header photo

بیانیه کار گروه

بیانیه کار گروه برگزارکننده نشست های حزب های کمونیست و کارگری جهان  در باره پیامدهای خطرناک خروج آمریکا از برجام برای صلح جهانی

پنجاه و یک حزب کارگری و کمونیستی جهان قطعنامۀ پیشنهادی حزب تودۀ ایران به نشست کارگروه برگزاری نشست‌های بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری را امضاء کردند

ما حزب‌های امضاکنندهٔ این بیانیه، که در نشست کارگروه برگزاری نشست‌های بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری در روز ۲۰ مه ۲۰۱۸ [۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶] در آتن شرکت داشتیم، تصمیم دولت آمریکا به بیرون رفتن از توافق‌نامهٔ ۲۰۱۵ با ایران موسوم به «برجام» را که بی‌توجهی کامل به افکار عمومی جهان است، محکوم می‌کنیم. این اقدام آمریکا پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

برجام را پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان (۵+۱) با ایران امضا کرده بودند. خروج آمریکا از برجام در روز ۸ مه ۲۰۱۸ [۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶] تنش در منطقه را به طور چشمگیری شدّت بخشیده و خطر وقوع جنگ ویرانگر تازه‌ای را در خاورمیانه افزایش داده است.

ما همچنین برقراری دوبارهٔ تحریم‌های اقتصادی و بانکی/مالی علیه ایران را محکوم می‌کنیم. این اقدام، نقض غیرقانونی توافقی بین‌الملللی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تصویب کرده است. هم سازمان ملل متحد و هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرده‌اند و تأیید کرده‌اند که ایران به همهٔ تعهدهای خود در برجام عمل کرده است.

سیاست‌ها و اقدام‌های دولت آمریکا در ارتباط با ایران با سیاست‌ها و اقدام‌های دولت‌های اسرائیل و عربستان سعودی هماهنگ شده است و همچنان می‌شود. تجاوز نظامی اخیر به سوریه، شامل بمباران هوایی توسط نیروی اسرائیل، احتمال یک جنگ تمام‌عیار را افزایش داده است.

ما حزب‌های امضاکنندهٔ این بیانیه نگران آنیم که اگر مسیر کنونی افزایش تجاوزگری آمریکا و متحدانش در خاورمیانه ادامه یابد و فوراً جلوی آن گرفته نشود و مسیر آن معکوس نشود، احتمال درگرفتن جنگ ویرانگر تازه‌ای در منطقه، با پیامدهایی غیرقابل‌ پیش‌بینی برای صلح و ثبات منطقه، واقعی و بسیار زیاد خواهد بود.

ما هر گونه حملهٔ نظامی به ایران یا بهره‌گیری از تحریم‌های اقتصادی به منظور وارد آوردن فشارهای معیشتی و گرسنگی به مردم آن کشور و به تسلیم کشاندن آن را قاطعانه محکوم می‌کنیم. به نظر ما، چنین اقدام‌هایی اثر فاجعه‌باری بر مبارزهٔ جاری مردم ایران در راه صلح، حاکمیت ملّی، عدالت اجتماعی، و حقوق بشر و حقوق دموکراتیک خواهد داشت.

آیندهٔ ایران و نظام سیاسی آن موضوعی است که فقط و فقط به خود مردم ایران مربوط است. مردم ایران مداخلهٔ خارجی در کشورشان را به هر بهانه‌ای که صورت گیرد، طرد و محکوم می‌کنند.

حزب‌های امضاکنندهٔ این بیانیه از همهٔ مبارزان راه صلح و خلع‌سلاح در سراسر جهان می‌خواهند که سیاست‌های مقابله‌جویانهٔ دولت آمریکا و متحدان اسرائیلی آن را که در تناقض با منشور سازمان ملل متحد است، محکوم کنند. باید برای این هدف مبارزه کرد که هیچ دولتی از تحریم علیه ایران حمایت نکند و به فشارهای آمریکا تسلیم نشود.

۱. حزب کمونیست آذربایجان

۲. حزب کمونیست آلبانی

۳. حزب دموکراسی و سوسیالیسم الجزایر

۴. حزب کمونیست استرالیا

۵. حزب کارگران اطریش

۶. حزب کمونیست برزیل

۷. حزب کمونیست بریتانیا

۸. حزب کارگران بلژیک

۹. حزب کمونیست بنگلادش

۱۰. حزب کمونیست بوهم و موراوی (جمهوری چک)

۱۱. حزب مترقی زحمتکشان قبرس (آکل)

۱۲. حزب کارگران سوسیالیست کرواسی

۱۳. حزب کمونیست دانمارک

۱۴. حزب کمونیست در دانمارک

۱۵. حزب کمونیست مصر

۱۶. حزب کمونیست استونی

۱۷. حزب کمونیست فرانسه

۱۸. حزب کمونیست فنلاند

۱۹. حزب کمونیست آلمان

۲۰. حزب کمونیست یونان

۲۱. حزب کارگران مجارستان

۲۲. حزب کمونیست نوین هلند

۲۳. حزب کمونیست هند

۲۴. حزب کمونیست هند (مارکسیست)

۲۵. حزب تودهٔ ایران

۲۶. حزب کمونیست عراق

۲۷. حزب کمونیست اردن

۲۸. حزب کمونیست اسرائیل

۲۹. حزب کمونیست ایرلند

۳۰. حزب کارگران ایرلند

۳۱. حزب کمونیست، ایتالیا

۳۲. جنبش اجتماعی قزاقستان

۳۳. حزب کمونیست مکزیک

۳۴. حزب کمونیست نروژ

۳۵. حزب کمونیست لبنان

۳۶. حزب مردم فلسطین

۳۷. حزب کمونیست فلسطین

۳۸. حزب کمونیست فیلیپین (1930)

۳۹. حزب کمونیست پرتغال

۴۰. حزب کمونیست فدراسیون روسیه

۴۱. حزب کارگران کمونیست روسیه

۴۲. حزب کمونیست آفریقای جنوبی

۴۳. حزب کمونیست اسپانیا

۴۴. حزب کمونیست خلق‌های اسپانیا

۴۵. حزب کمونیست سوریه

۴۶. حزب کمونیست سودان

۴۷. حزب کمونیست سوئد

۴۸. حزب کمونیست ترکیه

۴۹. حزب کمونیست اوکراین

۵۰. حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا

۵۱. حزب کمونیست ونزوئلا

اسامی حزب هایی که در نشست آتن حضور مستقیم داشتند در لیست برجسته شده است.  در طول هفته گذشته بیش از ۳۰ حزب دیگر پس از اطلاع و مطالعه متن بیانیه خواستار پیوستن به لیست حزب های حمایت کننده از آن شده اند

 به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۰۵۲، ۷ خرداد ماه ۱۳۹۷

 

 

Go Back

Comment