header photo

Blog posts : "اخبار داخلی"

روایتی از رنج‌های سیل‌زدگانِ سیستان و بلوچستان؛

روایتی از رنج‌های سیل‌زدگانِ سیستان و بلوچستان؛

با نیم‌کیلو لوبیا و برنج، مشکلات‌مان حل نمی‌شود؛ حتی فاضلابِ سالم نداریم!

به گزارش نسرین هزاره مقدم خبر نگار ایلنا ، در تاریخ روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ آمده است : «آبِ خوردن نداریم؛ ساده‌ترین نیازهای انسانی را نمی‌توانیم برآورده کنیم.... همه چیز تخریب شده؛ نمی‌دانیم غصه امروزمان را بخوریم یا برای فردا زانوی غم به بغل بگیریم... ما مانده‌ایم و یارانه و دیگر هیچ..... تا قبل از این هم کار و درآمدی نداشتیم؛ کشت دیم داشتیم که آنهم از بین رفت؛ راه‌ها هم خراب شده؛ این چند روز با آب معدنی و غذاهای امدادی زندگی کرده‌ایم؛ اما واقعاً چند وقت، چند سال طول می‌کشد تا همه چیز به حالت اول برگردد؟ »

بیش از هشت روز از سیل مهیبِ جنوب سیستان و بلوچستان می‌گذرد؛ در این روزهای سخت، امدادرسانیِ قطره‌چکانی و ناهماهنگ نتوانسته مرهمی بر رنج‌ها و زخم‌های مردمانِ فرودست جنوب این استان محروم باشد؛ مردمی که شغل غالبشان (اگر شغلی باشد) با هزار سختی، دامداری و کشاورزی و باغداری‌ست؛ حالا در بیش از ۲۰۰ روستا، زمین‌های کشاورزی کامل تخریب شده‌اند؛ آب‌بندها از میان رفته‌اند؛ چاه‌های مزارع خراب شده‌اند و دام‌ها جان باخته‌اند. حتی چاه‌های فاضلاب خانه‌ها با گل و لای سیلاب پُر شده‌اند و مردم برای قضای حاجت مشکل جدی دارند.

حالا حتی اگر امروز این مردم لقمه نانی برای خوردن و چند قوطی آب معدنی برای رفع عطش داشته باشند، که البته اینها هم در همه‌ی روستاها به خصوص مناطق دورافتاده‌تر یافت نمی‌شود و حکم کیمیا را دارد، نانِ فردا در تنور افتاده و کامل سوخته؛ اینجا دیگر شغل نیست، پول نیست؛ حتی جاده هم نیست.....

خسارات سیل

در روزهای گذشته، رسانه‌ها از «سیلاب د…

Read more

زینب پاشا و برخی ناگفته‌ها از زندگانی و مبارزات وی

زینب پاشا و برخی ناگفته‌ها از زندگانی و مبارزات وی
مجید رضازاد عموزین الدینی

زینب پاشا این شیرزن قهرمان تاریخ آذربایجان را یکی از اسطوره‌های تاریخ این مرز و بوم دانسته اند. در بررسی نقش زنان در طول تاریخ ایران، زینب پاشا را می‌توان یکی از نمونه‌های بسیار شاخص و تأثیرگذار این نوع حرکتها و جنبش‌ها بشمار آورد. این شیرزن قهرمان در دوره ای از تاریخ ایران و آذربایجان عصیان کرده و حماسه‌ها آفریده که در آندوره محدودیت‌های بسیاری بر حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی حکمفرما بوده است، لذا جنبشی که این شیرزن قهرمان با برخی از یارانش که از زنان زحمتکش و مبارز تبریز بودند، آفریده، در نوع خود بی نظیر بوده و از نظر تاریخی اهمیت بسزایی در تاریخ ایران و حتی مشرق زمین دارد.
به نوشته روانشاد استاد عبدالحسین ناهیدی آذر: “زینب معروف به “بی بی شاه زینب”، “زینب باجی”، “ده باشی زینب”، “زینب پاشا” در یکی از محلات قدیمی‌تبریز – عموزین الدین- در یک خانواده روستایی به دنیا آمده است”(۱). زینب پاشا پیشتاز بیداری زن قرن‌ها ستمدیده ایرانی است. وی تقریبا یک قرن و اندی پیش مهر سکوت تاریخ را از لب بر می‌دارد و برای اولین بار در تاریخ ایران با چهل نفر از شیرزنان تبریز علیه ستم پیشگان و به موازات آن علیه نابرابری‌های جنسی که نظام فئودالی و دیدگاه‌های سنتی بر زنان تحمیل کرده بود، به جنگ مسلحانه و پارتیزانی دست می‌زند و همه را در برابر دلاوری‌های شگفت انگیز خود به حیرت وا می‌دارد.(۲) دکتر سیروس برادران شکوهی (استاد تاریخ دانشگاه تبریز) در مورد کودکی وی به نکته جالبی اشاره کرده و می‌نویسد: زینب پاشا”…. در کودکی در مکتب خانه محل درس خواند و به دلیل ماجراجویی و حساس بودن از دیگر همسالانش متمایز افتاد.”…

Read more

جنبش کارگری علیه نابرابری عزم دولت برای سرکوب دستمزد

جنبش کارگری علیه نابرابری

عزم دولت برای سرکوب دستمزد

خواست کارگران افزایش دستمزد بر مبنای سبد معیشت است؛ مطالبه‌ای که نه نمایندگان دولت و نه نمایندگان کارفرمایان حاضر به پذیرش آن هستند.

در فاصله دو هفته تا پایان سال، شورای عالی کار هنوز گفت‌وگو بر سر مزد را آغاز نکرده است. در اهواز کارگران فولاد موقتی به کار بازگشتند. بازنشستگان به اعتراض‌شان ادامه دادند.

