header photo

۴۰ درصد زنان در محیط کار آزار جنسی دیده‌اند

۴۰ درصد زنان در محیط کار آزار جنسی دیده‌اند

بر اساس تحقیقات ۴۰ درصد زنان در محیط کار مورد آزار قرار گرفته‌اند.

رئیس انجمن جامعه‌شناسان در نشست تخصصی «آزار جنسی در عرصه عمومی، اما و اگرها و چالش‌های آن» با اشاره به شایع بودن پدیده آزارجنسی گفت: در نیمه دوم دهه ۸۰ نیز پایان نامه‌ای در این خصوص در مقطع ارشد داشتیم و در آن از زنان دانشجوی دانشگاه خوارزمی با نمونه ۳۰۰ نفره سؤالاتی در خصوص آزارهای جنسی در فضای عمومی از سطوح مختلف مانند تنه زدن و تماس‌های معمولی، آزارهای چشمی، تمسخرظاهر یا تحسین منفی از زیبایی تا تعرض جنسی مطرح شد. در این تحقیق ۹۰ درصد افراد به نوعی تجربه آزارجنسی را داشتند.

عالیه شکربیگی مدیر این نشست  با بیان اینکه از سال ۱۹۷۰ تحقیقات این حوزه در غرب آغاز شده گفت: در کشور ما به طور خاص از سال ۱۳۸۲ در این حوزه با مستندهایی که در مورد خشونت علیه زنان بوده بحث آزارجنسی هم در مسأله خشونت علیه زنان بخش کوچکی را به خود اختصاص داد. به‌گفته این جامعه شناس، بر اساس تحقیقات ۴۰ درصد زنان در محیط کار مورد آزار قرار گرفته‌اند. لذا امروز بحثی که وجود دارد این است که دستگاه حقوقی در مجازات آزارجنسی با مشکلاتی مواجه است والبته مردم هم سیستم‌های کیفری را نمادی از قدرت می‌دانند و لب باز نمی‌کنند.

در این نشست همچنین درباره نگرانی از آزار جنسی در فضای عمومی تحقیق دیگری را ارائه شد. در این تحقیق سؤال دیگری مطرح شده که وقتی وارد فضای عمومی می‌شوی چقدر نگران هستی که در معرض آزار جنسی قرار نگیری؟ بر اساس یک شاخص ۵۰ درصد نگرانی زیاد داشتند، ۴۰ درصد متوسط و تنها ۱۰ درصد از این موضوع نگرانی کمی داشتند.

آزار و خشونت جنسی در محیط کار معمولا با سکوت مواجه می‌شود که علت اصلی این سکوت، ترس از دست دادن شغل و یا نگرانی از دست رفتن آبرو است. وزارت بهداشت پیش‌تر این موضوع را تائید کرده ولی‌ آمار دقیقی از آن نمی‌دهد.


در یکی دو سال گذشته در سطح جهانی جنبش‌های مختلفی در اعتراض و واکنش به آزار جنسی شکل گرفته است.

Go Back

Comment