header photo

باید از حمایت عربستان دست برداریم

باید از حمایت عربستان دست برداریم

سناتور برنی سندرز، نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶

 نیویورک تایمز

قتل خاشقجی ضرورت باز تعریف روابط استراتژیک واشنگتن با ریاض را برحسته‌تر از قبل کرده است. بازتعریف روابط آمریکا با عربستان سعودی نشان خواهد داد که سعودی‌ها برای ادامه نقض حقوق بشر چک سفید امضا در اختیار ندارند.

جایی که ما می‌توانیم این روند را شروع کنیم، پایان دادن حمایت آمریکا از جنگ یمن است. این جنگ علاوه بر اینکه فاجعه انسانی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان درست کرده و علاوه بر آن کنگره اجازه مداخله آمریکا در این جنگ را صادر نکرده و در نتیجه این، مداخله‌ای غیرقانونی است.

طبق اعلام سازمان ملل از آن زمان تاکنون هزاران غیرنظامی کشته شده و بسیاری منازلشان را از دست دادند و حالا میلیون‌ها نفر در معرض یکی از شدیدترین قحطی ۱۰۰ سال اخیر قرار دارند.

آشوب جاری در یمن همچنین زمینه مناسبی برای پرورش گروه‌های افراطی از قبیل القاعده و داعش ایجاد کرده و زمینه را برای مداخله بیشتر ایران فراهم کرده است.

آمریکا به‌شدت در این جنگ دخیل است. ما تامین‌کننده بمب‌هایی هستیم که ائتلاف به رهبری سعودی دارد از آنها استفاده می‌کند، ما به هواپیماهای آنها قبل از انداختن بمب‌هایشان سوخت‌رسانی مجدد می‌کنیم و همچنین به آنها در زمینه اطلاعاتی کمک می‌رسانیم.

در یکی از موارد اخیر و وحشتناک‌تر این موضوع، یک بمب ساخت آمریکا اتوبوس حامل پسرهای کم سن و سال را هدف قرار داد و ده‌ها کشته و تعداد زیاید زخمی بر جای گذاشت.

طبق گزارش گروه مستقل نظارتی به نام "پروژه آماری یمن" بین مارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۸ بیش از ۳۰ درصد از مواضع هدف قرار گرفته توسط ائتلاف به رهبری سعودی، اهداف غیرنظامی بوده و طبق گزارش "پروژه آماری حادثه و مکان مبارزه مسلحانه" میزان مرگ و میر غیرنظامیان در یکی از مناطق در تابستان سال جاری در قیاس با سال گذشته بیش از ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

مقامات دولت (ترامپ) این حقایق را متوجه هستند. چند روز بعد از تاییدیه آقای پامپئو به کنگره آمریکا (درباره تلاش حداکثری ائتلاف سعودی-اماراتی برای کاستن از تلفات غیرنظامی در یمن) روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که او نظر کارشناسان نظامی و منطقه‌ای خودش در وزارت خارجه را رد کرده بود و به جای آن نظر اعضای کادر قانونگذاری وزارتخانه را پذیرفت که استدلال کرده بودند در صورت عدم صدور تاییدیه (تلاش حداکثری ائتلاف سعودی-اماراتی برای کاستن از تلفات غیرنظامی در یمن)  فروش تسلیحات آمریکا به سعودی‌ها و اماراتی‌ها به خطر می‌افتد.                                                                                                                 

کنگره آمریکا باید برای پایان دادن به همدستی آمریکا در نقض حقوق بشرتوسط پادشاهی عربستان سعودی وارد عمل شود.

قتل وحشیانه خاشقچی ایجاب می‌کند که ما روشن سازیم، حمایت آمریکا از عربستان سعودی حمایت بی‌قید و شرط نیست.

به حمایت‌مان از قتل‌عام در یمن پایان داده و این پیام را ارسال کنیم که ارزش جان انسان‌ها برای ما بیشتر از سودهای تولیدکنندگان سلاح است.

در مورد نفوذ ایران در یمن اولا اغراق بسیار شده، ثانیا: این نفوذ معلول جنگی است که ما و سعودی‌ها در آن کشور به راه انداختیم.

رییس‌جمهور ترامپ هم وقتی از او درباره کشتن آقای خاشقچی سوال کرده بودند، همین استدلال را گفت و ادعا کرده بود که سعودی‌ها در حال پرداخت ۱۱۰ میلیارد دلار بابت تجهیزات نظامی به آمریکا هستند.

اوضاع بدتر هم شده است. پایگاه اینترسپت گزارش داد، یک لابی‌گر سابق شرکت تسلیحاتی ریتون که قرار است میلیاردها دلار از این فروش سلاح منتفع شود، رهبری بخش قانونگذاری آقای پامپئو را در دست دارد.

دولت ترامپ با غلو کردن درباره حمایت ایران از شورشیان الحوثی در حال دفاع از مداخله ما در یمن است؛ اما حقیقت آن است که روابط بین ایران و الحوثی‌ها [اتفاقا] به دلیل تشدید جنگ در یمن تقویت شده است.

این جنگ در حال درست کردن همان مشکلی است که دولت ترامپ ادعا می‌کند خواهان تلاش برای حل کردن آن است. این جنگ همچنین دارد تلاش برای مقابله با تندروهای خشونت طلب را تضعیف می‌کند.

طبق گزارش سال ۲۰۱۶ وزارت خارجه آمریکا، جنگ نیروهای به رهبری سعودی و ستیزه‌جویان الحوثی به القاعده و شاخه داعش در یمن برای "گسترش دادن حملاتشان به بخش گسترده‌ای از کشور" کمک کرده بود.

فراتر از فاجعه جنگ، این حقیقت هم وجود دارد که دخالت آمریکا در این جنگ با مجوز کنگره نبوده و در نتیجه این مداخله غیرقانونی است.

متمم اول قانون اساسی تصریح دارد که کنگره اختیار اعلام جنگ دارد و نه رییس‌جمهور. طی سال‌های طولانی کنگره اجازه داده که اختیارش سلب شود؛ اما این روند باید تغییر کند.

مجله تخصصی مطالعات آمریکا

Go Back

Comment