مبارزه کارگران برای حقوق به یغما رفته‌شان در آخرین روزهای سال هم ادامه داشت. شرایط اقتصادی تحمیل شده بر مردم، در آستانه نوروز کارگران را با تنگدستی بیشتر روبه‌رو کرده است. در برخی از واحدهای تولیدی و خدماتی دستمزد چند ماه کارگران، عیدی و سنوات آنها پرداخت نشده است. دولت برای تحریک تقاضا اعلام کرده است به کارگران بیست میلیون تومان وام بانکی پرداخت خواهد شد. پرداخت تسهیلات بانکی در فاصله زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست و بیش از آنکه واقعی باشد، بیشتر به یک وعده می‌ماند.

در چنین شرایطی شورای عالی کار مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳ را به تاخیر انداخته است. قرار است اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در جلسه آتی شورای عالی کار (۱۵ اسفند) برای اولین بار اعضای این شورا بر سر سبد معیشت چانه‌زنی کنند. رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک اظهارنظر گفته مبنای تعیین دستمزد تورم انتظاری سال آتی است.

به گزارش رادیو زمانه؛ اعتراض‌های کارگری در هفته منتهی به ۱۱ اسفند ادامه داشت. بازنشستگان تامین اجتماعی و مخابرات، کارگران صنعت نفت و گاز، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز، پرستاران و کارگران در چند واحد تولیدی و خدمات شهری از جمله کارگران معترض بودند که در محل کار یا خیابان تجمع کردند.

بازی تکراری دولت برای سرکوب دستمزد

کارگرا…

Read more

انتخابات بی رمق و قدرتنمایی «باطله‌ها»

 انتخابات بی رمق و قدرتنمایی «باطله‌ها»

زمانی آرای باطله جزو پرتی‌های انتخابات بود؛ یعنی در میان انبوهی از آرایی که به کاندیداها داده می‌شد، آرایی نیز بودند که یا سفید بودند یا رأی‌دهنده آنها را با طنز و فکاهی و انتقاد و نوشتن نام کسانی غیر از کاندیداها پر کرده بود. البته تعدادشان هم خیلی اوقات کم نبوده است اما مواقعی که درصد مشارکت بالا باشد، این آرای باطله چندان به چشم نمی‌آیند

برعکس در زمان افت مشارکت، آن هم به مرز زیر 40 درصد، هر رأی به اندازه همان لنگه کفشی که در بیابان نعمت است، ارزش پیدا می‌کند؛ حالا اگر همان رأی هم سفید باشد می‌شود یک چالش مضاعف

چالشی که نشان می‌دهد آرای باطله تبدیل به یک بازیگر سیاسی شده است؛ بازیگری که می‌تواند معادلات را به هم بزند و در حالی که خالص‌سازان با 40 درصد مشارکت جشن پیروزی می‌گیرند، انتخابات را به دور دوم بکشاند

آنچنانکه سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز گذشته اعلام کرد انتخابات در 18 حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده است. یعنی در 18 حوزه انتخابیه که عمدتا شهرهای بزرگ هستند، کاندیداها حد نصاب لازم که 20 درصد از کل آرای صحیح است را به دست نیاورده‌اند

بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور انتخابات در اصفهان، البرز، مشهد، شیراز، زنجان، تبریز، آبادان، کرمانشاه، ملایر و شماری از حوزه‌های دیگر در مرحله دوم که زمان آن اردیبهشت ماه آینده اعلام شده، یک بار دیگر برگزار خواهد شد

 رکورد بی‌سابقه در تهران

در تهران اوضاع به مراتب پیچیده‌تر است. از 30 کرسی تهران در نهاد قانونگذاری، تنها تکلیف 15 کرسی مشخص شده و برای 15 کرسی دیگر کاندیداها حدنصاب لازم برای ورود به بهارستان را پیدا نکرده‌اند

بر اساس نتایج به دست آمده از شمارش ب…

Read more

این نمایش دیگر تماشگر ندارد

دکتر محمد حسین یحیایی

این نمایش دیگر تماشگر ندارد 

چند روزی بیشتر به بازی رژیم ولایت با نام «انتخابات» باقی نمانده است. قرار بر این است که در 11 اسفند 1402 این نمایش تکراری و خسته کننده به اجرا در آید. بازیگران از مدت ها پیش انتخاب شده اند تا برای اجرای منویات ولایت در دو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، در جایگاه بندگی خود قرار گیرند. در سرلیست یکی از گروه های ذوب شده در ولایت «مرتضی آقا تهرانی» نماینده کنونی تهران، شمیرانات، شهر ری، اسلام شهر و پردیس که همزمان رئیس کمسیون فرهنگی مجلس نیز هست، قرار دارد که شخصیت زشت خو و فرصت طلبی است در خدمت رژیم، او در روز شنبه 28 فروردین ماه با افتخار می گوید: مجلس محل تحقق خواست مقام ولایت است. حال این شخص بدون شرمساری چگونه خود را نماینده مردم خطاب می کند و با چه رویی از مردم تقاضای مشارکت در انتخابات می کند!  و یا «آیت اله معلمی» عضو مجلس خبرگان رهبری که باید نظارت بر عملکرد رهبری داشته باشد، بدون اندک خجالتی در مصاحبه با سایت «جماران» فریاد می زند: بی حجابی ها نیاز به تعزیزات دارد و بهترین تعزیزات شلاق است. معلوم نیست این ذهنیت در کدام عصر زندگی می کند و چگونه به قرن 21 پرتاب شده و با سرنوشت میلیون ها انسان بازی می کند! البته این ها اغلب در مکتب «مصباح یزدی» آموزش دیده اند که با صدای بلند می گفت: انتخابات یعنی چه؟  مردم چه حقی دارند که انتخاب کنند!!

