header photo

اذعان جان بولتون به طراحی کودتاهای خارجی توسط آمریکا

اذعان جان بولتون به طراحی کودتاهای خارجی توسط آمریکا

جان بولتون که سابقا سفیر آمریکا در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، در مصاحبه‌ای اذعان کرد که به طراحی کودتاها در کشورهای خارجی کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، این اظهارات بولتون در جریان گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان و به دنبال جلسات استماع کنگره در رابطه با حمله شش ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا مطرح شد. قانونگذاران این هیات روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را به تحریک خشونت در تلاشی دقیقه نودی برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کردند.

با این حال بولتون در گفت‌وگو با "جیک تپر" از شبکه سی‌ان‌ان گفت ترامپ "به اندازه کافی سر رشته نداشت که کودتاهای به دقت برنامه‌ریزی شده را انجام دهد." او سپس گفت: به عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتاها کمک کرده است -البته نه در اینجا، بلکه در نقاط دیگر- باید بگویم که کار زیادی می‌برد. و این چیزی نیست که او (ترامپ) انجام داده باشد.  

جیک تپر از بولتون پرسید که به کدام تلاش‌ها برای کودتا اشاره می‌کند.

بولتون که مشاور امنیت ملی دولت ترامپ بود، پیش از اشاره به ونزوئلا گفت: قصد ندارم وارد جزئیات شوم.

او سپس افزود: مشخص شد که کار موفقیت‌آمیز نبود. نه اینکه خیلی با آن سر و کار داشته باشیم، اما دیدم که یک اپوزیسیون برای تلاش و سرنگونی یک رئیس‌جمهوری که به شکل غیرقانونی انتخاب شده، چه چیزی نیاز دارد و آنها شکست خوردند. این تصور که دونالد ترامپ به قدر نصف اپوزیسیون ونزوئلا هم سر رشته نداشت، خنده‌دار است.  

در سال ۲۰۱۹، بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا علنا از درخواست خوان گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا از ارتش کشورش برای برکناری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا حمایت و استدلال کرد که انتخاب مجدد مادورو غیرقانونی است. در نهایت اینکه، مادورو در قدرت باقی ماند.   

مجری سی‌ان‌ان گفت "فکر می‌کنم موارد دیگری هم هست (بجز ونزوئلا) که شما به من نمی‌گویید" و این حرف پاسخ بولتون را در پی داشت: اطمینان دارم که هست.

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی در طول این سال‌ها، از تاریخ مداخلات واشنگتن در کشورهای دیگر، از نقش این کشور در سرنگونی محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران در سال ۱۹۵۳ و جنگ ویتنام گرفته تا حملات نظامی در این قرن به عراق و افغانستان، انتقاد کرده‌اند.

اما بسیار غیرعادی است که مقامات آمریکایی، آشکارا نقش خود در دامن زدن به ناآرامی در کشورهای خارجی را تصدیق کنند. با این حال دیکنز اولوی، یک روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی از کنیا در مطلبی در توییتر نوشت: جان بولتون که عالی‌ترین سمت‌ها را در دولت آمریکا داشته، از جمله به عنوان سفیر در سازمان ملل، غالبا درباره اینکه او به طراحی کودتاها در کشورهای دیگر کمک کرده، لاف می‌زند.

بولتون در صحبت‌هایش گفت که سرنگونی یک دولت خارجی و غصب قدرت "کار زیادی" می‌برد. با این حال این مقام سابق دولت ترامپ گفت که توصیف تلاش‌های این رئیس‌جمهوری سابق برای باطل کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و ماندن در قدرت با عناوینی مثل "کودتای به دقت برنامه‌ریزی شده"، "اشتباه" است

جان بولتون به مجری سی‌ان‌ان گفت: این روشی نیست که دونالد ترامپ کارها را پیش ببرد. کارش، زیاده‌گویی از یک ایده نیمه کاره، به یک ایده نیمه کاره دیگر است. طرحی رد می‌شود و طرح دیگری می‌آید. این کاری است که او انجام می‌داد. همانطور که گفتم، هیچکدام از آنها قابل دفاع نیستند اما شما باید ماهیت مشکل دونالد ترامپ را درک کنید.

جیک تپر در مخالفت با صحبت‌های این سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت که "لزوما یک نفر برای طراحی کودتا نباید با استعداد و زیرک" باشد و این موجب شد تا این معمار جنگ عراق درباره تلاش‌های پیشین خود برای به راه انداختن کودتاها خودستایی کند.

این مشاور سابق ترامپ در ادامه صحبت‌هایش درباره ترامپ گفت: در نهایت او آشوبگران را به سمت کنگره رها کرد و در این شکی نیست. اما نه برای ساقط کردن قانون اساسی، بلکه برای خرید زمان بیشتر برای اینکه مسوولیت را به گردن ایالات بیندازد تا کار را دوباره انجام دهند و این مساله را به شکل دیگری حل کنند. و اگر شما این را باور نکنید، بیش از حد واکنش نشان خواهید داد

Go Back

Comment