header photo

توافق کردها و دمشق برای استقرار ارتش سوریه در مرز ترکیه

توافق کردها و دمشق برای استقرار ارتش سوریه در مرز ترکیه

 دولت سوریه و کردهای این کشور بر سر استقرار نیروهای ارتش در مرز مشترک با ترکیه به توافق رسیدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) شامگاه امروز (یک شنبه) اعلام کرد که یگان هایی از ارتش این کشور به سمت شمال به راه افتادند تا با تجاوز ارتش ترکیه و شبه نظامیان سوری وابسته به آن به خاک سوریه مقابله کنند.

پس از آن نیز مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه در تایید این مسئله، بیانیه ای صادر کرد که مشروح آن به شرح ذیل است:

در چارچوب توافق با دمشق، نیروهای دولت سوریه صبح فردا در مرز مشترک با ترکیه مستقر خواهند شد. پروژه ما در شمال و شرق سوریه خواهان جدایی نبود بلکه همواره خواهان راه حل سیاسی بودیم و هستیم.

به کشورهای همسایه حتی ترکیه تعرض نکرده و آنها را تهدید نکردیم با این حال این کشور همواره ما را به تروریسم متهم کرده و می کند. ترکیه در گسترش تروریسم در سوریه از همان آغاز بحران، نقش منفی فعالی ایفا کرد.

ترکیه طی 5 روز گذشته مرتکب شنیع ترین جرایم در حق غیر نظامیان غیر مسلح شده و ارتش دمکراتیک سوریه به مقابله با آن پرداخت. برای مقابله با تجاوز ترکیه، با دولت سوریه که وظیفه آن دفاع از مرزها و حاکمیت کشور است، توافق کردیم.

بر سر ورود ارتش سوریه و استقرار آن در مرزها برای آزادسازی مناطق شاهد ورود ارتش ترکیه به توافق رسیدیم. این توافق فرصت آزادسازی سایر مناطق و شهرهای اشغال شده سوریه از قبیل عفرین و سایر شهرها و شهرک ها را فراهم می سازد.

به مردمان خود در شمال و شرق سوریه می گوییم که این استقرار از طریق توافق با ما و ارتش دمکراتیک سوریه انجام شده است.

ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر داد، شمار زیادی از مردم شهر حسکه در شمال شرق سوریه یکشنبه شب به دنبال توافق گروه های کرد با دولت مرکزی، برای ورود نیروهای نظامی سوریه به مناطق شمالی استان حسکه، اقدام به برپایی مراسم جشن و پایکوبی کردند.

استان حسکه در شمال شرقی ترین نقطه سوریه و در کنار مرزهای این کشور با عراق و ترکیه قرار دارد.

در همین حال با ورود ارتش سوریه به مناطق مزبور، عشایر این مناطق نیز اعلام کردند که آماده هستند تا ارتش را در رسیدن به اهداف خود در منطقه شرق فرات یاری کنند.

مناطق کردنشین سوریه از اولین سال آغاز بحران در این کشور در اسفند ماه ۱۳۹۸ به خاطر تمرکز دولت بر بحران در مناطق جنوبی و مرکزی و افزایش تحرکات تروریست ها در این مناطق از کنترل دولت مرکزی سوریه خارج شده بود.

ارتش ترکیه چند روز پس از افزایش تحرکات مرزی از روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه وارد مناطق شمال شرق سوریه شد و این اقدام با واکنش جهانی روبه رو شد.

 

Go Back

Comment