از مدت ها پیش رژیم ولایت دریافته است که مردم رغبتی به مشارکت در انتخابات ندارند و شاید هم سرخورده شده به رژیم ولایت باور و اعتمادی ندارند، روزنامه «وطن امروز» به نقل از آخرین نظر سنجی که از سوی صدا و سیما در اوایل بهمن ماه صورت گرفته می نویسد: 52 درصد از مردم از انتخابا…

Read more

یک هفته با جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان

یک هفته با جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان

اعتصاب و اعتراض در صنعت نفت ادامه یافت. صنعت فولاد شاهد چند اعتصاب و اعتراض بود. پرستاران تجمع سراسری برپا کردند. بازنشستگان هم دادخواهی در خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند. این گزارش مروری ست بر خبرهای کارگری هفته‌ای که گذشت.

در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه سوم بهمن، اعتصاب و اعتراض در صنعت نفت ادامه یافت. ادامه اعتصاب کارگران شرکت «لیدوم آذرستان رژون صعت» در جاسک، پتروشیمی جم در عسلویه، سایت ۵ مارون رامشیر، تجمع کارگران ارکان ثالث در تهران و جنوب، و تجمع کارکنان رسمی نفت در جنوب از مبارزات کارگران نفت بر سر مطالباتشان در این هفته بود.

در صنعت فولاد، اعتصاب در فولاد خزر ادامه یافت. اعتراض کارگران فولاد اهواز به مسدود شدن کارت چهار تن از همکارانشان به اعتصاب ادامه‌دار تبدیل شد. کارگران در در کک‌سازی طبس تجمع کردند. در فولاد قزوین کارگران در پی مسمومیت چند تن از همکارانشان برای چندمین بار غذا را تحریم کردند.

کارکنان انتشارات علمی و فرهنگی مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند. تجمع سراسری پرستاران، تجمع کارگران شهرداری ایلام، اعتراض کارگران شهرداری رودبار، و تجمع اعتراضی کارکنان بهره‌برداری مترو تهران از دیگر حرکات اعتراضی این هفته بود.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی، فولاد، مخابرات، بازنشستگان کشوری، بازنشستگان صنعت نفت در اهواز و اعتراض بازنشستگان بهداشت و درمان به تعویق ۱۸ ماه مطالبات نیز سرفصل تجمع‌های خیابانی و اعتراض بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی در هفته‌ی منتهی به سوم اسفند بود.

خطر قطع همکاری مراکز درمانی با بیمه تامین اجتماعی

دوم اسفند ایلنا نوشت محمدرضا جباری دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور هشدار داد «وضعیت از …

Read more

رمز پیروزی نسبی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد

رمز پیروزی نسبی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد

به گزارش کانال تلگرامی «صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» دوشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۲ کارگران گروه ملی از ورود علی محمدی، مدیرعامل به محوطه شرکت جلوگیری کردند.

آنها نوشتند که رفع تعلیق از کار و ممنوعیت ورود کارگران به محل کار خود، اصلاح آیتم‌های طرح طبقه‌بندی، همسان‌سازی دستمزدها با شرکت‌های فولادی مشابه، قراردادی شدن نیروهای پیمانکاری و استعفای مدیر عامل از خواسته‌های اصلی کارگران گروه ملی فولاد است

دور جدید اعتراض‌های کارگران گروه ملی فولاد ۲۴ بهمن آغاز شده است. در گفت‌وگویی که رادیو زمانه با کانال تلگرامی این کارگران در اواخر ماه بهمن داشت آنها گفتند این دوره اعتصاب‌ چهارمین نوبت از اعتصاب‌های سریالی آنها در سال جاری است که به صورت بهم‌پیوسته و در امتداد هم و در تمام بخش‌های کارخانه‌های این‌شرکت عظیم سازماندهی شده و عمدتاً بر مطالبات زیر متمرکز است:

همسان‌سازی دستمزدها با شرکت‌های فولادی همجوار به عنوان مثال شرکت فولاد اکسین خوزستان و اعمال آن در فیش‌های حقوقی؛

بازگشت به کار همکارانی که برای همین مطالبات اخراج و تعلیق شدند؛

اخراج «علی محمدی» مدیرعامل همراه با نقش‌داشتن کارگران در نحوه مدیریت شرکت؛

و مطالبه‌ای که در میانه راه افزوده شد و آن هم تبدیل وضعیت کارگران شرکت شفق راهیان اکسین از حالت پیمانکاری به نیروی قراردادی است. به گفته این گروه مستقل کارگری اعتصاب‌های دیگر این گروه در سال جاری از این قرار بود

اعتصاب سه روزه در ماه آبان داخل محوطه شرکت که با پرداخت علی‌الحساب و وعده‌ی تحقق مطالبات به اول دی موکول شد؛

اعتصاب هشت روزه. از ۲ دی با کنترل کامل شرکت شروع شد و گریزی به شهر داشت که با مذاکرات ب…

Read more

در زندانان مرکزی ارومیه زندانیان خواهان برکناری رئیس زندان شدند

در زندانان مرکزی ارومیه زندانیان خواهان برکناری رئیس زندان شدند

به گزارش منابع حقوق بشری، بیش از ۸۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه با اشاره به افزایش موارد خودکشی در این زندان به دلیل آزار و اذیت مسئولان، خواهان عزل پیمان خان‌زاده، رئیس این زندان، شدند.

این زندانیان در نامه سرگشاده خود به مواردی از آزارهای زندانیان و خانواده‌های آنها توسط رئیس زندان مرکزی ارومیه و سایر زندانبان‌ها اشاره کرده‌اند.

