header photo

سازمان همکاری کشورهای اسلامی تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس را محکوم کردند!

سازمان همکاری کشورهای اسلامی

تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس را محکوم کردند!

سازمان همکاری اسلامی در اجلاس فوق‌العاده خود در استانبول تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرد.

این اجلاس به‌منظور موضع‌گیری کشورهای اسلامی در برابر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره بیت‌المقدس (اورشلیم) روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر در استانبول برگزار شد.

سازمان همکاری کشورهای اسلامی در سال ۱۹۶۹ بنیان گذاشته شد و ۵۷ عضو دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس یا اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این اقدام به مخالفت‌های جهانی از جمله در فلسطین و چندین کشور اروپایی روبه‌رو شد.

نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی پس از تصمیم ترامپ توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فراخوانده شد.

اردوغان: دولت اسرائیل، دولت ترور است

اردوغان در افتتاحیه این اجلاس دولت اسرائیل را به‌عنوان «دولت ترور» معرفی کرد و گفت تصمیم ترامپ توسط جامعه جهانی مورد تجدید نظر قرار گرفته و «به غیر از اسرائیل هیچ کشوری از آن پشتیبانی نمی‌کند».

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «هر کسی که چند دقیقه در خیابان‌های بیت‌المقدس پیاده راه برود، متوجه خواهد شد که این شهر تحت اشغال است

اردوغان پیش از اجلاس از «وحدت مسلمانان جهان» در مقابل تصمیم آمریکا سخن گفته و کشورهای اسلامی را دعوت کرده بود تا «پاسخ روشنی» به آمریکا بدهند.

با این حال در سالن اجلاس کشورهایی حضور داشتند که نمی‌خواستند فراتر از مخالفت‌های لفظی و یا هزینه کردن روابط خود با آمریکا بروند.

یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در نشست سازمان همکاری اسلامی رهبران کشورهای اسلامی را فراخواند تا به‌منظور دادن پاسخی واحد به اقدام آمریکا با هم کار کنند.

العثیمین با بیان این‌که «سازمان همکاری اسلامی تصمیم آمریکا را رد و محکوم می‌کند» افزود: «این اقدام نقض قوانین بین‌المللی، نقض منشور سازمان ملل و تحریک احساسات مسلمانان در جهان است

به‌گفته یوسف العثیمین، اقدام آمریکا «موجب بی‌ثباتی در منطقه و جهان خواهد شد

او از شورای امنیت خواست تا بر اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی درباره بیت‌المقدس نظارت و عمل کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در اجلاس سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرد. او در سخنان خود اعلام کرد که آمریکا با این تصمیم خود «جانب اسرائیل را گرفته» و صلاحیت مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین را ندارد.

عباس هم تصمیم آمریکا را نقض حقوق بین‌المللی دانست و تأکید کرد: «ما هیچ نقشی برای آمریکا در روند صلح قائل نیستیم؛ آن‌ها نشان دادند که کاملاً در طرف اسرائیل قرار دارند

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بیت‌المقدس (اورشلیم) را «خط قرمز» فلسطینی‌ها خواند و گفت این شهر «همیشه پایتخت فلسطین خواهد ماند

محمود عباس با بیان این‌که فلسطینی‌ها به صلح پایبند هستند و پایبند خواهند ماند، گفت: «ما مخالف خشونت خواهیم بود و به صلحی که برخاسته از قطعنامه‌های بین‌المللی باشد پایبند خواهیم ماند

فلسطینی‌ها می‌خواهند شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت دولت مستقل آینده خود کنند در حالی‌که اسرائیل می‌گوید این شهر که به‌طور کامل در اشغال این کشور است تقسیم‌ نخواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در این اجلاس از موضع‌گیری کشورهای اسلامی در مقابل تصمیم ترامپ استقبال کرد و گفت ایران آمادگی دارد با «تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس (بیت‌المقدس) بدون هیچ‌گونه ملاحظه و پیش‌شرطی همکاری کند

حسن روحانی در اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی

او اقدام ترامپ را «گستاخانه» خواند و کشورهایی را که می‌خواهند با اسرائیل رابطه ایجاد کنند را «محرک و مشوق» این تصمیم‌گیری دانست.

رئیس جمهوری ایران از اجلاس خواست تا اقدام ترامپ را محکوم کند و به‌رغم اختلافات موجود در بین کشورهای اسلامی، این کشورها، برای دفاع از بیت‌المقدس (اورشلیم) متحد عمل کنند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن ضمن دفاع از راه حل «دو کشور مستقل» برای مسئله اسرائیل و فلسطین و شرق بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت فلسطین، دلیل نبود راه‌حل عادلانه‌ در این‌باره را موجب سوء استفاده تندروها در منطقه دانست.

ملک عبدالله تصمیم دونالد ترامپ را «خطرناک» خواند و گفت «پیامدهای آن ثبات را تهدید و تلاش‌ها برای تحقق صلح را هدر می‌دهد

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در احلاس سازمان همکاری اسلامی حضور نداشت اما روز چهارشنبه در پارلمان این کشور نسبت به تصمیم ترامپ ابراز تأسف کرد.

او نیز از حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری مستقل دفاع کرد و گفت شرق بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است.

ملک سلمان از حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه و در رأس آنها مساله فلسطین استقبال کرد.

تصمیم ترامپ در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل موجی از اعتراضات را در خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای مسلمان‌نشین آسیا برانگیخت و ده‌ها هزار نفر در روزهای اخیر به خیابان‌ها آمدند و این تصمیم ترامپ را محکوم کردند.

Go Back

Comment