header photo

جنگ با آمریکا اینگونه است.... صدای گلوله‌ها را نمی‌شنوید

جنگ با آمریکا اینگونه است.... صدای گلوله‌ها را نمی‌شنوید

اسفندیار خدایی / دکترای مطالعات امریکا دانشگاه تهران

خیلی ها تصورشان از جنگ با آمریکا، پوشیدن لباس رزم و موضع گرفتن در پشت خاکریزها و بدست گرفتن اسلحه و گوش دادن به نوحه های هیجان انگیز و شنیدن صفیر گلوله است.

یک نوستالژی که همه ما با آن آشنا هستیم. اما آنها اشتباه می کنند!!

واقعیت اینست که همه ما در درون یک جنگ تمام عیار هستیم منتها تم این جنگ با آن جنگهای نوستالژیک که در ذهن داریم فرق دارد، یک چیز تازه ائی است .

اصولا" این جنگی که در آن قرار داریم، سخت افزاری نیست و از همان روزی شروع شد که ترامپ از برجام رفت. آثارش نه با بمباران و ویرانی و شهادت و جراحت ، بلکه با «انهدام زیر ساخت اقتصادی» ما رقم خورده.

مجروحان این جنگ میلیونها انسان بالغ هستند که بیکارند و شرمنده خود و خانواده هایشان  هستند. آنها حتی نمیدانند با چه سلاحی مجروح شده اند !!

ویرانی آن به شکل تعطیلی کارخانجات و صنایع و یا ورشکستگی صنعت خود را نشان میدهد.

ترکشهای این جنگ پایین آمدن ارزش پول ملی مملکت است در حدی که قیمت کاغذ اسکناس از ارزش خود آن بیشتر است، بنحوی که انتشار و چاپش هم توجیه اقتصادی ندارد.

کشته های این جنگ، هزاران زن و مرد و کودک هستند که بنیان خانواده شان بخاطر فقر اقتصادی متلاشی شده و طلاق گرفته اند، یا کسانی که از شدت بیکاری و فقر نمیتوانند تشکیل خانواده دهند.

ستون پنجم این جنگ، هزاران رانتخوار و اختلاسگری هستند که با سوء استفاده از قدرت، با انواع روشها از احتکار و قاچاق گرفته تا تقلب و دزدی عین لاشخورها بر جسد بی جان اقتصاد این مملکت و بیت المال و بودجه عمومی ضربه وارد میکنند.

فرماندهان این جنگ، برخلاف جنگ معمولی، نه مثل مردم در جنگند و نه حتی کوچکترین سختی ائی می بینند و فقط از دور با تبختر و غرور نعره مبارزه و وعده پیروزی می دهند!

بله ما در حال جنگیم یک جنگ تمام عیار. آثار این جنگ، هر چه جلوتر میرویم خود را بیشتر آشکار می کند.

اینکه ده درصد جامعه با سرعت  پولدارتر و نود درصد جامعه به همان نسبت فقیرتر می شوند و این شکاف روزی آنقدر بزرگ می شود که پر کردنش به اندازه یک انقلاب و یک جنگ واقعی هزینه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.

مردم بی نوای این سرزمین سربازان مجروح و موج گرفته ائی هستند که گیجا گیج دور خود میچرخند و نمیدانند چکار کنند.

بله ما در حال جنگیم و داریم خون می‌دهیم. آیا شما صدای کمانه کردن گلوله های این جنگ که از کنار گوشتان میگذرد را می شنوید !؟

Go Back

Comment