header photo

بیانیه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری

بیانیه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری

زنده باد حماسه نهم مه!

۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

در ۹ مه ۱۹۴۵، در برلینِ به تصرف ارتش سرخ درآمده، نازی‌ها تسلیم خود را به جمهوری‌های سوسیالیستی اتحاد شوروی که به جنگ جهانی دوم یا جنگ کبير میهنی پایان دادند، امضاء کردند.

در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱، نازی‌ها به مرزهای اتحاد شوروی حمله کردند و با بسیج حدود ۴٫۵ میلیون سرباز با پشتیبانی ۶۰۰‌ هزار خودرو، ۷۵۰ هزار اسب و حدود ۲۷۰۰ هواپیما (بیش از نیمی از نیروی هوایی آلمان) به دروازه‌های مسکو رسیدند. نازی‌ها که در نتیجه مقاومت مجبور به عقب‌نشینی شده بودند، هدف استراتژی جدید خود را تحت کنترل گرفتن استالنیگراد قرار دادند، جایی که در ژوئیه ۱۹۴۲ بی‌رحمانه‌ترین و خشونت‌بارترین نبرد سراسر جنگ، آغاز شد.

ارتش سرخ و خلق مسلح علیه تصرف هر بلوک، هر خیابان، هر خانه، هر اتاق مقاومت کرد. میلیشیای کارگری تشکیل شد. یکی از صحنه‌های این مبارزه تاریخی کارخانه تراکتورسازی بود که کارگران وارد مبارزه با سربازان متجاوز مسلح به سلاح‌های سنگین شدند. در ۲ فوریه ۱۹۴۳، استالینگراد آزاد شد.

هنگامی که ارتش سرخ به سمت پایتخت حکومت نازی در حال پیشروی بود، هیتلر در ۳۰ آوریل خودکشی کرد و در ۹ مه ۱۹۴۵ آلمان‌ها تسلیم به شوروی‌ها را پذیرفتند.

این یک پیروزی استراتژیک سرنوشت ‌ساز برای آیندۀ بشریت بود. این موازنه جهانی نیروها را به سود کارگران و خلق‌ها تغییر داد و جنبش‌های رهایی‌بخش ملی و استعمارزدایی را تقویت کرد. در این خط سیر تاریخی بود که در ۳ اکتیر ۱۹۴۵ فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری تأسیس شد.

با این وجود، ۷۳ سال پس از آن تاریخ، خطر یک جنگ جهانی جدید بر سر روابط بین‌الملل در گردش است. امپریالیسم آمریکا و متحدین آن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به درگیری‌هایی که به طور جدی صلح جهانی را تهدید می‌کنند و به شکل‌های قدیم و جدید موجب رشد فاشیسم و انواع گوناگون عدم تحمل می‌شود، دامن می‌زنند.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با تأکید مجدد بر تعهد خود به دفاع از صلح جهانی، حقوق خلق‌ها، به ویژه طبقه کارگر و باورمند به چشم‌انداز سوسیالیستی به مثابه آینده بشریت، به سالگرد این حماسه درود می‌فرستد.

زنده باد ۹ مه ۱۹۴۵، روز پیروزی اتحاد شوروی بر نازیسم و فاشیسم!

آن خادمان استثمار و امپریالیسم که امروزه سعی دارند فاکت‌های تاریخی را با افترا و دروغ بازنویسی کنند، باید ناکام شوند.

احترام ابدی به میلیون‌ها سرباز، مرد و زن که در این مأموریت برای بشریت از پا درآمدند!

منبع: فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری

۸ مه ۲۰۱۸

Go Back

Comment