header photo

تحلیلگر چینی مداخلات آمریکا در خاورمیانه بی حد و مرز شده است

 

تحلیلگر چینی مداخلات آمریکا در خاورمیانه بی حد و مرز شده است

«فیلیپ بورینگ» تحلیلگر مقیم هنگ کنگ سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در منطقه خاورمیانه را خارج از حد و مرز و بدون کنترل ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا بورینگ در مطلبی تحلیلی که روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ روز دوشنبه منتشر کرده است خاطر نشان کرد بسیاری از کشورها سیاست‌های خود برای تعامل با دیگر کشورها را دنبال می‌کنند و نفوذ هم در کشورهای دیگر دارند اما سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه از کنترل خارج شده است.

این خبرنگار و مفسر مقیم هنگ کنگ ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همرزمانش در داخل خاک عراق بدست نظامیان آمریکایی و نادیده گرفتن درخواست‌های دولت عراق را از جمله این مداخله جویی های بی حد و مرز دانسته است.

در این تحلیل آمده است ترور سیاسی این سردار بزرگ در عراق نشان می‌دهد که آمریکا اصلا ارزش و اعتباری برای کنوانسیون‌ها و حقوق بین‌المللی و بسیاری از نرم ها و موازین بین‌المللی قایل نیست و منافع دیگر کشورها را نادیده می گیرد.

بورینگ بر این باور است که اگر آمریکا بخواهد خود را بالاتر از دیگر کشورها و موازین بین‌المللی بداند و خود را یک استثنا فرض کند نتیجه‌اش تنها تلافی جویی‌های پی درپی خواهد بود و دیگران نیز دست به اقدامات مقابله جویانه خواهند زد.

گزارش از قول او ادامه می‌دهد که خاورمیانه ۴۰ سال است که شاهد سیاست‌های مداخله جویانه یکجانبه آمریکاست کشوری که یک روز به عراق حمله می‌کند و به بهانه واهی تسلیحات کشتار جمعی حکومتش را تغییر می‌دهد و جای دیگر در سوریه و عراق دست به مداخله جویی می‌زند.

بورینگ تصریح می‌کند همین کشور از یک توافقنامه بین‌المللی ( برجام ) که چین، روسیه و اروپا از آن حمایت کردند ، یکجانبه خارج می‌شود و از اسراییل در هر شرایطی دفاع می‌کند و به چهار دهه هرج و مرجی که خود ایجاد کرده است، دامن می‌زند.

روزنامه به نقل از این تحلیگر نوشت: ایران حالا خواستار آن است که آمریکا از منطقه خارج شود و عراق می‌گوید آمریکا باید نظامیانش را از این کشور خارج کند البته که واشنگتن ضد آنها عمل می‌کند و نمی‌خواهد از منطقه بیرون برود اما شاهدیم که مقبولیت جهانی آمریکا رو به افول است و هر روز بر مخالفت‌ها با آمریکا در این منطقه افزوده می‌شود.

گزارش تاکید می‌کند که امروز آمریکا در دستان دونالد ترامپ رییس جمهوری، مایک پمپئو وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع است و هرکار می‌خواهد بی حد و مرز و بدون کنترل انجام می‌دهد. این کشور باید به محدوده‌ها بازگردد در غیر این صورت آدمکشی و ترورهایی از این دست به یک سبک معمول و یک نرم جدید تبدیل می‌شود.

Go Back

Comment