header photo

بیانیه‌ی مشترک رسانه‌ای شورای سازمان‌های حقوق بشر

بیانیه‌ی مشترک رسانه‌ای شورای سازمان‌های حقوق بشر
در اعتراض به کشتار مردم فلسطین

بیانیه‌ی مشترک رسانه‌ای شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی درباره‌ی رویدادها در هفتادمین سالگشت «نکبت» & انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی نشست اضطراری خبری درباره‌ی تداوم و تشدید اقدام‌های مرگبار اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه برگزار کرد. این اقدام‌های نیروهای اشغالگر اسرائیل در روز ۱۴ مه ۲۰۱۸ به قتل ۵۸ فلسطینی، ازجمله ۴۳ غیرنظامی و از آن میان شش کودک، انجامیده است. در این نشست خبری همچنین به موضوع انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا به بیت‌المقدس با بی اعتنایی به جایگاه حقوقی این شهر که در حقوق بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، نیز توجه شد.

شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی نامه‌ی زیر را به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ارسال کرده و از او خواسته است تا برای محافظت از مردم فلسطین در غزه و پایان دادن به محاصره‌ی غیرقانونی آن دست به اقدام‌های مشخص بزند.

تاریخ:
۱۴ مه ۲۰۱۸

موضوع: شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد فوری بیانیه‌ای صادر کند

عالیجناب زید رعدالحسین،

شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی این نامه را با نگرانی عمیق در باره‌ی افزایش سریع کشتارها به دست اسرائیل در کنار دیوار غزه برای برقراری و تداوم محاصره‌ی غیرقانونی دریایی و زمینی و ادامه‌ی اشغال سرزمین فلسطینی می‌نویسد. اکنون، اسرائیل به استفاده‌ی غیرضروری، کور و نامتناسب از زور و خشونت علیه غیرنظامیان غیرمسلح، از جمله زنان، کودکان و خانواده‌هایی ادامه می‌دهد که در «راهپیمایی بزرگ بازگشت» برای تضمین حق بازگشت به موطن خود و یادآوری هفتادمین سالگشت «نکبت» شرکت می‌کنند.

قتل غیرنظامیانی که خواهان حق بازگشت خود و حق گردهمایی صلح‌آمیز هستند نقض آشکار حق زندگی است. از زمان آغاز اعتراض‌ها، ارتش اسرائیل با استفاده از تک تیراندازان به شلیک گلوله‌های واقعی، استفاده از گلوله‌های فولادی با پوشش پلاستیکی و شلیک گاز اشک آور از پهپادها پرداخته است. سازمان‌های حقوق بشر از تاریخ
۳۰ مارس تا ۱۳ مه ۲۰۱۸، قتل ۴۱ فلسطینی مشارکت کننده در این راهپیمایی‌های صلح‌آمیز، از جمله ۵ کودک، دو روزنامهنگار، یک تن که با چوب‌های زیر بغل در راه بود و دو شخص معلول را ثبت کرده‌اند. طی همان مدت، ۳۹۷۹ فلسطینی، از جمله ۷۳۲ کودک، ۱۳۱ زن، ۳۵ امدادگر امور پزشکی و ۳۷ روزنامه‌نگار زخمی شدند. ۲۱۸۶ تن از این عده در اثر استفاده از مهمات واقعی زخمی شده بودند. [1]

به این ترتیب، قتل‌هایی که در چارچوب تداوم اشغال انجام می‌شود می‌تواند قتل عمدی باشد و نقض فاحش مقررات ماده‌ی
۱۴۷ کنوانسیون چهارم ژنو از جمله ایجاد عمدی درد ورنج زیاد یا جراحت جدی به جسم یا سلامتی، و بر اساس ماده‌ی (i)(a)(۲)۸ اساسنامه‌ی رُم جنایت‌های جنگی محسوب شود. در این زمینه، دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی هشدار داده است: «هر اتهام تازه‌ی مربوط به جرائم ارتکابی در چارچوب وضعیت در فلسطین می‌تواند مورد بررسی این دادستانی قرار گیرد. این موضوع رویدادهای هفته‌های گذشته و رویدادهای آینده را نیز در بر می‌گیرد.» تا ساعت ۲۰ امروز، ۵۴ تن دیگر، ازجمله ۴۱ غیرنظامی و از آن میان پنج کودک، کشته شدند و وزارت بهداشت فلسطین تا ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه،۱۹۶۰ زخمی را ثبت کرده بود.

