header photo

دیدار رهبران کره شمالی و کره جنوبی، مرزها شکسته شد

دیدار رهبران کره شمالی و کره جنوبی، مرزها شکسته شد


دویچه وله: برای نخستین بار پس از ۶۵ سال پایان جنگ در شبه جزیره کره یک رهبر کره شمالی به خاک کره جنوبی قدم گذاشت. رهبر کره شمالی برای نخستین بار از مرز گذشت. ملاقات سران دو کره یک رویداد تاریخی است.
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پیاده از مرز دو کره در پان مونجوم عبور کرد و با مون جه ‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی ملاقات کرد.
آقای مون روی خط مرزی از آقای کیم استقبال کرد. سپس رهبران دو کشور دست در دست هم چند قدم وارد خاک کره شمالی شدند و سپس به سمت خاک کره جنوبی حرکت کردند.
این رویداد مستقیم از کانال‌های تلویزیونی پخش شد. تصاویر این حادثه تاریخی بلافاصله در دورترین نقاط جهان انتشار یافت.
رهبر کره شمالی را خواهرش و ۵ تن از مقام‌های بلندپایه کره شمالی همراهی کردند. علاوه برآن سران نظامی دو کشور نیز جزو ملاقات‌کنندگان هستند.
محل ملاقات "خانه صلح" است که در منطقه غیرنظامی میان دو کشور واقع شده. سران دو کشور درباره بهبود روابط دو کشور و استقرار صلحی پایدار برای دو کشور جدا شده در شبه جزیره کره صحبت می‌کنند.
رهبر کره جنوبی تلاش خواهد کرد که کیم جونگ اون را قانع کند تا برنامه اتمی خود را کنار بگذارد. در پایان این دیدار بیانیه مشترکی از طرف سران دو کره امضا خواهد شد. رهبر کره شمالی وعده داده است صریح درباره مسائل داخلی کره‌ای‌ها با رئیس جمهور کره جنوبی صحبت کند.


سه دیدار رهبران دو کره

گفتنی است که بعد از پایان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) رسما آتش‌بس برقرار شد اما هر دو کشور در حالت جنگی قرار گرفتند. ظرف ۶۵ سال گذشته این سومین بار است که بین سران دو کره ملاقات انجام گرفته است.
اولین ملاقات در ژوئن ۲۰۰۰ و دومین دیدار در اکتبر ۲۰۰۷ در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی انجام گرفت.
تدارک برای دیدار سران دو کره از اوایل ۲۰۱۸ آغاز شد. برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در فوریه ۲۰۱۸ باعث شد که دو کشور را به هم نزدیک شوند و دو کشور دشمن به دوست تبدیل شوند.


دیدار بعدی کیم جونگ اون با ترامپ

قرار است در ژوئن ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون دیدار کنند. در ملاقات کنونی سران دو کره هم زمینه برای این دیدار فراهم خواهد شد.
سال‌هاست که روابط میان کره شمالی و جنوبی قطع شده است.
کره شمالی با آزمایش‌های اتمی خود جلو هرگونه گفت‌وگویی را گرفته بود.
از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نگرانی‌ها در مورد در گرفتن جنگی فراگیر در منطقه نیز افزایش یافته بود.
منازعه آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه تسلیحاتی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ بالا گرفت. دو کشور یکدیگر را به جنگ تهدید کردند و ارتش کره شمالی علاوه بر آزمایش‌های موشکی دست به آزمایش یک بمب اتمی در ماه سپتامبر زد که نقض صریح چند قطعنامه سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.
اکنون بعد از ملاقات کیم با مون دیدار بعدی کیم با ترامپ خواهد بود که قرار است در دو ماه آینده انجام گیرد.

 

Go Back

Comment