header photo

۱۳ پیشنهاد پروانه سلحشوری برای مقابله با بحران

۱۳ پیشنهاد پروانه سلحشوری برای مقابله با بحران

پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی، در یک سخنرانی جنجالی در مجلس برای مقابله با بحرانی که کشور را فرا گرفته است، خطاب به مسئولان نظام پیشنهاداتی ارائه کرد. از آن جمله: بازگشت نظامیان به پادگان‌ها، حمایت از اقشار کم‌درآمد، رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی، انحصارزدایی از صدا و سیما، مسئولیت‌پذیری ارکان «نظام»، حل مشکل نظارت استصوابی شورای نگهبان، بازنگری در قوانین تحقیرآمیز زنان، آزادی مطبوعات، شناسایی حقوق شهروندی، تدوین قانون انتخابات به طور شفاف، تجدید نظر در سیاست‌های خصومت‌آمیز خارجی

وی گفت: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که از نظر اقتصاد ملی پول ایران بی‌ارزش‌ترین واحدهای پول دنیاست، گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند و از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی از جمله بازداشت فعالان مدنی و صنفی به طور روزمره مشاهده می‌شود.

پروانه سلحشوری از ناطقان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور، خطاب به مردم، نمایندگان و مسوولان نظام گفت: بنا بر سوگندی که خورده‌ام پاسدار رای موکلانم خواهم بود. امروز نمی‌خواهم فقط مرثیه بخوانم، چرا که هنوز امید باقی است مردم به ما می‌گویند فقط حرف نزنید‌ بلکه عمل کنید این در حالی است که ما قوه مجریه نیستیم و اختیار نداریم. وظیفه مجلس، وضع قوانین و نظارت بر اجرای قانون است.
به گزارش جهان صنعت، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که از نظر اقتصاد ملی پول ایران بی‌ارزش‌ترین واحدهای پول دنیاست، گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند و از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی از جمله بازداشت فعالان مدنی و صنفی به طور روزمره مشاهده می‌شود.
سلحشوری افزود: ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ و تداخل فعالیت‌های نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم، حال رییس‌جمهور بگوید بحران نداریم، جناب رییس‌جمهور، فعلا با ابر‌چالش‌ها درگیر هستیم و همه می‌دانند.
سلحشوری اظهار کرد: می‌خواستم به قوه قضاییه که پایه عدالت، جمهوریت و آزادی جامعه است انتقاد کنم و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم، اما دریغ از گوش شنوا، می‌خواستم رییس‌جمهور و دولت را نقد کنم و گلایه‌های بحق مردم را بیان کنم و نارضایتی جدی مردم را بگویم دیدم ایشان در بین گزینه‌های نظارت استصوابی بهتر به نظر می‌رسد و در همین مجلس به بهانه توصیه‌های رهبری پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به ملت و نمایندگان ندادند.
سلحشوری یادآور شد: می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم‌ ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارد، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم‌ اما دیده چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسوول اقتصاد است.

سلحشوری عنوان کرد: به خدا پناه می برم و خطابم را مقام رهبری قرار می دهم زیرا اعتقاد دارم که تنها راه برون رفت از ابر چالش های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است… در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آن‌طور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم‌ بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی و نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است که نیاز به همه‌پرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم، باشد به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه‌گویی در این مورد بپردازند.

در پایان سلحشوری ۱۳ پیشنهاد هم مطرح کرد. از جمله بازگشت نظامیان به پادگان‌ها، حمایت از اقشار کم‌درآمد، رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی، انحصارزدایی از صدا و سیما، مسئولیت‌پذیری ارکان «نظام»، حل مشکل نظارت استصوابی شورای نگهبان، بازنگری در قوانین تحقیرآمیز زنان، آزادی مطبوعات، شناسایی حقوق شهروندی، تدوین قانون انتخابات به طور شفاف، تجدید نظر در سیاست‌های خصومت‌آمیز خارجی

Go Back

Comment