در این نامه با اشاره به خودکشی یک زندانی محکوم به قطع عضو آمده است: «امیر شهبازی چند هفته پیش در حالی که رضایت همه شاکی‌های خود را گرفته و چیزی به آزادی‌اش نمانده بود با خودکشی به زندگی خود پایان داد».

بنابر این گزارش، او قبل از خودکشی در نامه‌ای به خانواده‌اش اعلام کرده بود که شخص رئیس زندان و همچنین مسئول خوابگاه زندان باعث خودکشی او شدند.

این زندانیان همچنین با تشریح «وضعیت اسفناک» و «شرایط وحشتناک» در سلول‌های انفرادی و «بند پاک»، نوشته‌اند که تعدادی از محبوسان در این دو بخش در چند ماه گذشته «دست به خودکشی زده‌اند و هر چند ماه یک بار، جسد یک زندانی به خانواده‌ای گریان تحویل داده می‌شود».

فعالان و نهادهای حقوق بشری همواره به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی اشاره کرده و هشدار داده‌اند که این موارد در زندان‌های بیرون از پایتخت بسیار شدیدتر و رایج‌تر است.

 

Read more

مردم را از خطرات خشکی دریاچه ارومیه آگاه کنید!

مردم را از خطرات خشکی دریاچه ارومیه آگاه کنید!

پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: خطرات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه و تاثیر آن بر سلامت مردم باید به روش کاملاً علمی و دقیق اطلاع رسانی شود.

ولی رحیم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از چالش انگیزترین موضوعات ملی است گفت: سلامت افراد و تاثیر خشکی دریاچه بر روی آن موضوعی است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.

رحیم زاده افزود: متاسفانه  تاکنون هیچ اطلاع  رسانی دقیقی در مورد تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی سلامت افراد صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه، خشکی دریاچه و طوفان‌های نمکی حاصل از خشکی آن می‌تواند بر روی سلامت افراد تاثیر گذار باشد گفت: در حال حاضر اثرات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه بیشتر اطلاع رسانی شده و به تبعات انسانی این موضوع پرداخت نشده است.

پزشک متخصص سرطان شناسی با بیان اینکه، برخی بیماری‌ها نظیر سرطان سال‌ها طول می‌کشد تا در بدن انسان خود را نشان دهد گفت: موضوع به این بزرگی را به این اندازه تقلبل دادن بحث برانگیز است.

رحیم زاده تصریح کرد: طی ۱۵ سال گذشته تاکنون هیچ دعوتی از پزشکان سرطان شناس در مورد بحث‌ها و جلسات احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته تا در مورد تبعات خشکی دریاچه بر روی انسان کارشناسی شود.

وی تاکید کرد: می‌توان برای نتیجه گیری مناسب و کارشناسی اثرات خشکی دریاچه بر روی انسان نمونه برداری های مختلف از دریاچه انجام داد و با همکاری چند آزمایشگاه معتبر جهانی به اثرات مخرب آن بر روی سلامت افرادتحقیقات لازم را انجام داد.

رحیم زاده با بیان اینکه تجربه نشان داده هر موقع صادقانه با مردم در مورد خطرات سخن گفته شده مردم خود پای …

Read more

بازنشستگان در خیابان: «نابود باد بندگی، زنده باد زندگی»

شعار بازنشستگان در خیابان:

«نابود باد بندگی، زنده باد زندگی»

در هفته گذشته حدود ۳۰ تجمع‌ از سوی بازنشستگان و کارگران در اعتراض به فقر معیشتی، تبعیض، فساد و سرکوب برگزار شد.

به گزلرش زمانه؛ در هفته منتهی به ۲۶ بهمن، اعتراض کارگران شاغل و بازنشسته ادامه یافت. کارگران راه‌آهن ناحیه زاگرس، کارکنان شرکت داروسازی شهید قاضی، کارگران پست‌های فشارقوی برق، کارکنان پیمانی اداره آب و فاضلاب بهبهان، پرستاران بیمارستان امام حسین کرج، کارگران فولاد خزر، کارگران فولاد اهواز، کارگران مجتمع پتروشیمی فارابی و کارگران شاغل در مخازن نفتی کوه‌مبارک جاسک دست از کار کشیده و تجمع کردند.

بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه بیش از ۳۰ تجمع در شهرها و مراکز استان برگزار کردند.

در حالی که بازنشستگان مخابرات هر هفته با خواست اجرای مصوبه ۱۳۸۶ و پرداخت مطالباتشان در مراکز حدود ۲۰ استان تجمع برپا می‌کنند، این هفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارکنان مخابرات از وجود ۳۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه انباشت‌شده در حساب‌های بانکی شرکت پرده برداشت. او در نامه‌ای به «ستاد اجرایی فرمان امام» سهامدار عمده مخابرات، این نهاد و سایر سهامداران شرکت را متهم کرد که به جای پرداخت مطالبات شاغلان و بازنشستگان شرکت، برای خود «سود موهوم و حرام» ایجاد کرده‌اند. او در پایان خواست ستاد فرمان امام به قانون تمکین کند و نظر به «گسترش روزافزون نارضایتی کارکنان و بازنشستگان مخابرات»، به قید فوریت «سود انباشته موجود در همراه اول برای پرداخت مطالبات کارکنان تخصیص یابد و برنامه زمان‌بندی مشخص در جهت ادغام همراه اول در شرکت مخابرات اجرایی شود

کارگران ارکان ثالث نفت دوباره فراخوان به تجمع در برابر…

Read more

جنبش کارگری آینده ایران را رقم می زند

صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

جنبش کارگری آینده ایران را رقم می زند

کارگران فولاد اهواز که صدای خود را از طریق کانال تلگرامی «صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد» بازتاب می‌دهند، در پاسخ به «زمانه» می‌نویسند: «کارگر درک می‌کند که قدرت دست‌یابی به حق‌اش را دارد... یکی از اهداف‌مان بازتر کردن چشم همکاران نسبت به حق واقعی و قابل دسترس خودشان است

نام «گروه ملی صنعتی فولاد ایران» که به فولاد اهواز شهرت یافته، چندین سال است که با اعتراض‌های کارگری گره خورده است.

