header photo

دستاوردهای بزرگ دیدار روسای جمهوری چین و روسیه

دستاوردهای بزرگ دیدار روسای جمهوری چین و روسیه

افکار عمومی در کشورهای مختلف معتقد است که این سفر نشان دهنده اهمیت دادن چین به روابط مشارکتی استراتژیک جامع بین چین و روسیه در عصر جدید  است. بالغ‌تر و محکم‌تر شدن روابط چین و روسیه به حفظ امنیت و ثبات جهانی کمک می کند و یک دارایی مثبت برای جهان به شمار می رود.

بعد از ظهر روز دوشنبه 20 مارس به وقت محلی، شی جین ‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با هواپیمای اختصاصی وارد مسکو شد و سفر رسمی خود به روسیه را آغاز کرد. این اولین سفر خارجی شی جین ‌پینگ از زمان انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهوری خلق چین است.

به گزارش رادیو بین المللی چین؛ طی سال‌های اخیر، صرف نظر از اینکه اوضاع بین‌المللی چگونه تغییر کرده است، سران چین و روسیه همواره ارتباط نزدیکی داشته‌اند و مرتباً با یکدیگر دیدار کرده اند. چین و روسیه هر دو سیاست خارجی مستقلی و غیروابسته را دنبال می کنند و روابط دو کشور بر اساس عدم تعهد، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن طرفهای ثالث است و در عین حال همکاری دوجانبه نیز تحت تأثیر مداخله اشخاص ثالث قرار نمی گیرد. روابط چین و روسیه در مسیر توسعه خود بالغ‌تر و محکم‌تر شده است و به الگویی برای روابط جدید بین کشورها بزرگ مبتنی بر احترام به یکدیگر، همزیستی صلح آمیز و همکاری برد- برد تبدیل شده شده که به وضوح تعبیر مسیر صحیح همزیستی بین کشورهای بزرگ است و برای جهان پر از آشفتگی امروز، اهمیت بسیار دارد.
10 سال پیش، شی جی‌ پینگ ابتکار بزرگی را در مسکو به جهانیان ارائه کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا آگاهی نسبت به جامعه‌ای با سرنوشت مشترک را توسعه دهند که در آن "من در کنار شما هستم و شما در کنار من هستید". از آن زمان، چین به طور متوالی ابتکار کمربند و جاده، ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی را پیشنهاد داده است که مفهوم و مسیر عملی مفهوم جامعه با سرنوشت مشترک برای بشر را غنی تر کرده است و خرد و راه حل های چین برای مقابله با تغییرات جهان، عصر و تاریخ را ارائه داده است
برنامه یک ساله در بهار نهفته است. مردم بر این باورند که در بهار 2023، "سفر دوستی، همکاری و صلح" شی جین‌ پینگ به روسیه مطمئناً نتایج ثمربخشی به دست خواهد آورد که ضمن تزریق انگیزه جدید به توسعه سالم و پایدار روابط دوجانبه، ایجاد منافع بیشتر برای مردم دو کشور، سهم بیشتری را نیز در توسعه و پیشرفت جهان فراهم خواهد کرد.

بعدازظهر 21 مارس به وقت محلی، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کرملین مسکو گفتگو کردند. سران دو کشور گفتگوهای صمیمانه، دوستانه و مثمر ثمری در مورد روابط چین و روسیه و مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مورد توجه مشترک داشتند و به بسیاری از  اجماع های جدید و مهم  دست یافتند.  دو طرف توافق کردند که مبادلات و همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف در راستای اصول دوستی حسن همجواری و همکاری برد-برد ارتقا دهند و روابط مشارکتی و راهبردی همه جانبه  در عصر جدید را تعمیق بخشند

