header photo

به مناسبت 75- مین سالگرد پیروزی برفاشیسم

به مناسبت 75- مین سالگرد پیروزی برفاشیسم

 تاریخ فراموش نخواهد شد!

فاجعه  جنگ جهانی دوم  واقعئیت است .  پیروزی بر فاشیسم با ارزش های انسانی ، صلح ، آزادی  وعدالت  اجتماعی  همچنان اعتبار تاریخی دارد .

همه ساله مردم ضد فاشیسم کشورهای جهان در راس آن  روسیه ودیگرجمهوریهای سابق شوروی روز ۹ماه می ، جشن پیروزی بر فاشیسم را برگزار می کنند. نظر به اینکه اتحاد شوروی تخریب گردید و سیستم جهانی سوسیالیستی وجود خارجی ندارد ولی این کشورها ۹ ماه می را با زیبا ترین مراسم ، جشن را در میدان اصلی و خیابانهای شهر برگزار می کنند . رسانه های دولتی رادیو وتلویزیونها با پخش وسیع برنامه های هنری وکنسرت جوانان و زنان هنرمند با باز پخش اسناد وفیلم ها ی قهرمانی های مردم این سرزمین ، از خود گذشتگی وفدا کاریهای پارتیزانها وسربازان وفرماندهان ارتش سرخ برای درس آموزی به جوانان بعنوان جشن میهنی ارائه می دهند .

امسال مصادف است با بحران اپیدیمی ( کووید - 19) این کشورها با تمام محدودیت ها به اشکال مختلف با کاربرد انترنتی و جشن های تصویری تلویزیونی وبرگزاری کنسرت  و پخش وسیع برنامه های هنری را، به اجرا در میاورند . گارد جوان با قدردانی به بازمانده های جنگ با نثار گل و اهدای هد یه  به محل زندگی آنان رفته وجشن را به منازل آنها بارمغان میاورند. و گروه مارش پیروزی به محل های ممکن رفته و برای بازماندگان آهنگ می نوازند و سرود می خوانند .

 رئیس جمهور روسیه  28 آوریل اعلام کرد در 9 ماه می به افتخار پیروزی بر فاشیسم رژه هوایی با حضور هواپیماها و بالگردها برگزار می شود. درعصر این روز در مراکز شهرهای روسیه مراسم نورو فشفشه  به افتخار سالگرد پیروزی برپا خواهد گردید .ولادیمیر پوتین تأکید کرد هرچند مردم روسیه این جشن را در قرنطینه خانگی در رابطه با شیوع کرونا برگزار خواهند کرد، اما  تمام  مراسم برنامه ریزی شده از جمله رژه در میدان سرخ مسکو و راهپیمایی "هنگ جاویدان" دیرتر و پس از بهبود اوضاع در رابطه با  شیوع بیماری هولناک کرونا و در شرایط کاملا بی خطر برای مبارزان جنگی  انجام  خواهد شد.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس مطابق با شرایط کشور خود به افتخار 75- مین سالگرد پیروزی بر فاشیسم مسئولان دیگر کشورها را درشرکت  مراسم رژه درمینسک دعوت نمود. وی گفت : " ما طبق معمول رژه خود را برگزار می کنیم "  این پاسخ به کشورهائی بود که بدلایل ویروس کرونا از دولت بلاروس خواسته بودند مراسم رژه را لغو کند . وی تأكيد كرد ما  کشوری هستیم که فاشیسم را از سرزمین خود پاک کرده ایم  و برخي از رؤساي جمهوری ها را نیز دعوت کرده ایم . اکنون در بسياري از کشور ها به دليل شيوع ويروس و قرنطينه  اعمال شده این بیماری همه گیر بعنوان عامل سیاسی نیز استفاده می شود.

با گرامیداشت 75 – مین سالگرد پیروزی در 9 ماه می 2020، بیا نیه مشترک احزاب  کمونیست و کارگری جهان با امضاء  نماینده گان کشورهای جهان از جمله حزب توده ایران  در تاریخ 06/ 05/ 2020 انتشار یافت .

امروز کمونیست ها با احساس مسئولیت از نقش اصلی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در شکست نازیسم که منجر به 100 میلیون مجروع  وازبین رفتن 74میلیون  انسان  که 27 میلیون شامل مردم اتحاد شوروی بود ند و درکشور بلاروس از  هرسه شهروند یک کشته بجا ماند، و این یاد آور جنایت فراموش نا شدنی ونا بخشودنی فاشیسم هیتلری می باشد .

امسال با توجه به بحران بر خاسته از ایپدیمی (کووید- 19) و تلاش همگا نی برای زدون فاجعه دیگر که عواقب پس از آن گرسنگی و مرگ میلیارد انسان را طبق آمار رسمی  سازمان جهانی کار در بردارد ، امپریالیسم آمریکا ، ناتو ، و کشورهای اتحادیه اروپا با متفقین خود, سیاست محاصره و تجاوز علیه کشورها را با هزینه های نظامی دنبال می کنند .   دونالد ترامپ فاشیسم قرن بیست ویکم و وارث همان جریانهای هار سرمایه است که با نخستین سخنرانی  دید گاه  حکمفرمای خود را درجهان آغاز کرد, مرگ میلیون ها انسان  اهمیت تجاری برایش دارد .

قطعنامه های ضد کمونیستی اتحادیه اروپا و تلاش برای جعل تاریخ با همسان نشان دادن  سوسیالیسم  با هیولای ضد بشری فاشیسم  ، سرزنش ناعادلانه سرمایه داران بزرگ و دولت هایی که به آنان خدمت می کنند ، و در توجیه  احیای فاشیسم با  تخریب بناهای یاد بود نقش آزادکننده ارتش سرخ را نمونه ( اکراین ) با زدودن تاریخ همراه ساخته اند . مردم صلح دوست جهان  نمی توانند صفحات خونینی را که تا به امروز توسط سرمایه داران هار ا نحصار طلب دنبال می شود به فراموشی تاریخ بسپارند.

اتحاد نیروهای ضد فاشیسم در شرایط کنونی ضروری است هنر دمکراسی , فعال نمودن توده ها در این فرا خوان جهانی علیه نئوفاشیسم است .

م . چابکی  18 اردیبهشت 1399 برابر با 07/05/ 2020

Go Back

Comment