پیش از ۱۳۹۷ که کارگران معترض فولاد خیابان‌های اهواز را برای روزهای پیاپی تسخیر کردند، نام این شرکت به یکی از ده‌ها پرونده فساد مالی در ایران، پرونده امیرمنصور (مه‌آفرید) خسروی (آریا) گره خورده بود. او در سال ۱۳۸۹ با بهره‌گیری از روابط ویژه بیش از ۹۵ درصد سهام یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد را تصاحب کرد. پس از آنکه دستگاه قضایی حکم به اعدام مالک عمده سهام گروه ملی صنعتی فولاد ایران داد، مالکیت این شرکت بزرگ برای یک دوره به قوه قضاییه و پس از آن به بانک ملی واگذار شد.

در همه این سال‌ها کارگران فولاد معترض بوده‌اند؛ معترض به اهمال مدیران و «مافیای فولاد» که با تکیه بر روابط ویژه در روند تولید و فروش اخلال ایجاد کردند، و نیز به وضعیت معیشت و امنیتی حاکم بر محیط کار و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی. پاییز ۱۳۹۷، به فاصله چند ماه پس از واگذاری مالکیت و مدیریت شرکت به بانک ملی، گسترده‌ترین اعتراض کارگران فولاد برای بیش از یک ماه تداوم داشت. این دور از اعتراض‌ کارگران با بازداشت دست‌کم ۴۱ کارگر و اخراج چند تن از کارگران سرکوب شد.

اخراج و برخورد امنیتی اما مانع تداوم اعتراض کارگران نشد. آنها در سال‌های بعد نیز ب…

Read more

اعتراضات گسترده مزدبگیران در آستانه انتخابات

اعتراضات گسترده مزدبگیران در آستانه انتخابات

کارگران ارکان ثالث نفت علاوه بر برگزاری چندین تجمع در مناطق نفتی، برای تجمع مقابل وزارت نفت به تهران رفتند. بازنشستگان در تجمع‌های هفتگی خود علاوه بر مطالبات رفاهی و خواست بیمه رایگان، خواستار آزادی کارگران و معلمان زندانی شدند. علیه حکم اعدام شعار دادند و بر تحریم انتخابات تأکید کردند.

به گزارش رادیئ زمانه؛ در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه ۱۹بهمن، اعتراض مزدبگیران به فقر معیشتی، هزینه‌های سرسام‌آور درمان، عدم امنیت شغلی و سرکوب، دستگیری فعالان کارگری و معلمان ادامه یافت. مخالفت با حکم اعدام به شعارهای بازنشستگان افزوده شد. مشمولان قانون کار شاغل در وزارت نیرو به دولت هشدار دادند نباید آن‌ها را از شمول مصوبات شورای عالی کار در زمینه‌ی افزایش دستمزد مستثنی کند.

صنعت نفت در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه ۱۹بهمن، در هر روز هفته در بیش از یک منطقه‌ی نفتی شاهد تجمع اعتراضی کارکنان رسمی، ارکان ثالث و یا پیمانی بود. کارگران ارکان ثالث علاوه بر چند روز تجمع در مناطق نفتی، به تهران سفر کردند تا با تجمع مقابل وزارت نفت خواستار پاسخگویی به مطالباتشان شوند.

اعتراض شاغلان بخش درمان به‌ویژه پرستاران، ادامه یافت. پرستاران اخراج شده بیمارستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر مقابل دانشگاه علوم‌ پزشکی آبادان تجمع کردند. پرستاران مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز مقابل استانداری در خرم‌آباد تجمع کردند.

یکی از موارد اعتراض پرستاران اضافه‌کاری اجباری است. این هفته دیوان عدالت اداری، واداشتن پرستاران به اضافه‌کاری اجباری را غیرقانونی اعلام کرد. این رأی در پی شکایت پرستاران کرمان صادر شده است. دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد خوددار…

Read more

آغاز موج دوم بازداشت فعالان مدنی آذربایجانی

آغاز موج دوم بازداشت فعالان مدنی آذربایجانی

طی روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸بهمن۱۴۰۲، نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۰ از فعالان مدنی تُرک را در شهرهای مختلف بازداشت کردند؛ «مرتضی پروین» در اردبیل، «سعید مینایی» در بناب، «ودود اسدی» در رشت، «سالار طاهرافشار» در ارومیه، «ایاز سیف‌خواه»، «باقر حاجی‌زاده»، «سعید جمال‌زاده» و «آراز امان» در تبریز، «کمال نوری» در اسلام‌شهر و «عبدالله واحدی» در آستارا.

 طی سه روز گذشته، دست‌کم ۱۰ تن از زندانیان سیاسی سابق و فعالان مدنی آذربایجانی توسط نهادهای امنیتی در شهرهای مختلف بازداشت شدند. در آخرین مورد، روز چهارشنبه ۱۸بهمن۱۴۰۲، نیروهای امنیتی تبریز، «آراز امان»، فعال مدنی ساکن این شهر را با اعمال خشونت شدید بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به «ایران‌وایر»، طی روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸بهمن۱۴۰۲، نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۰ از فعالان مدنی تُرک را در شهرهای مختلف بازداشت کردند؛ «مرتضی پروین» در اردبیل، «سعید مینایی» در بناب، «ودود اسدی» در رشت، «سالار طاهرافشار» در ارومیه، «ایاز سیف‌خواه»، «باقر حاجی‌زاده»، «سعید جمال‌زاده» و «آراز امان» در تبریز، «کمال نوری» در اسلام‌شهر و «عبدالله واحدی» در آستارا.

