header photo

بیانیه مشترک روسیه، آذربایجان و ارمنستان در باره قره‌باغ

بیانیه مشترک روسیه، آذربایجان و ارمنستان در باره قره‌باغ

یکی از مسائل محوری رایزنی‌های سه جانبه در مسکو، بازسازی راه‌های ارتباطی است که قرار است کارشناسان تا آخر ماه فوریه سال جاری برای آنها راه حل‌هایی تدوین و ارائه دهند.

به گزارش دویچه وله، پوتین، علی‌اف و پاشینیان پس از رایزنی در مسکو درباره آینده و توسعه اقتصادی منطقه قره‌باغ بیانیه مشترکی منتشر کردند. قرار است کارگروهی از سه کشور تا پایان فوریه راهکارهایی برای حل معضلات اقتصادی این منطقه اراده کند.

رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، همتای آذربایجانی او، الهام علی‌اف و نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان روز سه‌شنبه، ۱۲ ژانویه در مسکو دیدار و درباره توسعه قره‌باغ رایزنی و گفت‌وگو کردند.

در بیانیه پایانی این رایزنی‌ها اعلام شد که سه کشور توافق کرده‌اند تا پایان ماه ژانویه کارگروهی در سطح معاون نخست‌وزیر تشکیل و راهکارهایی برای حل معضلات اقتصادی منطقه قره‌باغ ارائه کند.

درگیری‌ها در قره‌باغ به بیش از سه دهه پیش بازمی‌گردد. دور جدید رویارویی‌های نظامی در این منطقه سپتامبر سال پیش شروع شد و حدود دو ماه قبل با دخالت پوتین به امضای توافق‌نامه آتش‌بس منجر شد.

با وجود اعلام آتس‌بس همچنان درگیری‌های پراکنده‌ای در قره‌باغ رخ می‌دهد و هنوز برخی مسائل مهم، از جمله در مورد روابط تجاری و راه‌های ترانزیتی حل نشده‌اند.

به گزارش وب‌سایت “اخبار روسیه”، یکی از مسائل محوری رایزنی‌های سه جانبه در مسکو، بازسازی راه‌های ارتباطی است که قرار است کارشناسان تا آخر ماه فوریه سال جاری برای آنها راه حل‌هایی تدوین و ارائه دهند

الهام علی‌اف در پایان نشست مسکو گفته که جمهوری آذربایجان قرار است به یک کریدور ترانزیتی دست پیدا کند که منطقه خودگردان نخجوان را از طریق خاک ارمنستان به ترکیه متصل می‌کند.

او افزود که مطابق توافق‌های انجام شده ارمنستان نیز صاحب یک خط راه‌آهن خواهد شد که این کشور را از راه جمهوری آذربایجان به ایران و روسیه وصل خواهد کرد.

رئیس جمهوری آذربایجان می‌گوید بیانیه مسکو نقطه پایانی بر آنچه در سال گذشته رخ داده است خواهد بود. پاشینیان در مقابل معتقد است که مناقشه قره‌باغ هنوز به شکل قاعده‌مندی خاتمه نیافته و موقعیت مناطق مورد مناقشه همچنان نامشخص است.

پس از درگیری‌های خونین سال گذشته در منطقه کوهستانی قره‌باغ، آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس توافق کردند اما هنوز تکلیف نیمی از این منطقه که نیروهای آذربایجان بر آن مسلط شده‌اند نامشخص مانده است.

Go Back

Comment