header photo

اعتراض شورای امنیت به تصمیم دونالد ترامپ

اعتراض شورای امنیت به تصمیم دونالد ترامپ 

شورای امنیت سازمان ملل متحد، متشکل از ۱۵ عضو، به درخواست هشت کشور عضو این شورا بطور اضطراری، روز جمعه هشتم دسامبر، تشکیل جلسه داد.
پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را مورد انتقاد قرار دادند.

 در بیانیه‌ای مشترک، اقدام دونالد ترامپ را تصمیمی «غیر سازنده» در روند ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها توصیف کردند.
این کشورها از ایالات متحده آمریکا خواستند که طرح پیشنهادی صلح میان دو طرف اسرائیل و فلسطین را پیگیری کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری شورای امنیت، از تصمیم دونالد ترامپ دفاع کرد و گفت: رئیس جمهوری و دولت آمریکا همچنان به روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها پایبند هستند.
همچنین، نماینده آمریکا سازمان ملل متحد، این نهاد جهانی را متهم کرد که بیش از کمک، در صدد ضربه زدن به صلح در خاورمیانه است.
بیت‌المقدس، در کانون مناقشات دیرینه میان اسراییل و فلسطینی‌ها قرار دارد. منطقه غربی بیت‌المقدس در تصرف اسراییل است. فلسطینی‌ها، شرق این شهر را پایتخت آینده کشور مستقل فلسطینی می‌دانند.
سه رییس جمهوری پیشین آمریکا مصوبه کنگره در سال ۱۹۹۵ در خصوص به رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل را به تعویق انداختند حال با تصمیم دونالد ترامپ، ایالات متحده آمریکا، اولین کشوری در جهان است که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.
طی چندین دهه مناقشه بر سر موقعیت بیت‌المقدس، شورای امنیت سازمان ملل متحد ۹ قطعنامه به تصویب رسانده است که به موجب آن هیچ یک از طرفین، اسراییلی‌ها و فلسطینیان نمی‌توانند بیت‌المقدس را بعنوان پایتخت خود به رسمیت بشناسند.

 

Go Back

Comment