header photo

بیانیه مطبوعاتی اولین کنفرانس بین‌المللی

بیانیه مطبوعاتی اولین کنفرانس بین‌المللی

علیه پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده/ناتو

اولین کنفرانس بین‌المللی علیه پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده/ناتو در ۱۶ تا ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۸ در تالار آزادی شهر دوبلین پایتخت ایرلند برگزار گردید. نزدیک به ۳۰۰ تن از بیش از ۳۵ کشور از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت داشتند. نمایندگان کشورهایی از همه قاره‌ها، از جمله کوبا، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، پرتغال، یونان، قبرس، ترکیه، لهستان، بریتانیا، ایرلند، جمهوری چک، اسرائیل، فلسطین، کنیا، کنگو، ژاپن و استرالیا در این کنفرانس سخنرانی کردند.

این کنفرانس اولین تلاش سازمان‌یافته «کارزار جهانی علیه پایگاه‌های نظامی ایالات متحده/ ناتو» بود که توسط بیش از ۳۵ سازمان صلح، عدالت و زیست محیطی تشکیل گردید و از سوی بیش از ۷۰۰ سازمان و فعال از سراسر جهان مورد تأیید و پشتیبانی قرار گرفت. آنچه که همگی ما را در این کنفرانس بین‌المللی گرد آورد، توافق ما با اصول مندرج در «اعلامیه وحدت جهانی» این کارزار بود که از سوی شرکت کنندگان در این کنفرانس مورد تأیید قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان کنفرانس در جریان گزارش‌هایی قرار گرفتند که از سوی نمایندگان سازمان‌ها و جنبش‌های مبارزی که در راه برچیدن پایگاه‌های نظامی خارجی در سراسر جهان مبارزه می‌کنند، ارائه گردید. این گزارش‌ها حاکی از تجاوزات، دخالت‌ها، مرگ، تخریب، آسیب‌های بهداشتی و زیست محیطی، و تهدید و نقض حاکمیت ملی کشورهای میزبان و دیگر فجایعی که پایگاه‌های نظامی خارجی برای کُل بشریت به بار می‌آورند، بودند.

شرکت‌کنندگان و سازمان‌دهندگان این کنفرانس، در عین این که به‌عنوان یک اصل اساسی با تمام پایگاه‌های نظامی خارجی مخالفت می‌ورزند، بر این نکته توافق داشتند که نزدیک به ۱۰۰۰ پایگاه نظامی ایالات متحده/ناتو مستقر در سراسر جهان، پایه‌های اصلی سلطه جهانی امپریالیستی از سوی ایالات متحده، ناتو و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. این پایگاه‌ها به‌عنوان تهدید اصلی برای صلح و بشریت شناخته می‌شوند و همه آنها باید بسته شوند. پایگاه‌های نظامی ناتو ابزارهای مداخله امپریالیستی در زندگی کشورهای مستقل، سلطه منافع مالی، سیاسی و نظامی، کنترل منابع انرژی و خطوط ترابری، بازارها و عرصه‌های نفوذ هستند، که قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد را آشکارا نقض می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس، و سازمان‌ها و جنبش‌هایی که با ارزیابی‌های مندرج در بالا موافقت دارند، توافق کردند که در چارچوب «کارزار جهانی علیه پایگاههای نظامی ایالات متحده/ناتو»، در راه سازماندهی و بسیج مردم در سراسر جهان، با یکدیگر به‌شکلی تنگاتنگ و هم‌آهنگ‌شده همکاری کنند.

با آن‌که ما خواستار بسته شدن همه پایگاه‌های نظامی ایالات متحده/ناتو هستیم، امّا بستن پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی در برخی کشورها و مناطق را قابل توجه ویژه جنبش بین‌المللی می‌دانیم. در میان آن‌ها از جمله می‌توان این پایگاه‌ها را نام برد: گوانتانامو در کوبا؛ پایگاه‌های ایالات متحده در اوکیناوا و کره جنوبی؛ پایگاه ایالات متحده در رامشتاین آلمان؛ صربستان؛ پایگاه‌های قدیم و جدید ایالات متحده/ناتو در یونان و قبرس؛ فرماندهی تازه‌تأسیس نظامی آمریکا در آفریقا («آفریکوم») و پایگاه‌های نظامی وابسته به آن در آفریقا؛ پایگاه‌های متعدد ناتو در ایتالیا و اسکاندیناوی؛ فرودگاه شانون در ایرلند، که از آن به‌عنوان یک پایگاه نظامی توسط ایالات‌متحده و ناتو استفاده می‌شود؛ و نیز پایگاه‌های تازه‌تأسیس ایالات‌متحده، فرانسه و متحدین آنها در خاک سوریه و اطراف آن.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس توافق کردند که برای ادامه کارزار مشترک جهانی خود در راستای همبستگی با مردم در مبارزه برحق آنها علیه تجاوز نظامی خارجی، اشغال و مداخله در امور داخلی آنان، و نیز صدمات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از این پایگاه‌ها، از ابتکارات و اقدامات هم‌آهنگی که موجب تقویت جنبش جهانی و گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌ها در سال ۲۰۱۹ گردد، پشتیبانی نمایند.

به‌عنوان نخستین گام در این راستا،، کنفرانس پشتیبانی خود را از جنبش توده‌ای جهانی علیه نشست ناتو، که در هفتادمین سالگرد تأسیس آن در ۴ آوریل ۲۰۱۹ در شهر واشنگتن برگزار می‌‌شود، اعلام می‌کند.

ما با دهه‌ها تلاش مردم کوبا در راه بازپس‌گیری بخشی از خاک کوبا در گوانتانامو، که از سوی ایالات متحده آمریکا به‌طور غیرقانونی اشغال گردیده است، اعلام همبستگی می‌کنیم، و پشتیبانی خود را از «ششمین سمینار بین‌الملل برای صلح و برچیدن پایگاه‌های نظامی خارجی»، که توسط جنبش صلح کوبا، MOVPAZ، از ۴ تا ۶ ماه مه سال ۲۰۱۹ در گوانتانامو برگزار خواهد شد، اعلام می‌کنیم.

شرکت کنندگان در کنفرانس از «اتحاد صلح و عدم تعهد» ایرلند (PANA) به‌خاطر پشتیبانی و مهمان‌نوازی آن در میزبانی این کنفرانس تاریخی تشکر می‌کنند.

شرکت کنندگان در کنفرانس بینالمللی
علیه پایگاههای نظامی ایالات متحده/ناتو
۱۸ نوامبر ۲۰۱۸
دوبلین، ایرلند

منبع:

   https://nousnatobases.org

Go Back

Comment