header photo

سردبیر «لانست»: نظریه توطئه درباره منشاء کووید 19 مضحک است

سردبیر «لانست»:

نظریه توطئه درباره منشاء کووید 19 مضحک است 

ریچارد هورتون سردبیر مجله پزشکی «لانست» روز جمعه 1 مه/ 12 اردیبهشت درباره نظریه توطئه منشاء کووید 19 و پذیرش مسئولیت شیوع کرونا با رادیو و تلویزیون مرکزی چین یک مصاحبه اختصاصی انجام داد.

بسیاری از تجربیات چین برای جهان قابل استفاده است

ریچارد هورتون در اشاره به قابل استفاده بودن بسیاری از تجربیات چین در مبارزه با کرونا از جمله ایجاد بیمارستان صحرایی موقت گفت: بسیاری از بیماران خفیف می توانند در بیمارستان صحرایی مورد درمان و مراقبت قرار گیرند و درصورت حادتر شدن وضعیت آنها، به بیمارستان های دیگر منتقل می شوند. این یک ایده بسیار خوب است که هم منابع بیمارستانی و ظرفیت آن برای درمان مبتلایان و هم قرنطینه مؤثر مبتلایان تضمین می‎شود.

سردبیر مجله «لانست» با بیان آنکه چین به یک کشور قدرتمند از نظر علمی در جهان تبدیل شده است و یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انتشار مقاله های علمی در «لانست» است گفت: این امر مدیون تلاش و سرمایه گذاری دولت چین در 20 سال گذشته است و عامل مهمی درباره موفقیت چین در مبارزه با کرونا به شمار می رود. با این حال، تأسف آور این است که چین به عنوان یک کشور قدرتمند در زمینه علم پزشکی و درمانی تلقی نمی‎شود. امیدوارم پس از کرونا، کشورهای بیشتری از خدمات چین در مبارزه با بیماری‎های همه گیر مطلع شوند و کارشناسان و پژوهشگران چینی بیشتری در سطح جهانی مشغول فعالیت کنند.

تأثیرات منفی ناشی از انتشار اطلاعات نادرست و شیوع ویروس برابر است

ریچارد هورتون در اشاره به شایعاتی مانند "نظریه توطئه درباره منشا ویروس" گفت: بسیاری از این شایعات مضحک و خنده دار است و تنها از آن جهت مهم می‎شود که می‎تواند بر روند مبارزه با کووید 19 تأثیر منفی بگذارد. ما باید منشاء ویروس را شناسایی کنیم و با برخورد علمی دربارۀ آن تحقیق کنیم، نباید بگذاریم نظریه توطئه در اندیشۀ ما اختلال ایجاد کند. وی در اشاره به تأثیرات منفی ناشی از نظریه توطئه گفت: همان طور که مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: در در حال مبارزه در جبهه ادامه دارد، یکی با شیوع ویروس و دیگری با انتشار اطلاعات نادرست. تأثیرات منفی انتشار اطلاعات نادرست در بسیاری از موارد با شیوع ویروس برابر است و آسیب جدی به مردم وارد می‎کند.

یافتن "نخستین بیمار" ارزش چندانی ندارد، آنچه مهم است یافتن منشاء ویروس است

ریچارد هورتون در راستای بی اهمیت بودن جستجوی بیمار صفر (نفر اولی که ویروس مبتلا شده) از تلاش برای یافتن بیمار صفر مبتلا به بیماری ایدز در دهه 80 قرن گذشته سخن به میان آورد و گفت: این اقدام می‎تواند به مسائلی چون بدنامی و تبعیض دامن بزند و ارزش چندانی ندارد. از سوی دیگر، ما باید منشاء ویروس را بشناسیم و بدانیم که از کجا آمده و از چه مسیری سرایت می کند تا خطر آلوده شدن انسان را کاهش دهیم.

سخنان برخی سیاستمدارن آمریکایی ناامید کننده است

سردبیر «لانست» در بخش دیگری از سخنان خود با ستایش سطح توسعه علمی و به ویژه پزشکی آمریکا گفت: بسیاری از دکتران و پژوهشگران در مبارزه با کووید 19 خوب عمل کردند که از جمله آنها می توان به آنتونی فائوچی رییس موسسه مقابله با آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و دکتر دبورا برکس مسئول کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید اشاره کرد اما ناامیدکننده آن است که برخی سیاستمداران آمریکایی با انتشار نظریه توطئه از برخی طرح های درمانی تأیید نشده پشتیبانی کردند و به انتقاد مستقیم از دیگر کشورها و سازمان‎‌های بین المللی پرداختند که چنین اقداماتی هیچ کمکی به هیچکس نمی کند. آنچه باید انجام شود، تقویت همکاری در زمینه مقابله با چالش شیوع ویروس است. با ایجاد تفرقه بین کشورها و ملت ها نمی‎توان به طور مؤثر با تهدید مشترک پیشِ روی بشر مقابله کرد.

میزان مرگ ده ها هزار نفر در کشورها اجنتاب پذیر بود

ریچارد هورتون گفت: سازمان جهانی بهداشت از 30 ژانویه، شیوع کوود 19 را یک رویداد اضطراری برای بهداشت جهان عنوان کرد که یک هشدار به سراسر جهان بود. دکتر تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز درباره آمادگی کشورها برای جلوگیری از شیوع این ویروس هشدار داده بود اما جای تأسف است که بسیاری از کشورها به این هشدارها اهمیتی ندادند و باعث جان باختن ده ها هزار نفر شدند که می‎شد از آن جلوگیری کرد.

کووید 19 تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

این کارشناس گفت: با توجه به وضعیت وو هان که از 23 ژانویه تا آغاز آوریل و ظرف حدود 10 هفته توانست شیوع بیماری را به طور کامل مهار کند می‎توان دریافت که با تدابیر جدی از جمله قرنطینه، موج اول شیوع بیماری ظرف حدود 10 هفته پایان می یابد. با این حال، انجام تدابیر پیشگیرانه از جمله فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. در چنین شرایطی از شیوع مجدد ویروس پیشگیری خواهد شد. بین 6 تا 12 ماه آینده، به احتمال زیادی واکسنی برای آن تولید خواهد شد و سال آینده در مدت زمانی مشابه می‎توان از این واکسن استفاده کرد تا مردم در برابر ویروس ایمن شوند
.

Go Back

Comment