کماکان از دلایل بازداشت این فعالان مدنی و اتهامات انتسابی به آنها اطلاعی در دست نیست. با این وجود و با استناد به تماس تلفنی کوتاه ایاز سیف‌خواه، باقر حاجی‌زاده و سعید جمال‌زاده از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با خانوادهایشان، به نظر می‌رسد، بار دیگر ضابط قضایی در موج جدید بازداشت فعالان مدنی آذربایجانی وزارت اطلاعات باشد. 

در موج اول این دستگیری‌ها که از شهریور امسال و همزمان با سالگرد اعتراضات زن، زندگی، آزادی، آغاز شد، ده‌ها تن از شهروندان آذربایجانی د…

Read more

چرا ایالات متحده همیشه جنگ به راه می‌اندازد؟

چرا ایالات متحده همیشه جنگ به راه می‌اندازد؟

روزنامه «گلوبال تایمز» تفسیری درباره حملات هوایی اخیر آمریکا به اهدافی در خاک عراق و سوریه، منتشر کرده که به شرح زیر است.

ایالات متحده ادعا کرد که به بیش از 85 هدف «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سازمان‌های وابسته به آن» در عراق و سوریه حمله هوایی کرده است. این تحول وضعیت بین ایالات متحده و ایران را پیچیده‌تر و خطرناک‌تر کرده است.

هم آمریکا و هم ایران ادعا می‌کنند که قصد جنگ با یکدیگر را ندارند. ما دلایل زیادی داریم تا باور کنیم این اظهار نظرات صادقانه است، اما این تحول باعث شد که وضعیت به درگیری مستقیم یا حتی جنگ نزدیکتر شده باشد. بدین سبب لازم است که کاوش کنیم چه نیرو و چه منطقی در پس این کار نهفته است.

در چند دهه گذشته، آمریکا و ایران در کشمکش‌ها و بازی‌های درهم تنیده‌ای بوده‌ و باید گفت که هر دوی ایالات متحده و ایران استاد ژئوپلیتیک هستند. اما وضعیت کنونی به سمتی در حال پیشرفت است که ممکن است به درگیری مستقیم منجر شود و در آن صورت، نه ایالات متحده و نه ایران قادر به کنترل آن نخواهند بود و ممکن است درگیری به محدوده گسترده‌تری در خاورمیانه گسترش یابد.

هژمونی آمریکا علت اصلی است. ابزارها و روش‌های مورد استفاده ایالات متحده برای حفظ هژمونی خود همچنان همان روشهای ساده و زمخت مانند تحریم‌های اقتصادی و حملات نظامی است. از زمان آغاز درگیری فلسطین و اسرائیل تقریباً هر بار پس از انجام عملیات نظامی در خاورمیانه، آمریکا تأکید کرده که قصدی برای گسترش درگیری ندارد، اما عملا تمایلی به اتخاذ تدابیر لازم برای مهار عملیات خود و تنظیم سیاست خاورمیانه‌ای ندارد و نتیجه عملی این امر این است که هرچه ایالات متحده بیشتر بگوید من…

Read more

«وقتی چرخ زندگی کارگر نمی‌چرخد»

«وقتی چرخ زندگی کارگر نمی‌چرخد»

تشدید مبارزات کارگران و زحمتکشان

کارگران صنعت نفت بیش از ۲۰ تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی، فولاد، مخابرات و بازنشستگان کشوری در ده‌ها شهر به خیابان آمدند و تبلیغات انتخاباتی حکومت را با این شعار پاسخ دادند: «عدالتی ندیدیم، به دزدا رای نمی‌دیم.»

به گزارش رادیو زمانه؛ در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه ۱۲ بهمن، جلسه کمیته مزد شورای عالی کار برگزار شد. نکته تازه در مذاکرات امسال این است که بر خلاف چند سال اخیر که خود هزینه سبد معیشت کارگران را تعیین و حداقل دستمزد را بر مبنای آن تعیین می‌کرد در آخرین جلسه کمیته مزد «مقرر شد شرکای اجتماعی برای بررسی هزینه‌های سبد معیشت کارگران به آمار رسمی اکتفا کنند».

مجلس مبنای محاسبه حق بازنشستگی در قانون برنامه هفتم را میانگین دو سال آخر خدمت تعیین کرد.

در همین حال، تفاوت فاحش میان دستمزدها و هزینه‌ی واقعی معیشت خانوار تشکل‌های کارگری و بازنشستگی وابسته به وزارت کار را نیز به اعتراض واداشت.

فرامرز توفیقی، عضو پیشین شورای عالی کار گفت با افزودن معادل ریالی تورم ۴۳٬۷ درصدی دی ماه بر روی سبد معیشت تصنعتی تعیین شده در سال ۱۴۰۱، رقم سبد معیشت حداقلی به بیش از ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت «در شرایطی که در همین سال ۱۴۰۲ سبد معیشت خانوار شهری ۲۰ میلیون تومان بود، بازنشستگان ما ۶ میلیون تومان به عنوان حداقل بگیر دریافت کردند.»

او در اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده گفت:

دولت پیشاپیش اعضای شورای عالی کار را در جریان تصویب مزد با مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان خلع سلاح کرده است.

