header photo

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا شد

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا شد

دونالد ترامپ مرد جنجالی که از طرف جمهوری خواهان آمریکا کاندید شده بود، در میان نا باوری تحلیلگران سیاسی، با شکست هیلاری کلینتون کاندید دمکرات ها بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

او در مقام رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده نطق پیروزی خود را ایراد کرد. وی گفت که رئیس جمهوری همه آمریکا خواهد بود حتی آنهایی که به او رای نداده اند. او همچنین وعده داد که رشد اقتصادی آمریکا را دو برابر می‌کند و اقتصاد آمریکا را بهترین اقتصاد دنیا خواهد کرد.

ترامپ کمپین شکل گرفته حول محور خود را یک «جنبش» دانست که خواستار آینده‌ای درخشان هستند.

درباره سیاست خارجی هم گفت که با هرکشوری که با آمریکا کنار بیاید کنار خواهد آمد. او هیچ یک از مواضع جنجالی گذشته خود را تکرار نکرد.

دونالد ترامپ پیشتر نزدیکی به روسیه، مهار چین، حل مسئله داعش و تجدید نظر بر سر توافق هسته ای 1+5 با ایران را بعنوان بخشی از برنامه سیاست خارجی دولتش اعلام کرده بود.

بعد از اعلام نتایج انتخابات امریکا تحلیل‌های مختلفی برای پیروزی دونالد ترامپ عرضه شد. گروهی او را پوپولیست، فریبکار و حتی یک شومن تلویزیونی و غیره سیاسی خطاب کردند.

عده ای او را خطرناک ذانستند که آمدنش جهان را در معرض نابودی قرار می دهد. هیلاریکلینتون او را لایق ریاست جمهوری کشور بزرگ آمریکا نمی دانست و از اینکه او زمام دولت آمریکا را در دست بگیرد، احساس نگرانی می کرد و ...

اما آنچه مسلم است ترامپ از درصد بالای نارضایتی مردم بویژه اقشار بینابینی از سیاست های نئولیبرالی حاکم بر آمریکا خبر داشت. او با تاکید برسیاست‌های درون‌گرای صنعتی و حمایت از تولید داخلی برای گروه‌های کم درآمدی که در سال‌های گذشته از بحران اقتصادی صدمه زیادی خورده بودند، امید کار و درآمد می‌داد.

وی با انتقاد از سرمایه داران آمریکایی که سرمایه های خود را به خارج از کشور منتقل کرده اند و مالیات پرداخت نمی کنند، آنها را مقصر وضعیت موجود می دانست و اوست که می خواهد عظمت آمریکا را برگرداند و اقتصاد نا بسامان آن را شکوفا کند.

او تلاش کرد چهره ای متفاوت از سیاست مداران سنتی پیشین اعم از دمکرات و جمهوریخواه از خود نشان دهد. و روی آرای تمام کسانی که از وضعیت موجود نا راضی هستند حساب باز کرد.

ترامپ همچنین روی امریکایی‌های سفید پوست محافظه‌کار که معمولا غیرسیاسی اند، حساب می کرد و با طرح بحث‌هایی که مورد نگرانی آنها بود، آنها را به صحنه آورد. موضوعاتی مانند ضرورت مقابله با مهاجران خارجی واسلامگرایی افراطی و اقدامات علیه تروریست ها در خاک آمریکا.

در خاتمه باید اشاره کرد به اینکه دونالد ترامپ در عرصه واقعی سیاست داخلی و خارجی آمریکا چقدر می خواهد و یا چقدر می تواند به وعده های خود عمل کند، به آینده موکول می شود. اما قدر مسلم او نمی تواند ماهیت نظام های امپریالیستی، بخصوص آمریکا را که حیاتش در گروه غارت و چپاول دیگر ملت ها و ایجاد بحران ها و جنگ و ویرانی است، تغییرایجاد کند. همان طور که اوبا نتوانست به وعده های خود عمل گند و کاری از پیش ببرد.

Go Back

Comment