شی جین پینگ با اشاره به اینکه چین و روسیه بزرگترین همسایگان یکدیگر هستند، گفت: تحکیم و توسعه روابط بلندمدت حسن همجواری و دوستانه با روسیه مطابق با یک منطق تاریخی و انتخاب استراتژیک چین است و در هیچ زمانی و یا در اثر هیچ رویدادی تغییر نخواهد کرد. از زمان اولین سفر رسمی من به روسیه در 10 سال پیش، چین و روسیه به یکدیگر احترام گذاشته، به یکدیگر اعتماد کرده و به همدیگر منفعت رسانده اند. روابط بین دو کشور با گذشت زمان قوی‌تر و جامع‌تر، عمل‌گراتر و استراتژیک‌تر شده است. در طول این سفر، کاروان خودروهای ما از هر جا که عبور می کرد، بسیاری از مردم روسیه به نشانه سلام برای ما دست تکان می دادند و من عمیقاً وجود پایه محکم افکار عمومی در روابط چین و روسیه را احساس کرده ام. مهم نیست که اوضاع بین المللی چگونه تغییر کند، چین همچنان متعهد به پیشبرد روابط مشارکتی و راهبردی  جامع خود با روسیه در عصر جدید است. سفر کنونی من به روسیه، سفر دوستی، سفر همکاری و سفر صلح است. چین مایل است به اتفاق روسیه گذشته را به جلو ببرد و مسیری رو به آینده بگشاید، مفهوم روابط مشارکتی راهبردی جامع چین و روسیه در عصر جدید را غنی کند، منافع بیشتری برای دو ملت ایجاد کند، و سهم بیشتری در پیشبرد امر پیشرفت بشر داشته باشد.

شی جین پینگ خاطر نشان کرد که در حال حاضر، تغییرات قرن شتاب می گیرد و توازن بین‌المللی قدرتها دستخوش تغییرات عمیقی می شود.  چین و روسیه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرت‌های بزرگ در جهان، موظفند  با همکاری یکدیگر، مدیریت جهانی را در جهت انتظارات جامعه بین‌المللی پیش ببرند و ایجاد جامعه‌ بشری با سرنوشت مشترک را هدایت و ترویج کنند.  دو طرف باید در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی یکدیگر از طرف متقابل حمایت کنند و مشترکاً در برابر نیروهای خارجی مداخله گر در امور داخلی مقاومت کنند. باید ارتباطات و هماهنگی در امور بین‌الملل، به ویژه در چارچوب‌های چندجانبه مانند سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و مکانیسم همکاری بریکس را تقویت بخشند، به اجرای چندجانبه‌گرایی واقعی، مخالفت با سلطه طلبی و زورگویی بپردازند، احیای اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری را به پیش برده، چند قطبی بودن در روند جهانی شدن و اصلاحات و بهبود سیستم حکمرانی جهانی را به پیش برند.

شی جین پینگ با اشاره به تعمیق تلاش های مشترک و مستمر دو طرف در جهت تعمیق اعتماد متقابل سیاسی، منافع مشترک و پیوندهای مردمی گفت: همکاری در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، انرژی، امور انسانی، منطقه ای و زمینه های دیگر به پیشرفت خود ادامه داده، زمینه های همکاری گسترش یافته و اجماع دو کشور بیش از پیش تقویت شده است. امسال اولین سالی است که روحیه بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به طور کامل اجرا می شود.  ما ایجاد یک الگوی توسعه جدید را تسریع خواهیم کرد، بر ترویج توسعه با کیفیت بالا تمرکز خواهیم کرد و مدرنیزاسیون به سبک چینی را به طور جامع ترویج خواهیم کرد. همکاری چین و روسیه پتانسیل و فضای زیادی دارد و استراتژیک، قابل اعتماد و باثبات است. دو طرف باید برنامه ریزی و هماهنگی کلی را تقویت کنند، تجارت سنتی انرژی، منابع و محصولات مکانیکی و الکتریکی را گسترش دهند، به تقویت انعطاف پذیری زنجیره های صنعتی و تامین ادامه دهند و همکاری ها را در زمینه هایی مانند فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، کشاورزی، و تجارت خدمات توسعه دهند. افزایش همکاری ها در زمینه نوآوری و لجستیک و حمل و نقل فرامرزی روان، ضروری است. باید به تثبیت پایه های تبادلات مردمی و فرهنگی، ترویج گسترش مبادلات بین استان ها، ایالت ها و شهرهای خواهرخوانده، تداوم برگزاری خوب سال تبادل ورزشی چین و روسیه و ایجاد شرایط مناسب برای ارتقای مبادلات نیروی انسانی پرداخت.

