header photo

اتحادیه های کارگری بلاروس علیه تحریم ها!

اتحادیه های کارگری بلاروس علیه تحریم ها!

فدراسیون های کارگری بلاروس قبلاً  شکایتی درباره اقدامات اتحادیه اروپا به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال داشت. وسازمان ملل بارها تأکید کرد “تحریم ها همیشه تأثیر منفی بر حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم دارد و حق وحقوق برای تعیین کار را نقض می کند”.

کارگران بلاروس در۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ موضع خود را با نامه سرگشاده به سازمان بین المللی کار، به اعضای جنبش اتحادیه های کارگری بین المللی، کارگران و کارفرمایان کشورهای دیگر اعلام کردند.

در نامه سرگشاده خطاب به سازمان بین المللی کار (ILO) کارگران و کارفرمایان در سایر کشورها اعلام شد: سیاستمداران اروپایی حق محدود کردن و نقض حقوق کارگران سایر کشورها را ندارند. وضع تحریم های اقتصادی که توسط نمایندگان از خارج اداره می شود، الزامات کارگری بلاروس ها را برآورده نمی کند. درنامه گفته شد:

این فرض حاوی این نظر است که “سیاستمداران اروپایی ظاهراً معتقدند آنها حق دارند حقوق کارگران سایر کشورها را محدود و زیر پا بگذارند.” “این دیدگاه نشان می دهد ما باید بدون کار و بدون دستمزد بمانیم. در این صورت، چگونه می توانیم از خانواده خود حمایت کنیم ، به فرزندان آموزش دهیم؟ علاوه بر این، هدف این تحریم ها کاهش درآمدهای بودجه است. در نتیجه، ممکن است  بدون حقوق بازنشستگی، مزایای جنبی، آموزش و مراقبت های بهداشتی، که در کشور ما از بودجه تأمین می شود” خلل بوجودآید.

دراین صورت ما از کارگران سایر کشورها در خواست همبستگی داریم… که بر دولت های خود فشار آورند، زیرا اتحادیه اروپا با اعمال تحریم های اقتصادی، در واقع باج خواهی کرده و مبانی حقوق بین الملل را نقض می کند… لذا همه کسانیکه به حفظ اقتصاد، دستمزدهای پایدار، ضمانت های اجتماعی برای مردم کشورمان علاقه مند هستند می توانند داوطلبانه این نامه را امضاء کنند…..

«میخائیل اوردا» رئیس فدراسیون اتحادیه های کارگری بلاروس تأکید می کند: “تصمیم برای اعمال تحریم ها کاملاً غیرقانونی و غیرموجه است.” سیاستمداران اروپایی و هرکس دیگر از جمله اتحادیه اروپا حق ندارند مردم ما را از شغل و دستمزد محروم کنند –  مردم عادی قبل از هر چیز از تحریم ها رنج می برند. تحریم ها نه تنها مربوط به  سازمان هایی که در لیست گنجانده شده اند، بلکه عملا شامل بسیاری از موسسات دیگر هم می شود. درآمد بودجه کاهش می یابد زنجیره های تولید مختل می شوند و مهمتر از همه مردم بدون کار و دستمزد باقی می مانند. این در واقع یک جنگ اقتصادی علیه مردم عادی است. و کسانیکه آنرا به راه انداخته اند بخوبی می دانند که به کشور آسیب می رسانند. در چنین حالتی نمی توان بی طرف وساکت نشست.

همزمان حزب کمونیست بلاروس طی نامه ای از ابتکار فدراسیون اتحادیه های کارگری بلاروس با ارسال پیامی رسمی استقبال و پشتیبانی کامل نمود. و اظهار داشت در شرایط کنونی این نامه  ضروری و به موقع  بود! و توضح داد:

اکنون بر همگان روشن شد اتحادیه اروپا تمایل به سرنگونی دولت قانونی در بلاروس دارد. حامیان غرب از پیچیده ترین روش ها برای بی ثبات سازی اوضای کشور مان استفاده می کنند. امروز، حمله بی سابقه علیه شرکت های دولتی زمانی انجام می گیرد که میلیون ها شهروند در استخدام مشغول به کار هستند.

کشورهای غربی برخلاف هنجارهای حقوق بین الملل، نه از روی خیر خواهی بلکه با روشهای سیاه نمایی و فشار مضاعف از ابزاری برای تحریم های اقتصادی استفاده می کنند.

مخالفان از سوی دولت های لیتوانی و لهستان حمایت می شوند، وبا انتقام جویی علیه رقیبان خود در بلاروس، به صورت یک قوچ شاخدار عمل می کنند. در پشت این درگیری آرزوی بی ثبات سازی در جمهوری، از بین بردن صنعت بلاروس به طور خاص و اقتصاد ما به طور کل می باشد، که با فاجعه کاهش سطح درآمد و محروم کردن معیشت کارگران همراه است.

