header photo

تجاوز موشکی آمریکا و متحدینش به سوریه

تجاوز موشکی آمریکا و متحدینش به سوریه

آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه )، بامداد شنبه دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.  گفته شده است 100 تا 120 موشک در مدت 50 دقیقه به سمت دمشق و استان حمص شلیک شده است.

به گزارش ایرنا، سانا خبرگزاری رسمی سوریه بمباران شرق دمشق را تایید کرد.
گفته می شود امریکا برخی تاسیسات نظامی شرق دمشق و استان حمص را مورد حمله قرار داده است.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شد و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، تهدید به اقدام نظامی مشترک علیه سوریه کردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته سفر خود به آمریکای لاتین را برای شرکت در یک اجلاس دوره‌ای لغو کرد تا بنا به اعلام کاخ سفید، موضوع سوریه را پیگیری کند.
«
جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم برنامه های سفر خود در هفته جاری را لغو کرد تا در واشنگتن بماند و موضوع سوریه را بررسی کند.
تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (18 فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن 75 سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرد و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانست.

 در همین رابطه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بمباران دمشق در لحظه‌ای اتفاق افتاد که این کشور فرصت تحقق صلح و آینده مسالمت‌آمیز را داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بمباران دمشق به منزله هدف قرار دادن پایتختی با حاکمیت مستقل است که سال‌هاست با تروریسم می‌جنگد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تمسخر رهبران آمریکا که خود را افرادی استثنایی می‌دانند نوشت، باید واقع استثنایی بود چراکه این حملات در لحظه‌ای دمشق را هدف گرفت که سوریه به سمت آینده‌ای مسالمت‌آمیز حرکت می‌کرد.

وی افزود، بهار عربی در ابتدا ملت سوریه را آزمایش کرد، بعد از آن داعش و الان موشک‌های هوشمند آمریکا. این حمله در این لحظه که سوریه مقابل آن قرار داشت غیرمنصفانه بود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نیز درباره حمله به سوریه گفت: مسکو هشدار داده است که چنین اقداماتی بدون عواقب نخواهد ماند.

سفیر روسیه تاکید کرد، آنچه رخ داده اهانتی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است که غیرقابل قبول و رد شده است و آمریکا حق سرزنش کشورهای دیگر را ندارد.

دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سانا، بنا بر اعلام دولت سوریه حمله موشکی و هوایی بامداد امروز(شنبه) آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسیده و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.

دولت سوریه اعلام کرد: تجاوز سه‌گانه علیه سوریه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و شکستی برای اراده جامعه جهانی بود.

بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.

دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.

 

Go Back

Comment