header photo

رئیس جمهور کوبا گفت: «قرار نیست حق حاکمیت یا استقلال مردم خود را تسلیم کنیم»

رئیس جمهور کوبا گفت:

«قرار نیست حق حاکمیت یا استقلال مردم خود را تسلیم کنیم»

وزیر خارجه کوبا با بیان اینکه دولت آمریکا برای براندازی دولت این کشور بودجه اختصاص داده گفت ایالات متحده عامل اصلی کمبودهای اقتصادی در این کشور آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از رویکرد مداخله جویانه دولت آمریکا انتقاد کرد

«برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا در توییتی در این زمینه نوشت: «مشاور امنیت ملی کاخ سفید (جیک سولیوان) از منظر سیاسی یا اخلاقی حق صحبت کردن علیه کوبا را ندارد. دولت وی، صدها میلیون‌ دلار برای براندازی در کشور ما اختصاص داده و محاصره اقتصادی برای نسل‌کشی که عامل اصلی کمبودهای اقتصادی در کوباست را به اجرا می‌گذارد.» 

روز یکشنبه اعتراض‌های گسترده‌ای در هشت شهر کوبا از جمله «هاوانا» پایتخت این کشورعلیه سیاست‌های دولت برگزار شد و معترضان به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. در مقابل حامیان دولت نیز در پنج شهر کوبا تجمع کردند.

مسکو: مداخله خارجی در امور کوبا، «غیرقابل قبول» است

در پی مداخله آشکار واشنگتن در خصوص تحولات اخیر کوبا، وزارت خارجه روسیه خواستار توقف هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور آمریکای لاتین شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) خواستار توقف هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کوبا شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، زاخارووا در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت وزارت خارجه روسیه قرار داده بود، با غیرقابل قبول خواندن هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کوبا گفت: «ما مداخله خارجی در امور داخلی یک کشور مستقل و هرگونه اقدام مخرب دیگری را که موجب بی‌ثباتی اوضاع در این جزیره (کوبا) شود، غیرقابل قبول می‌دانیم». 

بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره لزوم توقف هرگونه مداخله خارجی در کوبا در حالی مطرح شده است که مقام‌های کوبا تأکید کردند که ایالات متحده، اعتراضات اخیر در این کشور را سازماندهی کرده‌اند.

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا امروز (دوشنبه) در یک سخنرانی گفت برخی از کسانی که در اعتراضات این کشور شرکت می‌کنند از سوی آمریکا برای ایجاد اغتشاشات پول دریافت می‌کنند.

رئیس جمهور کوبا گفت: «قرار نیست حق حاکمیت یا استقلال مردم خود را تسلیم کنیم. انقلابیون زیادی در این کشور هستند که حاضرند جان خود را فدا کرده و هر کاری انجام دهند».

طبق گزارش ریانووستی، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به این اعتراضات در اقدامی مداخله‌جویانه اعلام کرد که ایالات متحده از حق معترضان برای برگزاری تظاهرات حمایت می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» و «ارنستو چگوارا»، محاصره این کشور و اعمال انواع فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی را در دستور کار قرار داده است.

توافق دو کشور در دوره باراک اوباما برای عادی سازی روابط هم به رغم کاستن از شدت خصومت واشنگتن با هاوانا، سبب لغو محاصره کوبا نشد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷، او به توافق دولت اوباما با کوبا پشت کرد و دشمنی‌های آمریکا علیه کوبا را شدت بخشید.

وزارت خارجه روسیه اخیراً تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را به عنوان نمونه‌ای بارز از نقض حقوق بشر توسط واشنگتن، محکوم و اعلام کرد که دولت آمریکا با معیارهای دوگانه خود در تلاش است تا در سطح جهانی حامی آزادی‌های اساسی شناخته شود.

دستگاه دیپلماسی کوبا نیز چندی قبل اعلام کرد که ایالات متحده توافقنامه‌های مهاجرتی دوجانبه را نادیده می‌گیرد و مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان را ترویج می‌کند.

چندی قبل یک مقام ارشد دولت کوبا در خصوص ادامه روابط دیپلماتیک با آمریکا گفت، تا زمانی‌که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی را علیه کوبا حفظ کند، خیلی دشوار است که بتوان درباره پیشرفت در خصوص روابط دوجانبه به طور جدی فکر کرد.

صدها کوبایی پیشتر در شهر هاوانا پایتخت این کشور با برپایی اعتراضی خواستار پایان تحریم‌های آمریکا علیه مردم این کشور شدند.

Go Back

Comment