حزب کمونیست بلاروس دراین بازه زمان نمی تواند بی تفاوت بنشیند! ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا از اتحادیه ها برای مبارزه عادلانه برای حقوق کارگران حمایت کنیم!… الکسی سوکول/دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس. ۲۹ژانویه۲۰۲۱

حزب لیبرال دموکرات بلاروس نیز در بیانیه ای “در مورد نقض حقوق کارگران توسط اتحادیه اروپا” از نامه سرگشاده حمایت نمود ونوشت:

ما اعتقاد داریم هر سیاستمدار، هر بلاروس، صرف نظر از اعتقادات سیاسی، باید از منافع ملی و دولت کشور خود محافظت کند. هر سیاستمداری باید بتواند منافع دولت را بالاتر از جاه طلبی های سیاسی و منافع شخصی خود قرار دهد. هر گونه تقاضای تحریم و محدودیت ها فقط می تواند خیانت به منافع کشور تلقی شود، هرگونه تحریم به منظوردخالت در امور داخلی بلاروس است، هرگونه تحریم نه تنها به دولت بلکه به مردم هم ضربه وارد می کند. ما اطمینان داریم مشکلات این کشور فقط توسط مردم  حل و فصل می شود. ۲۹ژانویه ۲۰۲۱ بلتا/ مینسک

فدراسیون های کارگری بلاروس قبلاً  شکایتی درباره اقدامات اتحادیه اروپا به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال داشت. وسازمان ملل بارها تأکید کرد “تحریم ها همیشه تأثیر منفی بر حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم دارد و حق وحقوق برای تعیین کار را نقض می کند”.

باید اضافه نمائیم در بیان رهبر ستاد مرکزی اتحادیه کارگری ملی  بلاروس آمده است: “به نظر رسید مقامات اروپایی به سادگی قوانین بین المللی را نادیده می گیرند.” “همزمان، افکار عمومی را دستکاری می کنند. آنها پشت این ترفند پنهان می شوند که کارگران ما خود طرفدار محدود کردن حق کار هستند. ما از مردم پرسیدیم آیا آنها آمادگی بدون مزد و پرداخت های جنبی زندگی را دارند!؟ برای نمونه آنچه در تحریم کارمندان آسایشگاه بلاروس در لیتوانی اتفاق افتاد نتیجه چه بود.

«میخائیل اوردا» رهبر فدراسیون کارگری همچنین نظر خود را در مورد “اتحادیه های کارگری مستقل” ابراز نمود.

ما حداقل از این واقعیت متعجب شده ایم که برای بدتر شدن اوضاع کارگران، برای ترک آنها از کار وبدون درآمد، سازمانهای جداگانه ای داریم که خود را اتحادیه های کارگری مستقل می نامند. یعنی کسانیکه اول از همه باید برای حفظ مشاغل، برای داشتن حقوق مناسب، به موقع وسایر تضمین ها ی کارگری بجنگند. یک خط بی معنای شبه کارگری به مانند کسب کار تجاری بخورد مردم می دهند.

بیاد بیاوریم چگونه توسط مسئولان بزرگترین اتحادیه های صنفی بین المللی کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپا قبلاً بیانیه ای درباره عدم پذیرش سیاست تحریم ها و محدودیت های کاری تصویب کرده اند . فدراسیون کارگری بلاروسFPB) ) نامه های مربوط به همبستگی و حمایت از کارگران  دریافت کرد….

قابل توجه: «تیخانوفسکایا» «رهبراروپا ساخته» تحریم ها علیه بلاروس را ناکافی دانست.

اتحادیه مستقل” (مخالفان دولت) بنام “کنگره اتحادیه های کارگری دموکراتیک بلاروس”(BKDP)   نیز بر اساس بیانیه منتشر شده از کارگران خواست به نفع دولت هیچ نامه ای را امضاء نکنند.

این بیانیه واکنش به نامه سرگشاده فدراسیون کارگری بلاروس به سازمان بین المللی کار در محکومیت تحریم های اتحادیه اروپا علیه مقامات  ومسئولان دولتی ازجمله  الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهورقانونی بلاروس می باشد. جهت یاد آوری نامه سرگشاده درتاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ شروع شد و درفاصله سه روز ۱ میلیون و ۱۱۳ هزار نفر تا تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ به امضاء داوطلبانه رسید. باضافه  ۲۱ هزار امضاء از سازمان های اولیه صنفی با اتحادیه  کارگری ابراز همبستگی نمودند. این نامه به زودی به شورای اتحادیه اروپا ارسال می گردد.

