header photo

«بوریس یلتسین» کاملا در اختیار سازمان سیا بود

«بوریس یلتسین» کاملا در اختیار سازمان سیا بود

۱۲ مامور تمام وقت سیا به انجام اصلاحات موسوم به «یلتسین- گایدار» کمک کردند و کشور را به سمت سرمایه داری شوک سوق دادند.

یک شبکه خبری روسی به نقل از رئیس اسبق پارلمان روسیه مدعی شد که «بوریس یلتسین» رئیس جمهور پیشین این کشور در اداره کشور از سازمان سیا خط می‌گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس اسبق پارلمان روسیه افشا کرد که «بوریس یلتسین» اولین رئیس جمهور روسیه توسط صدها مامور سیا احاطه شده بود و آن‌ها به او می‌گفتند در طول دوره تصدی خود چه کاری باید انجام دهد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «روسلان خاصبولاتوف» رئیس سابق پارلمان روسیه در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی ادعا کرد که اطرافیان یلتسین پر ازآمریکایی‌ها بودند. وی مدعی شد که یلتسین در سال ۱۹۹۱ با کمک واشنگتن به سمت ریاست جمهوری برگزیده شد

خاصبولاتوف گفت: «۱۰۰ کارمند سیا وجود داشت. آنها همه چیز را تعیین کردند.» وی همچنین افزود که پس از پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری، یلتسین مقامات امنیتی و روسای ادارات را به آمریکا می‌فرستاد.

این در حالی است که «آلکساندر روتسکوی» معاون رئیس جمهور پیشین روسیه گفت که ۱۲ مامور تمام وقت سیا به انجام اصلاحات موسوم به «یلتسین- گایدار» کمک کردند و کشور را به سمت سرمایه داری شوک سوق دادند.

به گزارش راشاتودی، بسیاری از روس‌ها معتقدند که یلتسین کشور را به سرمایه داران غربی فروخت.

بوریس یلتسین در سال ۱۹۳۱ میلادی در شهر «یکاترینبورگ» به دنیا آمد. وی که عضو حزب کمونیست اتحاد شوروی بود، در سال ۱۹۹۱ میلادی به ریاست جمهوری روسیه شوروی انتخاب شد. وی چندی پیش درگذشت. به گفته منابع پزشکی، علت مرگ بوریس یلتسین که ۷۶ سال داشت، و از بیماری قلبی رنج می برد، حمله قلبی بود.

Go Back

Comment