header photo

ارتش آمریکا کجای جهان است؟ همه جا!

ارتش آمریکا کجای جهان است؟ همه جا!

کاترین بستمن و استفانی ساول * – برگردان : هاتف رحمانی

در حالی که وارد هفدهمین سال "جنگ علیه ترور" ایالات متحده می شویم ، هم مناسب و هم ضروری است به جاهایی که سربازان ما و برای هدفی که مستقر شده اند توجه کنیم . مرگ سربازان امریکایی در پاییز جاری در نیجر یادآوری کاملی بود که بسیاری از مردم عادی امریکایی و حتی بسیاری از قانون گذاران کشور، دقیقا مطمئن نیستند که جنگ علیه ترور چه شکلی است ، خیلی کمتر اطمینان دارند که عملیات نظامی دیگر ما کجا مستقر هستند. بنا به نقشه جدیدی که هفته پیش از سوی  پروژه هزینه های  جنگ در موسسه واتسون برای امور بین المللی و عمومی دانشگاه براون منتشر شد ، امریکا در حال به راه انداختن این جنگ در 76 کشور – یا به عبارت ساده تر در 40 درصد از کشورهای کره زمین – است .

ان چه با راه اندازی عملیات آزادی دیرپا در افغانستان در اکتبر 2001 رئیس جمهور جرج دبلیو بوش آغاز شد اکنون به گسترش سریع ردپای ارتش امریکا در سراسر جهان تبدیل شده است . این گسترش به صورت قابل ملاحظه ای ، ورای خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگری به داخل افریقا کشیده می شود .

هم اکنون ، در سراسر افریقا ، ارتش امریکا در حال تدارک مقدار عظیمی از فن آوری نظامی ، سخت افزار، آموزش و آموزش مهارت های تخصصی به ارتش ها و نیروهای پلیس بومی افریقایی است . قاره به منزلگاه " مجمع الجزایر وسیع پایگاه های مرزی افریقایی " از جمله پایگاه ها، اردو ها ، محوطه ها ، تاسیسات بندری ارتش امریکا ، و "محل های امنیتی مشترک" تبدیل شده است . نیروهای ویژه عملیاتی امریکا برای پیگرد شورشیان محلی در سراسر منطقه ساحل افریقا به کار گرفته شده بودند. حمله پهپاد ها برای از بین بردن هدف های تروریستی به طور اساسی افزایش یافته ( از 67  مورد در سومالی از سال 2007 به 125 مورد تنها در یمن در سال 2017) ،و سبب تلفات صد ها غیر نظامی شده است. نیروهای افریقایی و امریکا مانور های نظامی مشترکی را در سراسر قاره برگزار کرده اند.   

این گسترش نتیجه پدیداری غیر غافلگیرکننده تمرکز ارتش بر افریقا بود ، که با ایجاد افریکام در سال 2007 آغاز شد . شاید این تمرکز ترس از ناشناختگی و جنایتکاری را که به تحت الشعاع دادن دیدگاه امریکا از قاره ادامه می دهد ، بیشتر از نشان دادن یک راهبرد نظامی موثر برای مبارزه با تروریسم افشا می کند.

صداهای کلیدی متعدد تاثیر گذار بر وزارت دفاع ، از جملهشین مک فیت کارشناس امنیت ملی ، استدلال می کنند که امنیت ارتقا یافته – اموزش نیروهای ارتش . پلیس های محلی – یک پیش نیاز ضروری برای دخالت در توسعه اقتصادی در منطفه بود . وزارت دفاع ماموریت افریکام را چنین اوصیف می کند " برخلاف فرماندهی متحد سنتی افریکام بیشتر از رزم جنگی بر جنگ پیشگیرانه متمرکز خواهد بود ." این "پارادایم امنیتی" جدید سرمایه گذاری امریکا در افریقا را به دور از دیپلماسی ، نهادهای دموکراتیک و جامعه مدنی ، به سوی اقدام نظامی انتقال داد.    

در سال های اخیر ، امریکا از راه حل های نظامی برای همه نوع چالش های افریقایی استفاده کرده است . در دوران شیوع ابولا در غرب افریقا ، امریکا 4.000 سرباز برای کمک به از بین بردن بیماری اعزام کرد ( که به جای کمک ، سبب شورش هایی در جامعه های بومی شدند) .روی هم رفته ، این امر به روشنی نشان می دهد که نظامی سازی افریقا یک هدف عمده سیاست خارجی امریکا است .

نظامی سازی باید بعنوان بخشی از رشد قارچ گونه راهبرد ضد تروریسم امریکا در جهان درک شود. تا امروز ، دولت اطلاعاتی در باره فعالیت ضد ترور برای افکار عمومی منتشر نکرده است. پروژه هزینه های  جنگ برای ایجاد نقشه ای که در بالا دکر شد ، این داده ها را برای اولین بار در یک جاکنار هم گذاشته است .پروژه اطلاعات را کشور به کشور از منابع خبری معتبر ، تارنگاشت های دولتی و داده های کارشناسی جمع آوری کرد .هر ماده  یا ذکر عبارتی در "گزارش کشوری در باره تروریسم" وزارت کشور امریکا بعنوان نمونه نگاهی اجمالی به  یک گره کوچک در یک شبکه گسترده ای از عملیات رزمی در سایه امریکا فراهم می آورد.  

نیروهای امنیتی در سراسر جهان توسط ارتش امریکا بر ضد تروریسم آموزش یا مساعدت می شوند. کشورهای سراسر جهان یا محل پایگاه های امریکا هستند و یا مراکزی مورد استفاده عملیات ضد ترور ، میزبان سربازان امریکایی به کار گرفته شده در عملیات ضد ترور و هدف حمله های هوایی و پهپاد های امریکایی هستند.

و چه پایانی دارند ؟ شورشیانی مانند الشهاب در سومالی و القاعده در مغرب اسلامی  تنها پس از مورد هدف قرار گرفتن از سوی امریکا به عملیات تروریستی منطقه ای خود گسترش خطرناکی دادند. براساس آخرین گزارش پنتاگون، اکنون بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان و پاکستان وجود دارد. به نظر می رسد ضد تروریسم امریکا بیش از فعالیت ضد تروریستی ، دقیقا به صورت مخالف آن، با برانگیختن استخدام شورشی در افریقا و خاورمیانه ارتباط دارد .

بدون در نظر گرفتن فعالیت ارتش امریکا در افریقا و جاهای دیگر ، نمی توانیم به صورت کامل امنیت ملی امریکا را درک کنیم .نمی توانیم بودجه نظامی را ارزیابی ، سیاست خارجی را مورد بحث قرار دهیم یا مقامات عمومی را پاسخگو نگهداریم .نه می توانیم به صورت کامل هزینه های عظیم و ویرانگر جنگ های ضد ترور امریکا و نه همراهی نظامی سازی برای بشریت را در هر گوشه دنیا درک کنیم .

* - کاترین بستمن استاد انسان شناسی در دانشکده کلبی و نویسنده مسترک "امریکایی نا امن" (2009) و نویسنده "آواره سازی" (2016) است .

استفانی ساول انسان شناس و مدیر مشترک پروژه هزینه های جنگ در موسسه واتسون برای امور بین المللی و عمومی دانشگاه براون است .

سرچشمه : جنگ را متوقف کنید

 

Go Back

Comment