header photo

ائتلاف چپ برنده انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد

ائتلاف چپ برنده انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد

با شمارش بیش از ۹۹ درصد آراء، «گابریل بوریک» نامزد جناح چپ و سیاستمدار ۳۵ ساله شیلی با کسب ۵۵.۸۶ درصد آراء در مقابل ۴۴.۱۴ درصد رقیب راستگرای خود، رئیس جمهوری این کشور شد و با این رویداد، آمریکای لاتین، یک گام بزرگ دیگر از آمریکا فاصله گرفت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، «گابریل بوریک» به عنوان رئیس جمهوری جدید شیلی، عهده دار انتقال کشور به دوران مهمی از تغییرات بزرگ اجتماعی اقتصادی شد تا قانون اساسی در حال آماده سازی را تثبیت کرده و به رویای تحولات اجتماعی وعده داده شده جامه عمل بپوشاند.

با انتخاب بوریک ۳۵ ساله در برابر «آنتونیو خوزه کاست» راستگرای افراطی و مدافع جریان دیکتاتوری پینوشه، شیلی نیز به جمع کشورهای آمریکای لاتین ازجمله آرژانتین، بولیوی، هندوراس، مکزیک و پرو پیوست که در سال های اخیر به جناح چپ گرایش پیدا کرده اند. این تحولات باعث فاصله گرفتن بیش از پیش آمریکای لاتین از واشنگتن شده است.

شیلی از سال گذشته که به بازنویسی قانون اساسی دوره پینوشه رای داد، با تغییرات زیادی روبرو شد. در پی همه‌پرسی تاریخی در ۲۵ اکتبر (چهارم آبان ۱۳۹۹) بیش از ۷۸ درصد شیلیایی ها، در پی اعتراضاتی گسترده برای مقابله با نابرابری های اقتصادی، با رأی به طرح بازنویسی قانون اساسی این کشور، گام بلندی در مسیر قانون اساسی جدید شیلی برداشتند.

«آگوستو پینوشه» ژنرال دیکتاتور شیلی بود که در کودتای ۱۹۷۳ شیلی (۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳) دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت ۱۷ سال با حمایت مستقیم سفارت آمریکا قدرت را به دست گرفت و بی سابقه ترین جنایت ها را علیه مردم این کشور اعمال کرد.

در این دور از انتخابات شیلی که با حضور بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برگزار شد، بوریک جوان با کسب بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار رأی، رئیس جمهوری منتخب مردمی شد که برای تغییر مسیر این کشور به سوی تحقق برابری های اجتماعی پای صندوق های رأی آمدند.

به این ترتیب، این دوره از انتخابات با بیش از ۵۵ درصد رأی دهندگان، بیشترین درصد مشارکت مردم شیلی را از سال ۲۰۱۲ که رای دادن اختیاری و داوطلبانه شد، ثبت کرده است.

نابرابری های اجتماعی دلیل اعتراضات گسترده مردم شیلی از سال ۲۰۱۹ بود که آنها را نسبت به سیاست های این کشور بی رغبت کرده بود.

شیلی از جمله کشورهایی است که بیشترین اختلاف سطح درآمد را در جهان دارند؛ یک چهارم ثروت کشور متعلق به یک درصد از جمیعت آن است، اگرچه زمانی این کشور باثبات‌ترین اقتصاد در آمریکای لاتین را داشت.

بوریک ۳۵ ساله به عنوان یکی از جوانترین رهبران سیاسی جهان از رهبران سابق اعتراضات دانشجویی بوده از اعتراضات گسترده در این کشور علیه بی‌عدالتی و فساد حمایت کرده است.

رئیس جمهوری منتخب مردم در کارزارهای انتخاباتی خود به حامیان خود وعده تغییرات اجتماعی گسترده را داد و متعهد شد که با اصلاح نظام بیمه درمانی و بازنشستگی، سرمایه‌گذاری در صنایع سبز و کاهش ساعت کاری هفته از ۴۵ به ۴۰ ساعت، بی‌عدالتی اقتصادی در این کشور را درمان کند.

آنتونیو کست، رقیب آقای بوریک با تاکید بر اجرای نظم و قانون، کاهش مالیات و بودجه رفاه اجتماعی توانست بخشی از آراء را به خود اختصاص دهد. وی مورد حمایت آمریکا و جریانات رسانه ای واشنگتن قرار دارد.

با این وجود، کاندیدای محافظه کار پس از اعلام قطعی نتیجه آراء «این پیروزی بزرگ» را به بوریک تبریک گفت و در پیامی توئیتری او را رئیس جمهوری تمام مردم شیلی و شایسته احترام و همکاری همگان دانست.

گابریل بوریک که در ۱۱ مارس ۲۰۲۲ (۲۰ اسفند) رسماً سکان کشور را به دست می گیرد، متولد یکی از شهرهای جنوبی شیلی است. وی با نشستن بر مسند «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری سابق و سیاستمدار تاجری که مردم از عملکرد وی ناراضی بودند، مجری تحولات این کشور آمریکای لاتین خواهد شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه (۱۹ دسامبر/۲۸ آذر) یکی از حساس ترین انتخابات دهه های اخیر و گزینشی جدی بین بقای جریان دیکتاتوری و پایان دادن به آن بود.

مردم شیلی یک ماه پیش (۲۱ نوامبر/۳۰ آبان) برای برگزیدن رئیس جمهوری آینده خود از میان ۷ نامزد پای صندوق های رای رفتند، اما از آنجا که هیچیک از کاندیداها موفق به کسب آراء بالاتر از ۵۰ درصد نشدند، بوریک و کاست از دو جناح چپ و راستگرای افراطی با بیشترین آراء بدست آمده به دور دوم انتخابات راه یافتند.

 

Go Back

Comment