header photo

سازمان سیا چگونه دانشمندان اتمی ایران را استخدام می کند؟

سازمان سیا چگونه دانشمندان اتمی ایران را استخدام می کند؟

به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه "گاردین" چاپ انگلستان، سرویس های ویژه آمریکا برای استخدام دانشمندان اتمی ایران ماموران خود را به همایش های علمی فرستاده و حتی یک سری کنفرانس های جعلی خود را ترتیب می دهد.

گاردین یک قطعه از کتاب "دانیئل گولدن" با عنوان "جاسوسی در آموزشگاه های عالی: سیا، اف بی آی و سرویس های ویژه خارجی چطور از دانشگاه های آمریکایی استفاده می کنند" منتشر کرد. در آن در این باره نوشته شده که این سازمان ها برای جلب دانشمندان اتمی از ایران، کره شمالی، لیبی، روسیه و چین از هیچ وسیله ابایی ندارند.

معمولا آنها دانشمندان مورد نظر خود را در کنفرانس های بین المللی علمی مورد پیگرد قرار داده و گیر می آورند. سیا برای شکار دانشمندان ایرانی مجبور شد با صرف پول های گزاف به دنیای علمی رخنه کند و با برپایی کنفرانسها در کشورهای ثالث کاری کند تا برای ملاقات با دانشمندان محیط مساعد ایجاد شود. برای اینکه جاسوسان بتوانند با آنها بطور محرمانه کار کرده و برای فرار به آمریکا قانع سازند. سیا تلاش کرد با استفاده از عوامل بین المللی پیرامون فعالیت دانشمندان اتمی ایران پیشرفت برنامه هسته ای این کشور را کند یا متوقف کند.

کنفرانس ها مساعد ترین نحوه جاسوسی در زندگی علمی است. به لطف جهانی شدن این روند اجتماعی- فکری به پدیده بسیار رایج تبدیل شده است و دانشمندان موفق را به خود جلب می کند. در حال حاضر موفقیت کنفرانس نه تنها بوسیله تعداد دارندگان جایزه نوبل بلکه با حتساب شمار افراد جاسوس حاضر در آن نیز اندازه گیری می شود.

هر سرویس ویژه ای از کنفرانس ها سود می برد و برای برگزاری آنها پول تخصیص می دهد و در جست و جوی وسایلی برای روانه کردن ماموران خود به این کنفرانس ها می باشد. در کنفرانس های وین در محل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد سنتز گرما هسته ای ظاهرا تعداد ماموران بیشتر از دانشجویان است.

کنفرانس های علمی برای دانشمندان ایران خواهان فرار به غرب به یک نوع راه آهن زیرزمینی تبدیل شده است. سیا از این امر بشدت استفاده می کند. به گفته "دیوید آلبرایت" رییس انستیتوی علم و امنیت بین المللی، از دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر دولت آمریکا برای عملیات محرمانه در راستای کند کردن تلاش ایران جهت برنامه ریزی تولید سلاح هسته ای وجوه گزافی تخصیص داده است. این سازمان عملیات ویژه با عنوان "فرار مغزها" با هدف تحریک گریز دانشمندان اتمی ایرانی از کشور خود را راه اندازی کرد.

ماموران جاسوسی سابق می گویند که برقراری تماس با دانشمندان در ایران کار بسیار دشوار است. از این رو از آنها به کشورهای ثالث و بی طرف دعوت می شد. برای این کار از نهاد های واسط استفاده می شد. معمولا برای یک شرکت یا بازرگان به حساب سیا مبلغی از 500 هزار الی 2 میلیون دلار داده می شد. این طرف ممکن بود یا دارنده یک شرکت فنی باشد یا سرویس ویژه می توانست خودش یک شرکت موقت را تاسیس دهد. انستیتوی برگزار کننده کنفرانس نباید از تعلق شرکت حامی خبری داشته باشد. موضوع کنفرانس کاربرد صلح آمیز فیزیک اتمی بود و بایستی جوابگوی علایق علمی دانشمند ایرانی باشد. دانشمندان اتمی ایرانی معمولا هم در دانشگاه تدریس می کنند و هم در نیروگاه فعالیت دارند.آنها مانند استادان دیگر کشورها دوست دارند به حساب دیگران به خارج بروند. دولت ایران برخی اوقات به آنها اجازه می داد با محافظان به خارج سفر کنند تا آنها در جریان تحقیقات علمی معاصر قرار گرفنه و با تحویل دهندگان تکنیک مدرن آشنا شوند. بعلاوه این سفرها اهمیت تبلیغاتی داشتند.

مامور سازمان سیا که عامل استخدام دانشمند ایرانی بود می توانست خود را به عنوان دانشجو، مشاور فنی و یا نماینده شرکت معرفی کند. هدف اول او متفرق کردن ایرانیهای اطراف آن دانشمند بود. مثلا موردی بود که مامور سیا به پرسنل آشپزی دستور داد به غذای محافظان دارویی اضافه شود که موجب استفراغ و اسهال آنان شد. ظن آن رفت که آنها یا هنگام پرواز و یا به خاطر آشپزی غیر معمول دستخوش این ناخوشی شدند.

مامور شانس آورده دانشمند را به تنهایی ببیند و توانست چند دقیقه با او صحبت کند. ماموران پرونده های اشخاص زیر نظر خود را از پیش مطالعه می کنند و از جزئیات زندگی شخصی شان مطلع هستند. اگر دانشمند شک داشته باشد که طرف مقابل مامور سیا است وی می توانست با ذکر نکات منحصر به فرد هویت خود را ثابت کند مثلا بگویند که "شما سرطان داشتید و بر اثر عمل جراحی بیضه چپ خود را از دست دادید".

یک منبع موثق از میان ماموران سابق سیا تعریف کرد که از طریق این کنفرنس ها تعداد دانشمندان کافی برای کند کردن برنامه هسته ای ایران به غرب فرار کردند. به گفته وی یک مهندس ایرانی متخصص در سانتریفیژها فقط به این شرط با فرار موافقت کرد که به وی اجازه داده شود دکترای خود را در موسسه تکنولوژیک ماساچوست دفاع کند. ولی در 2015 میان ایران و گروه 5 بعلاوه 1 معامله هسته ای انجام شد و ایران با محدود کردن طرحریزی سلاح هسته ای موافقت کرد در عوض قرار شد که تحریم های ضد ایرانی لغو شوند. بدین سان مساله استخدام فراریان از میان کارشناسان سهیم در برنامه هسته ای ایران اهمیت خود را تا اندازه ای از دست داد.
ولی اگردونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از معامله هسته ای با ایران صرف نظر کند سیا دوباره به شکار محرمانه دانشمندان برجسته اتمی ایران بوسیله کنفرانس های علمی صحنه سازی شده خواهد پرداخت.

 

Go Back

Comment