علی دهقان‌کیا همچنین ا…

Read more

به یاد ستارگانی که مرگشان نیز امیدآفرید

به یاد ستارگانی که  مرگشان نیز امیدآفرید

بیش از نیم قرن پیش شامگاه ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ هسته ای از یک گروه چریکی با ۱۳مرد مسلح با سینه سرشار از عشق و امید در میان جنگلهای انبوه شمال ایران در یک درگیری نظامی با ژاندارمهای پاسگاه سیاهکل برای رهایی یکی از رفقای دستگیر شده  به قیمت جان خود پرچمی را بر افراشتند که یک سال بعد به نام سازمان چریکهای فدایی خلق ایران  نام گرفت

ماهیت این درگیری و اهداف مردان سیاهکل  سرآغاز  تاریخ جنبشی شد که بخشی از جوانان پر شور و انقلابی ایران  رادر قاموس یک جریان چپگرای مارکسیست را همراه خود ساخته به موازات جریان چریکی سازمان مجاهدین خلق  بخشی از صفحات پر فراز و نشیب  تاریخ جنبش سیاسی ایران‌در دهه چهل و پنجاه  را رقم زدند

  این   جریانهای چریکی که تعدادی از رهبران آنها  در عملیاتهای نظامی سازمانهای آزادیبخش فلسطین آموزش دیده بودند نسخه ایرانی  جنبشهای‌‌ پارتیزانی رهایی بخش جهان علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی را نوشته بودند

 آنها علیه استعماری مبارزه می کردند که چندی پیش با سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق و بازداشت او   غرور ملی ملت ایران  را شکسته بودند  و همچنان پیگیرانه در تعقیب ، بازداشت و سرکوب افسران وطن پرست و نیروهای ملی و دموکراتیک کشور بودند

بنیانگذاران آرمانگرای  سازمان چریکهای فدایی خلق گردانی از گردانهای ضد استعماری و ضد استبدادی جهانی بودند که می خواستندبا شکستن سد دیکتاتوری و آزادی،  ایران نوینی بسازند که: سطور کتاب آزادی ،پیشرفت و ترقی آن  بدست کارگران دهقانان و سایر زحمتکشان میهن و  مبتنی بر تامین حقوق  انسانی ، عادلانه و دموکراتیک همه مردم ایران  نوشته شود .

عملیات نوزده بهمن ۴۹  فارغ از درستی و خطای نوعی آن ، انفجا…

Read more

ناقوس مرگ در سحرگاه ایران

ناقوس مرگ در سحرگاه ایران

به دنبال افزایش صدور و اجرای احکام اعدام از سوی جمهوری اسلامی و راه اندازی کارزار «نه به اعدام» در محکومیت این نوع مجازات قضایی، بیش از ۴۳۰ تن از فعالان مدنی و سیاسی در بیانیه ای خواستار توقف اعدام در ایران شدند. این گروه از فعالان در بیانیه خود، که متن آن روز یکشنبه در کانال تلگرامی کلمه منتشر شده، با اشاره به موارد اخیر اعدام در ایران نوشته اند مدتی است که «سحرگاه» کلیدواژه ای ترسناک در ادبیات زندان ایران شده است.

از نظر امضاء‌کنندگان بیانیه «آنچه روی داده است، بیش از آنکه اجرای قانون باشد، به وضوح نوعی انتقام‌گیری، ایجاد رعب و قدرت‌نمایی است». آن‌ها می‌پرسند«به راستی اگر حق این جوانان اعدام بود چرا دادگاه آنان را علنی برگزار نکردید؟»

متن کامل این بیانیه:

به نام هستی بخش
ناقوس مرگ در سحرگاه ایران
بیانیه بیش از ۴۳۰ نفر از فعالان سیاسی – مدنی

مدتی است که «سحرگاه»، کلیدواژه‌ای ترسناک در ادبیات زندان ایران شده است. احکام اعدام در مسیری که بیشتر شبیه به انتقام است، راه به پرونده جوانانی پیدا می‌کند که اگر هم خشونتی مرتکب شده باشند، خشونت آنها تالی و برساخت خشونت بزرگ‌تری است که ساختار هرروز و هرشب به انحای مختلف بر زندگی آنها روان کرده است.

دیری از اعدام «محمد قبادلو» و «فرهاد سلیمی» نگذشته بود که چهار جوان هموطن کرد، به اتهام اقدام برای خرابکاری و همکاری با موساد، اعدام شدند. محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و محمد فرامرزی، جدیدترین قربانیان سناریوی «اعدام‌درمانی» هستند که بدون اسلحه یا درگیری دستگیر شدند و به‌سرعت مراحل صدور و اجرای حکم آنها طی شد و به چوبه دار سپرده شدند.

اخبار حاکی از این است که باور به اعدام‌درمانی هن…

Read more

اقتصاد به وقت انسداد

دکتر محمد حسین یحیایی

 اقتصاد به وقت انسداد

رژیم ولایت در 45 مین سالگرد برپایی خود با سخت ترین و مشکل ترین بحران  روبرو شده و در بن بست کامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است.از یک سو تلاش می ورزد تا مردم بی تفاوت و گرفتار در مشکلات معیشتی را به بازی کمدی- درام همیشگی خود بکشاند و آنان را با شعبده بازی های مضحک و فریبکاری های بی پایان که چاشنی تهدید را هم همراه دارد به پای صندوق ببرد و از سوی دیگر با نهاد های نظارتی خود دایره انتخابات را آنچنان محدود و خودی سازد که دوستان دیروز را هم تحمل نکرده از قطار سیاست به بیرون پرتاپ کند. تا در مسیری قرار گیرد که بتواند با مدیریت آن، تعدادی از افراد ذوب شده در ولایت را به صندلی های راحت مجلس با امکانات و نعمات فراوان آن بنشاند تا مجیز گوی ولایت در همه دوران و در هر شرایطی باشند.