جنبش اتحادیه های کارگری«روسیه سفید» ۱۱۵- مین سالگرد خود را که مصادف بود با ۷۵-مین سالگرد آزادی بلاروس از اشغالگران نازی درسال گذشته جشن گرفت.

«میخائیل اوردا» رهبر اتحادیه درسخنرانی یاد آور شد  طی سال ها، اتحادیه های کارگری یک مسیر عظیم توسعه را طی کرده اند. فدراسیون اتحادیه های کارگری امروز یکی از قدرتمندترین و با نفوذترین سازمانهای عمومی کشورمان است. میخائیل اوردا تأکید کرد: حدود ۹۶٪ از جمعیت اعضای اتحادیه صنفی هستند.

سمینارهای جمهوری برای اتحادیه های کارگری:

در بلاروس بطور مداوم سمینار های صورت می گیرد در سال گذشته دراین جمهوری ۱۲۷ رئیس انجمن صنفی منطقه ای، اتحادیه های صنفی شهرستانها، روسای تشکل های صنفی اولیه، روسای کمیته های منطقه ای اتحادیه های صنفی شعبه منطقه دیاتلوفسکی گرد هم آمدند.

«میخائیل اوردا»، رئیس فدراسیون اتحادیه های کارگری بلاروس، خطاب به آنها سخنرانی کرد. وی مهمترین جنبه های کار اتحادیه های کارگری و چالش های امروز آنها را برجسته نمود.

به گفته رئیس FPB، کلیه پیش نویس مقررات مربوط به حقوق کارگری و منافع اقتصادی-اجتماعی کارگران برای تصویب به فدراسیون اتحادیه های کارگری بلاروس ارسال می شود. به لطف فدراسیون اتحادیه های کارگری ، سال گذشته حدود ۴۰ پیشنهاد اصلاحیه در پیش نویس قانون کار جمهوری بلاروس ارائه شد و بیشتر آنها در اولین قرائت تصویب شد.

از جمله راه وروش های برای محافظت از منافع مستمری بگیران شاغل بو جود امد، به این ترتیب در صورت اخراج به دلیل نقض قوانین کار توسط کارفرما، مانند بقیه کارگران، غرامت پرداخت می شود.

رهبر اتحادیه های کارگری گفت: “نباید هیچ گونه بی اعتباری بر اساس حقوق بازنشستگی انجام شود.” – من می خواهم به شما اطلاع دهم که ما همچنان بر لزوم محاسبه مجدد حقوق بازنشستگان بازنشسته اصرار داریم. امروز کسری از صندوق تأمین اجتماعی از حقوق آنها گرفته می شود اما بازنشستگی مجدداً محاسبه نمی شود. به نظر ما، این رویکرد باید تغییر کند.

از منافع و حقوق قانونی هر یک از اعضای اتحادیه های صنفی به طور فعال دفاع می شود. فقط در طول سال گذشته، حدود ۴ میلیون روبل وجوه غیرقانونی توقیف شده یا پرداخت نشده به مردم بازگردانده شد. بیش از ۷۰ کارگر اخراج شده غیرقانونی در محل کار خود بازگردانده شدند.

همچنین، هر پنجشنبه آخر ماه، پذیرش های صنفی قانونی در مناطق و شهرها برگزار می شود، جایی که هر کس می تواند از کمک حقوقی لازم برخوردار شود.

رهبر اتحادیه های صنفی گفت: – در هر سازمانی که اتحادیه صنفی وجود دارد باید یک قرارداد جمعی منعقد شود، زیرا این مبنای تعامل با کارفرما، ضمانت های قانونی اضافی برای افراد است.

همزمان با حمایت از حقوق اقتصادی – اجتماعی اعضای اتحادیه های کارگری ، کارهای زیادی در زمینه حمایت از کارگران، سازماندهی رویدادهای مختلف نیز انجام می شود. در پایان سال گذشته، تصمیم براین شد که بازرسان حقوقی و فنی و همچنین متخصصان روابط عمومی با نوعی مشوق پاداش در ساختار ایالتی انجمن های صنفی منطقه ای معرفی شوند.

همچنین توجه شرکت کنندگان  را به مواردی مانند ورزش و بهبود بهداشت کارگران جلب می کنیم:

کار در زمینه ارتقاء سبک زندگی سالم و توسعه به ورزش باید در هر سازمان اولیه اتحادیه انجام شود. این می تواند یک پرداخت یا پرداخت جزئی برای خدمات استخر، سالن بدن سازی، برگزاری مسابقات ورزشی باشد. نکته اصلی این است که افراد فرصت های اضافی برای ورزش، تقویت و حفظ سلامت خود دارند.

