header photo

ترامپ تهدیدی بالاتر از هیتلر

ترامپ تهدیدی بالاتر از هیتلر

نوآم چامسکی زبان شناس شناخته شده آمریکایی در مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت، ترامپ را از هیتلر بدتر دانست و اقدامات وی را در زمینه زیست محیطی زمینه ساز نابودی تمدن بشری توصیف کرد.

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، «نوآم چامسکی» زبان شناس مشهور و منتقد رسانه‌ای جهان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معتقد است نتیجه این انتخابات چنانچه به نفع «دونالد ترامپ» تمام شود می‌تواند کره زمین را به سمت فجایع زیست محیطی بسیار بیشتری ببرد.

اما شاید تعجب آور نباشد که این زبانشناس مشهور معاصر سخنان تندی در مورد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه دارد که به گفته وی تنها گروه سیاسی محافظه کار بزرگ جهان است که وجود تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت ترامپ را به پاره کردن هرگونه توافقی متهم کرد که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما پذیرفته شده بود. از جمله توافق پاریس ۲۰۱۵ که اساس آن برپایه محدود کردن تولید دی اکسید کربن است.

چامسکی همچنین مقایسه‌ای بسیار بحث برانگیز میان ترامپ و «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی انجام می‌دهد؛ موردی که کارشناسان هولوکاست آن را نادرست و توهین آمیز دانسته و به شدت آن را رد می‌کنند.

این روشنفکر و فعال عمومی ۹۱ ساله اما تهدید گرمایش زمین را بی‌سابقه توصیف کرده و با استناد به گفته‌های دانشمندان تاکید دارد در صورت ادامه روند کنونی به سمت فاجعه می‌رویم

چامسکی در این خصوص می‌افزاید: ما در حال حرکت به سمت فاجعه هستیم و یک کشور در جهان وجود دارد که می‌خواهد پایش را بر روی پدال فشار دهد تا زمین را با سرعت هرچه بیشتر به سمت گرمایش فاجعه آمیز سوق دهد و آن آمریکا است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش رییس جمهوری آمریکا و حزب جمهوری‌خواه در گسترش ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و بیش از ۴۳ میلیون نفر را مبتلا کرده می‌گوید: توان مقابله با این بیماری وجود دارد اما نه توسط سرطان بدخیمی که خود نام رییس جمهوری را به دوش می‌کشد؛ کسی که برای نابودی هرآنچه که مانع انتخابات دوباره وی شود، گام برمی‌دارد.

چامسکی در ادامه تاکید می‌کند: بی‌شک بدترین چیزی که در طول تاریخ به ذهنم خطور کند، آدولف هیتلر است که مردی بسیار شنیع بود اما او سعی در از بین‌بردن جامعه بشری سازمان یافته روی زمین نداشت.

چامسکی که از پدر و مادری یهودی است، ماجرای هولوکاست نازی که کشته‌شدن بیش از ۶ میلیون یهودی را در پی داشت، را به چالش کشیده و در عین حال معتقد است هیتلر ۳۰ میلیون اسلاو (نژاد هندواروپایی) را کشت، اما تمدن بشری را نابود نکرد.

چامسکی مستقیما در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ۷۳ ساله از هیتلر هم بدتر است، توضیح داد: این سخنان بسیار ظالمانه‌ای است و هر بار که آن را می‌گویم، پیش گفتار آن را می‌گویم، این جمله ظالمانه‌ای است، اما لطفا از خود بپرسید که آیا این درست است؟ وی در ادامه با بیان اینکه ترامپ به دلیل برداشتن هرگونه محدودیت وسایل نقلیه گازوییلی در سال ۲۰۱۸ که نتیجه آن گرم‌شدن چهار درجه‌ای کره زمین خواهد بود، از هیتلر بدتر است، جمله خود را تکمیل کرد.

ترامپ بارها بحران آب و هوایی را رد کرده و بیشتر دوره خود را صرف لغو استانداردهای زیست محیطی پذیرفته شده دولت اوباما کرده است. وی همچنین آمریکا را از توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ خارج کرد.

حتی در پاییز امسال، هنگامی که آتش سوزی بسیاری از مناطق غربی ایالات متحده را با مقیاس و شدت نادر در یک قرن اخیر درنوردیدوی تلاش کرد تا مدیریت بد جنگل‌ها را مقصر بداند.

Go Back

Comment