 البته از آن مضحک تر انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، که حتا در برخی حوزه ها تعداد کاندیداها کمتر از تعداد نمایندگان لازم در آن مجلس کذایی است. و در برخی دیگر از حوزه های انتخابی تنها یک کاندیدای خودی و نمایشی موجود است که با یک رای هم می تواند به صندلی مجلس خبرگان تکیه زند (در خراسان جنوبی تنها کاندید رئیسی از جنایتکاران تاریخ قرار دارد) در این راستا، آش بقدری شور و بی مزه است که سرآشپز هم کلافه شده، گاهی هذیان، گاهی دیگر تهدید و در مواردی هم به التماس افتاده از مردم می خواهد که در انتخابات شرکت کنند تا به رژیم خود کامه ولایت مشروعیت ببخشند.

 ولی مردم توجهی به عجز و ناله، ترغیب و تهدید و التماس و خواهش رژیم ولایت نمی کنند و در مسیر دیگری قرار دارند، روزنامه « جوان » از شیقتگان ولایت در رابطه با انتخابات می نویسد: اگر با افت میزان مشارکت در …

Read more

به یاد اندیشمند بزرگ دکتر تقی ارانی

به یاد اندیشمند بزرگ دکتر تقی ارانی

هشتاد و چهار سال پیش در روز 14 بهمن 1318، دژخیمان جنایت پیشه رضا شاهی قلب یکی از شریف ترین انسان های  تاریخ کشورمان دکتر تقی ارانی را از کار انداختند. دکتر تقی ارانی، دانشمند فرهیخته ای بود که همواره قلبش برای زحمتکشان کشورمان می تپید. او با افشاندن بذر آگاهی میان زحمتکشان و اشاعه علم و دانش به جای جهل و خرافات، نوید بخش ایرانی آگاه، مستقل و پیشرفته ای بود. در مدت کوتاه عمرش در این زمینه کاری کرد کارستان. واین چیزی نبود که از دید دشمنان زحمتکشان و ارتجاع پوشیده باشد. او باید جزای روشنگری و وطنپرستی و خرافات ستیزی خود را می دید. به بهانه واهی ارانی ویاران و همفکرانش را که بعدها به گروه 53 نفر شهرت پیدا کردند، دستگیر، زندانی و زیر شدید ترین شکنجه های جسمی و روحی قرارگرفتند. سرانجام  دکتر تقی ارانی را به شهادت رساندند.

مبارزه ارانی با قتل او خاتمه نیافت و اندیشه های دوران ساز او برای بنا کردن ایرانی آباد، آزاد و رها از بندهای استعمار، استثمار و استبداد، آنچنان نیروی عظیمی را در جامعه ما بسیج کرد و به حرکت درآورد که تا به امروز همچنان به راه پر فراز و نشیب خود ادامه می دهد.

احسان طبری دیگر دانشمند بزرگ کشورمان، در باره شهادت دکتر تقی ارانی سروده است:

چه اشباحی است در گردش بر این کهسار آبی رنگ 

چه اشباحی است در گردش بر این کهسار آبی رنگ
گمانم از زمانی دیر می پویند و می جویند
چه می جویند
از بهر چه می پویند این اشباح

گمانم سایه هایی از نیاکانند در این دشت
از این وادی سپاه مازیار رزمجو بگذشت
از آن ره سندباد آمد از این ره رفت مردآویج
همینجا گور مزدک بود
وآنجا مَکمَن بابک
دمی خاموش
اینک بانگهایی میرسد ایدر
سرودی گرم می…

Read more

با حسرت آن روزها زیستم!

با حسرت آن روزها زیستم!

اواسط سال های دهه 60 و 70 قرن بیستم، در ولایت اردبیل، در آذربایجان ایران، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار سختی حاکم بود. درشهر اردبیل،  مرکز این ولایت (که خود وابسته به استان آذربایجان شرقی بود)، از صنعت هیچ خبری نبود. اقتصاد شهر اردبیل صرفا به خرید و فروش در بازار خلاصه می شد. به این معنا که طی روز، مردمان محلات و روستاهای اطراف آن به این شهر سرازیر شده و مشغول خرید و فروش می شدند.

در این شهر، از آنچه که به عنوان مراکز صنعتی یاد می شود، تنها، چند کارگاه  ظروف سفال و آجرپزی بود که فعالیت می کردند. بطور کلی زندگی و گذران اکثر مردم از راه کشاورزی می گذشت. در یک کلام، اکثریت اهالی در شرایط فلاکت باری زندگی می کردند.

اکثریت مطلق مردم این منطقه بی سواد بودند و از تمدن جهانی به مفهوم واقعی آن عقب مانده بودند. افرادی که دوره تحصیلات متوسطه (دیپلم) را به پایان رسانده بودند، در میان مردم، فردی عالم به حساب می آمدند. لازم به  یاد آوری است، از آنجا که  همه درس ها به زبان فارسی بود، لذا مردم عادی، از میزان باسواد بودن کسانی که درس خوانده بودند اطلاع  نداشتند. تاریخ و ادبیات از یک منظر و دیدگاه نژاد پرستانه  به نگارش درآمده، و از تاریخ و ادبیات آذربایجان هیچ اثری نبود.   مردم، زبان خود را به شکل شفاهی، نسل به  نسل می آموختند از طریق همان زبان هم با یکدیگر صحبت می کردند. در این دوره، از وسائل ارتباط جمعی میان مردم، به جز رادیو و روزنامه، چیز دیگری وجود نداشت.

روزنامه ها نیز در تهران منتشر می شدند ، آن هم به زبان فارسی، و حداقل  یک روز دیرتر به شهرهای اطراف و از جمله به اردبیل می رسیدند. تازه در همین شهری هم که هزاران نفر ساکن آن بودند، بیشتر از…

Read more

20 blog posts