر شنبه احتمال طرح دوفریتی در مجلس برای توقف افزایش قیمت بنزین را به‌نقل از علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. آقای یوسف‌ نژاد گفته است: « امروز با اعضای فراکسیون امید و برخی اعضای هیات رئیسه صحبت کردم و تجمیع نظرات آنها این بود که مجلس با تصمیم افزایش قیمت بنزین مخالفت خواهد کرد زیرا در شرایط فعلی به نفع کشور و مردم نیست.»

 

Go Back

Comment