header photo

شهر تاریخی، فرهنگی و استراتژیک "شوشا" آزاد شد

شهر تاریخی، فرهنگی و استراتژیک "شوشا" آزاد شد

رئیس جمهور آذربایجان از آزادی شهر شوشا خبر داد. الهام علی‌اف، امروز در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که شهر استراتژیک شوشا در قلب قره‌باغ پس از 28 سال از اشغال ارمنستان آزاد شده است.

وی که پس از ادای احترام به مزار حیدر علی‌اف٬ رئيس جمهور پیشین این کشور و همچنین شهدای آذربایجان در خیابان «شهدیلر» سخنرانی می‌کرد٬ اظهار داشت: امروز٬ روز مهمی در تاریخ آذربایجان خواهد بود. شوشا جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ما داشته و علاوه بر آذربایجان، مروارید قفقاز نیز است

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به جایگاه خاص شهر شوشا در تاریخ جمهوری آذربایجان اضافه کرد: دشمن با اشغال این شهر، لطمه‌ای جدی به میراث فرهنگی ما وارد کرده، یادگارهای تاریخی و مساجد ما را تخریب و به انها  اهانت کرد، ولی ما به شوشا برگشتیم و همه مساجد و یادگارهای تاریخی را مرمت خواهیم کرد .

وی دستاوردهای جمهوری آذربایجان در سطوح بین‌المللی را یکی از عوامل مهم برای پیروزی در قره باغ عنوان کرد و گفت: ما در این مدت توانستیم به مجامع بین‌المللی ثابت کنیم که قره باغ از جمله سرزمینهای جمهوری آذربایجان است و  مناقشه باید بر مبنای موازین حقوق بین‌المللی، حل و فصل شود .

علی اف افزود: همه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد ، سازمان همکاری اسلامی و پارلمان اروپا درباره مناقشه قره باغ مصوبات و قطعنامه‌های عادلانه صادر کرده‌اند و در این اسناد قره باغ کوهستانی به عنوان یک منطقه از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: جمهوری آذربایجان در این سالها با بسیاری از کشورها، بخصوص با همه کشورهای همسایه روابط دوستانه مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل برقرار کرده است . جمهوری آذربایجان همکاری با کشورهای همسایه بستر تعاملات دوجانبه و سه جانبه را توسعه می‌دهد که همه این اقدامات انجام گرفته موجب تقویت جایگاه کشورمان در سطح بین‌المللی است .

آزادی شهر شوشا موجی از شادی و شعف در شهرها و روستاهای آذربایجان بوجود آورد. زنان و مردان بویژه جوانان با در دست داشتن پرچم آذربایجان با شعار "قره باغ ازآن آذربایجان است" این پیروزی را جشن گرفتند.

 شهر شوشا در سال 1752 توسط پناه‌علی‌خان٬ خان منطقه قره‌باغ تاسیس شده بود. این شهر با بناهای تاریخی متعدد٬ خاستگاه بسیاری از چهره‌های برجسته فرهنگی و علمی آذربایجان بوده و به همین دلیل از جایگاه خاصی نزد آذربایجانی‌ها برخوردار است.

شوشا علاوه بر اینکه از مهمترین شهرهای تاریخی و فرهنگی آذربایجان است، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در منطقه و قرار گرفتن در جاده خانکندی (بزرگترین شهر و مرکز قره‌باغ) از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

این شهر در هشتم مه 1992 به اشغال نظامیان ارمنستان درآمده بود.

گفتنی است در چارچوب عملیاتی که ارتش آذربایجان از روز 27 سپتامبر برای آزادسازی اراضی اشغال شده خود توسط ارمنستان آغاز کرده٬ تاکنون با احتساب شوشا پنج شهر٬ سه قصبه و بیش از 220 روستا آزاد شده است.

فرقه دمکرات آذربایجان این پیروزی بزرگ را به دولت و مردم جمهوری آذربایجان تبریک می گوید و امیدوار است که با دفع تجاوز و برگشت نیروهای متخاصم به پشت مرزهای شناخته شده بین المللی، صلحی پایدار در منطقه برقرار شود.

Go Back

Comment