امروز، اسرائیل و ایالات متحده با نقض فاحش حقوق عمومی بین‌المللی و بی اعتنایی به آن، در اقدامی که در عمل تأییدی بر الحاق بیت المقدس به اسرائیل است، سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کردند. شناسایی اقدام‌های غیرقانونی بین‌المللی مثل الحاق به عنوان اقدام قانونی، پیام نیرومندی به دولت‌های ناقض حقوق بشر می‌فرستد تا به انکار نظام مند حقوق بشر مردمان زیر اشغال، از جمله حق بازگشت، حق تعیین سرنوشت و حق حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی و ملی، ادامه بدهند. به علاوه، این شناسایی چک سفیدی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد تا به صراحت حاکمیت قانون را نادیده بگیرد، شهرک‌های غیر قانونی در فلسطین را گسترش دهد و با معافیت از مجازات سیاست‌های شلیک به اختیار به قصد قتل برای ادامه اشغال را به اجرا بگذارد.

سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی در تاریخ
۱۰ مه ۲۰۱۸ از سازمان ملل خواستند تا با پیش گرفتن اقدام‌هایی در آستانه‌ی اعتراض‌های گسترده‌ی مورد انتظار در فلسطین در سالگشت «نکبت» و علیه گشایش سفارت آمریکا در بیت المقدس مطمئن شود که اسرائیل حقوق بین‌المللی را رعایت خواهد کرد. سازمان‌های فلسطینی در مورد استفاده‌ی احتمالی از خشونت افراطی، از جمله خشونت مرگبار، به دست نیروهای اشغالگر اسرائیلی برای سرکوب حق گردهمایی صلح‌آمیز هشدار دادند. امروز، در پی قصور جامعه‌ی بین‌المللی برای پیشگیری از تلفات زیاد انسانی، شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد تا بیانیه‌ی پرقدرتی در محکومیت این اقدام‌ها صادر کند. با توجه به افزایش آمار قتل‌ها و تلفات گسترده‌ی غیرنظامیان در نوار غزه، شورای سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی از کمیسر عالی حقوق بشر می‌خواهد که نشست اضطراری شورای حقوق بشر را فرا بخواند تا این نشست به نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر از تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۸ در سراسر سرزمین اشغالی فلسطین رسیدگی کند و با تشکیل کمیسیونی به تحقیق مستقل و غیرجانبدارانه در این زمینه به بپردازد. ضرورت عاجل دارد که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل فوری و به طور رسمی توسل اسرائیل به خشونت از جمله خشونت مرگبار را در نوار غزه محکوم کند و اقدام‌های بیشتری را برای اطمینان یافتن از تداوم عدم شناسایی جامعه‌ی بین‌المللی برای حاکمیت اسرائیل بر بیت المقدس را مد نظر قرار دهد.

در این زمینه لازم است که جامعه‌ی بین‌المللی برای اجرای حقوق بین‌المللی و مجازات اسرائیل دسته جمعی اقدام کند. اسرائیل باید برای نقض فاحش حقوق بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه که با تأیید قتل به عنوان سیاست دولت منجر به مسئولیت کیفری فردی و دولتی شده، پاسخگو شود. کوتاهی از اقدام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر و پایان دادن به اشغال به بی اعتمادی بیشترفلسطینیان به نظام بین‌المللی عدالت خواهد انجامید و راه را برای خشونت بیشتر و نقض حقوق بین‌المللی هموار خواهد کرد.

با احترام،
- موسسه حقوق زندانیان و حقوق بشر الضمیر
- موسسه حقوق بشر الضمیر
- الحق
- مرکز حقوق بشر المیزان
- بدیل، مرکز منابع حقوق اقامت و آوارگان
- دفاع بین‌المللی از کودکان ـ فلسطین
- مرکز حقوق بشر فلسطین
- حریت ـ مرکز دفاع از آزادی‌ها و حقوق مدنی
- مرکز القدس برای مساعدت حقوقی و حقوق بشر
- مرکز مطالعات حقوق بشر رام الله
يادداشت

[1] المیزان، پیام‌رسانه‌ای:
۳۱۰ فلسطینی در ششمین جمعه راهپیمایی‌ها در غزه زخمی شدند، ۵ مه ۲۰۱۸ http://www.mezan.org/en/post/22803/...

 

Go Back

Comment