header photo

افتتاح بزرگ ترین فرودگاه جهان در ترکیه

افتتاح بزرگ ترین فرودگاه جهان در ترکیه

فرودگاه جدید استانبول که سومین فرودگاه بین‌المللی این شهر به شمار می‌رود، با برگزاری مراسمی رسمی و با حضور رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شد.

در این مراسم ایلیر متا رئیس جمهور آلبانی، شیخ تمیم بن حامد آل ثانی امیر قطر، سورونبای جینبکوف رئیس قرقیزستان، هاشم تاچی رئیس جمهور کوزوو، مصطی آکینجی رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی، جورج ایوانوو رئیس جمهور جمهوری مقدونیه، ایگور دودون رئیس جمهور جمهوری ملداوی، عارف علوی رئیس جمهور پاکستان، الکساندر ووویچ رئیس جمهور جمهوری صربستان، عمر حسن احمد البشیر رئیس جمهور سودان، دنیس زویزدیج رئیس شورای ریاست بوسنی هرزگوین، بویکو بوریسو نخست وزیر بلغارستان، آلنکا براتوسک معاون نخست وزیر و وزیر زیرساختی اسلونی، دیوید زالکالیانی وزری امور خارجه گرجستان، محمد جواد ظریف وزیر اموئر خارجه ایران، ایرینا ولاح رئیس منطقه خودمختار گاگائوز حضور داشتند.

این فرودگاه که ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون مسافر را دارد، در حال حاضر یکی از پنج فرودگاه بزرگ جهان به شمار می‌رود و با اجرای طرح‌های توسعه آن، سال‌ها عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را از آن خود خواهد کرد.

مطابق اعلام شرکت «آی جی اِی» که پیمانکار اصلی این فرودگاه محسوب می‌شود، ظرفیت این فرودگاه طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.

چهار فاز تکمیل فرودگاه جدید استانبول در سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد که در این صورت این فرودگاه دارای شش باند پرواز و دو پایانه مسافری ۷۶ کیلومتر مربعی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی فرودگاه آتلانتای آمریکا توانست ظرفیت پذیرش و جابجایی حدود ۱۰۴ میلیون مسافر در سال را کسب کند. فرودگاه‌های پکن با ظرفیت پذیرش حدود ۹۶ میلیون، دوبی با توان پذیرش بیش از ۸۸ میلیون، توکیو با ظرفیت جابجایی بیش از ۸۵ میلیون مسافر و لوس‌آنجلس با امکان پذیرش افزون بر ۸۴ میلیون مسافر از جمله بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌روند.

ترافیک هوایی ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۱۱ درصد و در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۵.۷ درصد افزایش یافته است.

فرودگاه آتاتورک استانبول در حال حاضر دارای ظرفیت جابجایی ۶۴ میلیون مسافر و فرودگاه صبیحای این شهر نیز توان پذیرش ۳۰ میلیون مسافر را در سال دارد.

در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح فرودگاه جدید استانبول که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفت، تعدادی از کارگران شاغل در پروژه احداث این فرودگاه در اعتراض به تضییع حقوق خود دست به اعتراض زدند.

میزان سرمایه گذاری این فرودگاه که در محوطه ای به مساحت 76.5 میلیون متر مربع احداث شده، 6 میلیارد یورو است، که فاز اول آن برای آغاز به خدمت افتتاح شد.

دیگر بخش های فرودگاه با توجه افزایش مسافر تا سال 2023 به اتمام خواهد رسید.

فرودگاه مذکور پس از اتمام با 6 پیست مستقل، پارکینگ روباز و سرپوشیده با ظرفیت 70 هزار خودرو و ظرفیت حمل سالانه 200 میلیون مسافر، بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود.

اولین پرواز مسیر آنکارا در 31 اکتبر، مسیر آنتالیا در اول دسامبر و مسیر ازمیر در دوم دسامبر ترتیب خواهد یافت.

تازه‌ترین پیش‌بینی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، نشان می‌دهد که تعداد مسافران هوایی در ۲۰ سال آینده دوبرابر می‌شود و از ۴.۱ میلیارد مسافر در سال جاری به ۸.۲ میلیارد مسافر در سال ۲۰۳۷ خواهد رسید.

در فرودگاه جدید استانبول که از بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری ها برخوردار خواهد بود، برای اولین بار از سامانه رادار زمینی استفاده خواهد شد. در مجموع 9 هزار دوربین هوشمند و 8 دوربین حسگر حرکت در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌ها به کار رفته است.

زیرساخت‌های مربوط سامانه‌های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه جدید استانبول است.

در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح فرودگاه جدید استانبول که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفت، تعدادی از کارگران شاغل در پروژه احداث این فرودگاه در اعتراض به تضییع حقوق خود دست به اعتراض زدند.

Go Back

Comment