header photo

روابط راهبردی جامع چین و روسیه در عصر جدید

روابط راهبردی جامع چین و روسیه در عصر جدید

چین آماده است تا با روسیه و تمامی نیروهای مترقی دیگر در سراسر جهان که مخالف هژمونی و سیاست اعمال زور هستند، دست به دست هم دهد تا هر گونه یکجانبه گرایی، حمایت گرایی و قلدری را رد کند، و از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه دو کشور و عدالت بین‌المللی قاطعانه محافظت کند.

به گزارش شینهوا «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین، بعدازظهر جمعه 30 دسامبر (9 دی) در پکن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیداری مجازی داشت.

رئیس‌جمهور چین از دیدار مجازی با پوتین در پایان سال ابراز خرسندی کرد و گفت که این رفتار به یک سنت خوب بین آنها تبدیل شده است.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد تحت هدایت رهبران دو طرف، روابط مشارکت راهبردی جامع چین و روسیه در عصر جدید، با انگیزه درونی و ارزش ویژه همکاری‌های دوجانبه، بالغ‌تر و انعطاف‌پذیرتر شده است.

حجم تجارت دو جانبه در 11 ماهه نخست سال جاری به بالاترین حد خود رسید. همکاری سرمایه گذاری بهبود یافته و یکپارچه شده است. همکاری انرژی همچنان به عنوان یک لنگر عمل می‌کند، و پروژه‌های همکاری در زمینه‌های کلیدی به طور پیوسته در حال پیشرفت هستند.

آقای «شی» تاکید کرد که چین آماده است تا با روسیه و تمامی نیروهای مترقی دیگر در سراسر جهان که مخالف هژمونی و سیاست اعمال زور هستند، دست به دست هم دهد تا هر گونه یکجانبه گرایی، حمایت گرایی و قلدری را رد کند، و از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه دو کشور و عدالت بین‌المللی قاطعانه محافظت کند.

رهبر چین گفت: دو طرف باید هماهنگی و همکاری نزدیک خود را در امور بین‌الملل حفظ کنند، از اقتدار سازمان ملل متحد، جایگاه حقوق بین‌الملل و چندجانبه‌گرایی واقعی حمایت کنند، و در حفاظت از امنیت جهانی غذا و انرژی به مسئولیت‌های خود به عنوان کشورهای بزرگ عمل کنند و در چنین موضوعاتی الگو باشند.

پوتین نیز در این دیدار مجازی گفت که روسیه از مواضع عینی و منصفانه چین در امور بین‌الملل قدردانی می‌کند، اقدامات چین به عنوان رئیس کشورهای «بریکس» را عالی ارزیابی می‌کند و مایل است به همکاری با چین در سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای، کشورهای بریکس و G20 ادامه دهد.

وی افزود: روسیه مایل است دو طرف تلاش‌های مشترکی انجام دهند تا ایجاد نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و معقولانه‌تر محقق شود و برای حمایت از انصاف و عدالت بین المللی با یکدیگر همکاری صورت گیرد.

روسای جمهور دو کشور در این دیدار همچنین درباره بحران اوکراین تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور چین تاکید کرد که چین به بیانیه روسیه مبنی بر اینکه هرگز از حل مناقشه از طریق مذاکرات دیپلماتیک خودداری نکرده، توجه کرده است و آن را ستایش می‌کند.

وی افزود: مسیر گفتگوهای صلح مسیر همواری نخواهد بود، اما همیشه چشم اندازی برای صلح وجود خواهد داشت.

شی جین پینگ تاکید کرد: چین به موضع عینی و بی طرفانه خود ادامه خواهد داد و برای ایجاد هم‌افزایی در جامعه بین‌المللی و ایفای نقش سازنده در جهت حل مسالمت آمیز بحران اوکراین تلاش خواهد کرد.

Go Back

Comment