header photo

جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین

جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین

 در سایه حمایت دولت آمریکا

آخرین آمار؛ 59 شهید و 2700 زخمی

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز دوشنبه فلسطینی‌ها دست‌کم 59 فلسطینی شهید و بیش از 2700 تن نیز زخمی شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، روز دوشنبه در جریان تظاهرات فلسطینی‌ها در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس دستکم 59 فلسطینی شهید و بیش از 2700 تن زخمی شدند که از بین زخمی شدگان 225 تن کودک و 79 تن زن هستند.

هشت تن از شهدا نیز کودک هستند. از زمان آغاز راهپیمایی بازگشت این بیشترین تعدادی از معترضان فلسطینی است که شهید می‌شوند. 13 تن از زخمی شدگان نیز خبرنگار هستند. صد تن از زخمی شدگان این یورش وحشیانه نیز حالشان وخیم گزارش شده است.

جواد عواد، وزیر بهداشت فلسطین از جامعه جهانی و نهادهای بین المللی خواست برای توقف کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل اقدامی انجام دهند. وی از سازمان جهانی بهداشت و صلیب سرخ و سازمان ملل خواست مانع اقدامات اسرائیل شوند.

سازمان ملل، عفو بین‌الملل و جمعی از کشورهای جهان در بیانیه‌ها و اظهارات جداگانه کشتار وحشیانه فلسطینیان در هفتادمین سالروز نکبة و همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را محکوم کردند.

ــ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به کشتار فلسطینیان در غزه گفت: در حالی که درگیری‌های قبلی پایان نیافته، شاهد درگیری‌های جدید هستیم. من از گزارش‌ها درباره غزه، نگران هستم.

ــ  رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با "شوک‌آور" خواندن کشتار تعداد زیادی از فلسطینیان اظهار داشت مسئولان نقض حقوق بشر باید پاسخگو باشند.

کمیته مقابله با تبعیض نژادی سازمان ملل اعمال زور مفرط علیه تظاهرات فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

ــ  سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به کشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیستی، خواستار توقف فوری خشونت‌ها در این منطقه شد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: این وضعیت‌ وحشتناک باید فوراً پایان یابد. بسیاری بر اثر اصابت گلوله جنگی به ناحیه سر و سینه زخمی شدند.

ــ  اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: اسرائیل باید به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر پایبندی این اتحادیه به راهکار تشکیل دو کشور در مرزهای سال ۶۷ تأکید کرد.

ــ  در آمریکا نیز درحالی که کاخ سفید مدعی شده «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و حماس مسئول حوادث غزه است» نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا از رژیم صهیونیستی بابت قساوت‌ علیه فلسطینیان در نزدیکی مرز غزه-اسرائیل شدیدا انتقاد کرده و از عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته است تا به این بحران انسانی و خشونت‌ها در غزه پایان دهند.

برنی سندرز، سناتور سرشناس آمریکایی در پیامی توئیتری نوشت: ایالات متحده باید نقشی قاطع ایفا کند تا اسرائیل، رهبری فلسطین، مصر و جامعه بین‌المللی را کنار هم جمع کند تا به بحران انسانی غزه رسیدگی شود و این موجب روزافزون خشونت متوقف شود.

سندرز به عنوان تنها قانونگذار آمریکایی که تاکنون علیه خشونت رژیم صهیونیستی لب به سخن گشوده است، کشتار ده‌ها فلسطینی به دست این رژیم را "تلفات وحشتناک" توصیف کرد.

ــ  مسکو هم تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را درخصوص انتقال سفارت این کشور به قدس محکوم کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: قطعنامه‌های بین‌المللی بیانگر آن هستند که وضعیت قدس که یکی از مهم‌ترین مسائل کل فرایند صلح است، باید با مذاکره مستقیم میان اسرائیل و فلسطین حل شود.
وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی‌اش در مسکو گفت روسیه بارها از این تصمیم آمریکا انتقاد کرده و آن را منفی دانسته است.

ــ  اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هفتادمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین اعلام کرد که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و این واقعیت را هیچ گونه تصمیم ظالمانه‌ای نمی‌تواند تغییر دهد.

در این بیانیه از مجامع جهانی و تمامی کشورهای صلح‌طلب جهان خواسته شده است تا رژیم صهیونیستی را جهت پایبندی به مصوبات نهادهای بین‌المللی و پایان بخشیدن به اشغال سرزمین فلسطین و متوقف کردن تجاوزاتش علیه فرزندان ملت فلسطین از جمله شهرک‌سازی، مصادره اراضی، یهودی‌سازی مقدسات اسلامی و مسیحی، اعمال سیاست تبعیض نژادی و تصویب قوانین نژادپرستانه تحت فشار قرار دهند.

در این بیانیه آمده است، همزمان با هفتادمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین، دولت آمریکا سفارت خود را از تل‌آویو به قدس انتقال داد که این یک اقدام تحریک‌آمیز و به مثابه جریحه‌دار کردن احساسات اعراب و مسلمانان و نقض قوانین و موازین بین‌المللی است

ـــ  شورای امنیت سازمان ملل نیز که برای بررسی این جنایت و صدور بیانیه‌ای درباره آن تشکیل جلسه داده بود با اقدام آمریکا ناکام ماند و نتوانست بیانیه خود را که اقدامات رژیم صهیونیستی در مرزهای نوار غزه را محکوم کرده و خواستار تحقیقات مستقل شده بود، صادر کند.

با این وجود کویت به نمایندگی از فلسطین روز سه شنبه بار دیگر خواهان تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت در این باره شده که البته انتشار می‌رود باز با کارشکنی‌های آمریکا مواجه شود.

 

Go Back

Comment