header photo

۸۰۰ هزار میلیارد در بانک مرکزی نیست شده

۸۰۰ هزار میلیارد در بانک مرکزی نیست شده

احسان سلطانی در گفت‌وگو با انصاف نیوز

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در مورد نقش سیاست‌گذاری اقتصادی به ابعاد مختلف فساد قانونی در کشور پرداخت. او می‌گوید طبق برآوردی که داشته است چیزی بین ۸۰۰ هزار میلیارد تا هزار هزار میلیارد تومان در بانک مرکزی نیست شده است، او در ادامه با انتقاد از دوره‌ی ریاست ولی‌الله سیف، رییس سابق بانک مرکزی گفت: میزان برداشت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی ۷۰۰ هزار میلیارد بوده است.

بیشتر بخوانیدمتن کامل مصاحبه با احسان سلطانی و آلبرت بغزیان

سلطانی در مورد ۸۰۰ هزار میلیاردی که مدعی است در بانک مرکزی نیست، به انصاف نیوز گفت: «ده‌ها برابر پرونده‌های فسادی که در قوه‌ی قضاییه در حال بررسی است، مجرم بانکی در بانک‌ها وجود دارد. طبق آخرین برآورد ما ۷۰۰ هزار میلیارد تومان که با چند مورد دیگر نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان پول است، در شبکه‌ی بانکی نیست؛ یعنی بانک‌ها از مردم سپرده گرفتند که تسهیلات بدهند، ۲۰۰-۳۰۰ هزار میلیارد تومان هم مبلغ وام‌های معوق است، یعنی بین ۸۰۰ هزار تا هزار هزار میلیارد تومان پول وجود خارجی ندارد. این برآورد من است و می‌توانم آن را ثابت کنم

او همچنین با انتقاد از ریاست سیف در بانک مرکزی اضافه کرد: «میزان برداشت بعضی بانک‌ها از ذخایر بانک مرکزی در دوره‌ی ریاست آقای سیف، ۳۰۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. طبق محاسبه‌ی ما فقط اضافه برداشت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی معادل با ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بوده است، این یعنی دست در جیب بانک مرکزی کردن، این فساد است. آخر کار هم آقای سیف چند ماه قبل از اینکه برود قانونی گذاشت و گفت اینها بهره‌ای بدهند.»

Go Back

Comment