اکنون ۱۳ سیستم آسایشگاه در فدراسیون کارگری وجود دارد، به هر یک از اعضای اتحادیه صنفی در آنجا جایزه تعلق می گیرد: ۲۵٪ تخفیف برای هزینه ها کوپن وجود دارد. «میخائیل اوردا» اصرار داشت که به طور فعال از این مزایا استفاده کنند.

به اهمیت آموزش سالانه توسط رئیس اتحادیه های کارگری اشاره شد:

وی تأکید کرد: “برای آنکه نتایج بالایی را بخواهید ، ابتدا باید نمونه ای از کار مناسب را نشان دهید.” – بنابراین، ما سعی کردیم این هفته را به گونه ای سازماندهی کنیم که شما فرصت کسب دانش نظری و در عمل دیدن جنبه های سازمانی فعالیت های ما را داشته باشید.

رهبر مرکز اتحادیه های کارگری ملی یادآور شد که وظیفه اصلی انجمن های منطقه ای اتحادیه های کارگری هماهنگی کار در سطح ابتدایی، تجمع فعالان محلی است. وی خاطرنشان ساخت که این ساختار کمک می کند تا با مردم نزدیکتر شویم، و مشکلات آنها را در هر منطقه ببینیم.

«میخائیل اوردا» گفت: “ما در حال حاضر می توانیم در مورد نتایج کار خود صحبت کنیم.” – به مدت ۴ سال بیش که  ۲۷۰۰ سازمان اولیه ایجاد شد، فقط در سال گذشته – ۱۱۱۱مورد به لطف کار مشترک اتحادیه های صنفی شاخه ای و انجمن های منطقه ای، شهرستانها امکان پذیرگردید.

باید نمونه ها یی از تعامل سازنده “نظارت مردم” بر قیمت ها را ذکر کرد. با سپاس از کار اتحادیه های صنفی منطقه ای و شهری، می توان تجزیه و تحلیل سیستماتیک از هزینه محصولات اساسی را در متن تمام مناطق کشور مورد بررسی قرار داد، و این یک واقعئیت مهم است، زیرا قیمت گذاریها به طور مستقیم بر سطح زندگی مردم تأثیر می گذارند. همچنین فرصتی برای دریافت اطلاعات در مورد سایر موضوعات مهم اجتماعی دراینجا وجود دارد. به عنوان نمونه، تعداد قراردادهای کوتاه مدت کارمندان موسسات و سازمان های منطقه را باید پیگیری کنید.

«میخائیل اوردا» خاطرنشان کرد: – در هر منطقه تعدادی موسسات وجود دارد که عمدتا با کارمندان قرارداد های کوتاه مدت منعقد می کنند. – وبعنوان یک قاعده  در قراردادهای جمعی وجود ندارد که کارگران وظیفه شناس را ملزم به تمدید قرارداد برای ۳ سال یا بیشتر کند. در همان زمان، من می خواهم مثالی از (منطقه دیاتلوو) ارائه دهم، جایی که بیش از ۶۰٪ افراد با روابط کار طولانی مدت در ارتباط هستند. این امر هم بر نتایج کار و هم بر انسجام تیم کاری تأثیر مثبت می گذارد. رهبر مرکز اتحادیه های صنفی ملی خطاب به روسای اتحادیه های صنفی منطقه ای تعدادی از وظایف را برای آنها تعیین کرد. یکی از اصلی ترین موارد این است که هر بار باید در موسسات اقتصادی، به ویژه درجائیکه کارگران آنها به کمک و حمایت اتحادیه کارگری نیاز دارند ، بازدید بعمل آید. لازم است نه تنها به علل زمان دشواری توجه شود، بلکه روشهای حل و فصل باید با جزئیات انجام گیرد.

«میخائیل اوردا» بر اهمیت انتخاب درمبارزات انتخاباتی اتحادیه ها تاکید نمود بویژه به خصوصیات شخصی وشخصیتی رهبران اتحادیه های صنفی توجه همه گان را در سمینار جلب نمود که باید با سه نهاد مستقل کنترل، در ساختار انجمن های منطقه ای – «بازرسان حقوقی و فنی و یک متخصص روابط عمومی» صورت گیرد.

پایان سخن:

تبادل نظر بین فعالان درمورد موضوعات مختلف در بلاروس ادامه دارد. نشست ها تا سطح مقام اول با کسانیکه علاقمند به گفتگو برای سازندگی هستند بوجود آمده است. تردیدی نیست با توشه جدید علم ودانش در آغاز سال ۲۰۲۱ می توان برای پیشبرد اهداف زحمتکشان در اتحادیه های کارگری پیش قدم شد.

م. چابکی: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۲۰۲۱.۰۱.۳۰

Go Back

Comment