header photo

بیانیه ی پایان جنگ قره باغ

بیانیه ی پایان جنگ قره باغ

به گزارش رسانه های گروهی، رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان با حضور ولادمیر پوتین رئیس جمهور فدراتیو روسیه، توافقنامه ای امضا کردند که به شرح زیر است:  

بیانیه رهبران جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و فدراسیون روسیه درباره موافقت نامه پایان عملیات نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی .

ما، رئیس جمهوری آذربایجان الهام علیف، نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیکول پاشینیان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین موارد زیر را اعلام می کنیم:

۱ - درِ تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰، از ساعت صفر به وقت مسکو، همه عملیات نظامی در منطقه قره باغ متوقف شده و آتش بس كامل اعلام می گردد.

جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان که از این به بعد طرف ها نامیده می شوند، در مواضع خود متوقف می شوند.

۲ - شهرستان آغدام تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ به جمهوری آذربایجان بازگردانده می شود.

۳ - در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین، گروه های حافظ صلح فدراسیون روسیه مرکب از ۱۹۶۰ نفر نیروهای مسلح، ۹۰ نفربر زرهی، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می گردند.

۴ - نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر خواهند شد.

مدت زمان اقامت نیروهای نظامی حافظ صلح فدراسیون روسیه ۵ سال است. اگر تا شش ماه مانده به پایان این مدت، هر یک از طرف ها با تمدید این دوره مخالفت نکند، این دوره به شکل خودکار برای دوره های ۵ ساله بعدی تمدید می شود.

۵ - به منظور افزایش اثربخشی نظارت بر اجرای توافق نامه ها توسط طرف های درگیر، یک مرکز حافظ صلح برای کنترل آتش بس ایجاد می گردد.

۶ - جمهوری ارمنستان تا تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ شهرستان کلبجر و تا تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۰ شهرستان لاچین را به جمهوری آذربایجان باز میگرداند.

به منظور تامین ارتباط قره باغ کوهستانی با ارمنستان کریدور لاچین با عرض ۵ کیلومتر به نحوی تامین می گردد که به شهر شوشا مربوط نشود.

با توافق طرفین، قرار شد طی سه سال آینده طرح احداث یک جاده جدید در امتداد دالان لاچین برای تامین ارتباط بین استپاناکرت و ارمنستان تهیه و اجرا شود و متعاقباً این جاده با انتقال نیروهای حافظ صلح روسیه مورد محافظت قرار گیرد.

 جمهوری آذربایجان ایمنی تردد در طول راهرو لاچین، اعم از شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها را در هر دو جهت تضمین می کند.

۷ - بازگشت آوارگان و پناهندگان به قره باغ و مناطق مجاور تحت نظارت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواهد بود.

۸ - تبادل اسرای جنگی و سایر افراد و اجساد کشته شدگان انجام خواهد شد.

۹ - از میان برداشتن همه محدودیت های ارتباطی و اقتصادی و حمل و نقل در منطقه.

جمهوری ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی، حرکت بدون مانع شهروندان و وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تامین خواهد کرد.

کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط اداره مرزبانی سرویس امنیتی فدرال روسیه اعمال خواهد شد.

با توافق طرفین، احداث جاده حمل و نقل جدید که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان پیوند می دهد، انجام خواهد شد.

منبع:

https://haqqin.az/news/193499

Go Back

Comment