پوتین نیز گفت: روسیه بار دیگر انتخاب مجدد جناب شی جین پینگ به اتفاق آرا به عنوان رئیس جمهوری خلق  چین و تشکیل دولت جدید چین را به گرمی تبریک می گوید. در حال حاضر روابط روسیه و چین در حال توسعه بسیار خوب است، همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف پیشرفت زیادی داشته است، تبادلات و همکاری ها  بین دولت ها و نهادهای قانون‌گذاری کشور، در همه سطوح و زمینه های مختلف بسیار فعالانه انجام می شود. بر خلاف شرایط پیچیده خارجی و مواردی مانند اپیدمی  کرونا، سطح تجارت دوجانبه بین روسیه و چین رشد داشته است. امید است که دو طرف از تمام راه های ارتباطی موجود بین دو کشور برای ارتقای پیشرفت‌های جدید در راستای همکاری های عملی دوجانبه در زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، انرژی، هوافضا، حمل و نقل فرامرزی و سایر زمینه ها به خوبی بهره ببرند. مبادلات ورزشی و فرهنگی، گردشگری و منطقه ای به سطح جدیدی رسیده است. روسیه قاطعانه از چین برای حفظ منافع مشروع خود در مسائل مربوط به تایوان، هنگ کنگ و شین جیانگ حمایت می کند. به چین برای پیشبرد موفقیت آمیز گفت وگوی  ایران و عربستان سعودی در پکن و دستآوردهای تاریخی آن تبریک می گوید و این موفقیت به طور کامل موقعیت مهم و تأثیر مثبت چین به عنوان یک قدرت جهانی را نشان می دهد. روسیه از آنکه چین همیشه موضعی عینی و منصفانه در امور بین المللی در پیش گرفته، قدردانی می کند، از ابتکار امنیت جهانی، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار تمدن جهانی مطرح شده از سوی چین  حمایت می کند و مایل است همکاری های بین المللی با چین را افزایش دهد.

طبق همین گزارش، سران دو کشور بر این باورند که در جریان این دیدار، تبادلات بین دو طرف عمیق بوده، محتوای غنی و جامع داشته و انگیزه جدیدی را به توسعه روابط مشارکتی راهبردی جامع روسیه و چین در عصر جدید تزریق کرده است.

رهبران چین و روسیه به ادارات ذیربط دو کشور دستور دادند تا بر اساس اجماع صورت گرفته میان دو طرف، ارتباطات و همکاری نزدیک خود را تقویت کنند تا به توسعه جدید و بیشتر همکاری های عملی بین دو کشور و  توسعه و شکوفایی دو کشور کمک شود.

سران دو کشور توافق کردند که به برقراری ارتباط نزدیک از طریق ابزارهای مختلف ادامه دهند و به طور مشترک روابط چین و روسیه را به سوی آینده ای پایدار و بلندمدت هدایت کنند.

پس از این گفتگو، سران دو کشور به طور مشترک "بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در مورد تعمیق روابط مشارکتی راهبردی جامع  در عصر جدید" و "بیانیه مشترک رئیس جمهوری خلق چین و رئیس جمهور روسیه در مورد برنامه ریزی جهت های اصلی  همکاری اقتصادی چین و روسیه قبل از سال 2030" را امضا کردند.

در این سفر دو طرف همچنین تعدادی اسناد همکاری دوجانبه در زمینه های کشاورزی، جنگلداری، تحقیقات علمی پایه، نظارت بر بازار و رسانه ها را نیز امضا کردند.

سران دو کشور توافق کردند که به برقراری ارتباط نزدیک از طریق ابزارهای مختلف ادامه دهند و به طور مشترک روابط چین و روسیه را به سوی آینده ای پایدار و بلندمدت هدایت کنند.

سران دو کشور همچنین به طور مشترک با خبرنگاران رسانه ها ملاقات  کردند و به سوالات آنان پاسخ دادند.

Go Back

Comment