header photo

عربستان در بازار سیاه سلاح هسته‌ای خریده

عربستان در بازار سیاه سلاح هسته‌ای خریده

موشک‌های ایران علیه آمریکا نیست

مترجم: مریم حاصللو

 وزیر امور خارجه آمریکا که برای توضیح و مشورت به کمیته روابط خارجی سنای این کشور رفته بود، با انتقاد شدید و صریح درباره سیاست‌های دولت در قبال ایران مواجه شد و غیر از یک مورد، پاسخی برای ارائه نداشت، سخنان سناتور رندپاول به قدری صریح و برخی بسیار مهم بودند که به همان صورت برگردان و در ادامه ارائه شده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل نفت خبر، سناتور رندپاول در جلسه کمیته سیاست خارجی خطاب به مایک پومپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا درباره اظهارات دوشنبه او و درخواست‌های موسوم به «۱۲بندی» وزارت امور خارجه از ایران، انتقادات صریح و تندی را مطرح کرد. او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «برجام توافقی بود که دستاوردهایی داشت و بدون شک برخی از آنها هنوز به دست آمریکا نرسیده است. از جمله مفاد این قرارداد این بود که ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی ایران از بند آمریکا رها شده و یکجا و نه به‌صورت تدریجی در اختیار تهران قرار گیرد.»

 جایزه را دادید و میدان را ترک کردید

 رندوپاول ادامه داد: «این ۱۰۰ میلیارد دلار، هویجی (مشوق) بود که برای اقدامات ایران داده شد، حالا که ایران مشوق را گرفته و رفته، با چه توجیهی آمریکا توافق را ترک کرده است؟

 وزارت امور خارجه چطور قرار است به خواسته‌هایش برسد؟.» «راه حل شما این است که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنید تا به خواسته‌ها تن دهند، در اینجا دو حالت وجود دارد و حالت نخست این است که اگر تحریم‌ها افاقه نکرد چه؟ در این حالت، اروپا، چین و روسیه به تجارت با ایران ادامه می‌دهند و تهران هم از برجام خارج نمی‌شود، یعنی به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود و تکنولوژی و توسعه‌ای در صنایع هسته‌ای نمی‌دهد اما بقیه کارهایی که مد نظر شماست مانند توقف یا محدودیت برنامه موشکی را هم انجام نخواهد دا د و با همان وضع خوشنود خواهد بود.»

«حالت دوم این است که اروپا با تحریم‌ها همراهی کند و این محدودیت‌ها افاقه کنند. در این صورت اتفاق خاصی برای تبادل تجاری آمریکا و اروپا نمی‌افتد چون ما امروز هم روابط تجاری زیادی داریم اما چین و روسیه به تجارت با ایران ادامه می‌دهند. حال اگر فشار اقتصادی به ایران نتیجه بدهد، باز هم دو حالت ایجاد می‌شود که حالت نخست این است که ایرانی‌ها بیایند بگویند: واای ما عاشق آقای پومپئو هستیم و درخواست ۱۲ بندی او را در آغوش می‌گیرم؛ این یک وضعیت محال است، هیچ‌گونه به‌نظر نمی‌رسد که اتفاق افتادنی باشد.»

 «راه دیگر چیست؟ اینکه فشارهای اقتصادی مؤثر باشند و ایران در نهایت از برجام خارج شود برنامه غنی‌سازی خود را از سر بگیرد. قبل از اینکه به چنین فاجعه‌ای برسیم بیایید با هم «طرح ۱۲ بندی» را با نگاهی بزرگتر و فراتر از ایران بخوانیم و بررسی کنیم.» «در نخستین بند شما از ایران خواسته‌آید که بخش نظامی برنامه هسته‌آی خود را کنار بگذارد، در این بند اسرائیل را درنظر گرفته‌اید؟ کسی فکر می‌کند اسرائیل قرار است برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد؟ شاید دراین بخش جواب بدهید که آنها دوست ما هستند اما از دید ایرانیان اسرائیل یک رقیب و دشمن منطقه‌ای‌ست. حالا همین بخش درباره عربستان.»

 سعودی‌ها به دنبال سلاح هسته‌ای هستند

 « به تازگی ‏ اخبار و شنیده‌هایی درباره عربستان سعودی و برنامه تسلیحات هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به آن وجود دارد، شاید بگویید که آنها هنوز به این تسلیحات دسترسی پیدا نکرده‌اند اما بچه‌های CIA در گزارش خودشان گفته‌اند که سعودی‌ها مذاکرات و تلاش‌هایی برای دستیابی به متخصصان تسلیحات هسته‌ای در پاکستان داشته‌اند و برخی گزارش‌ها و برخی تحلیلگران CIA هم معتقدند که سعودی‌ها خریدشان را کرده‌اند شاید ما رسما نتوانیم تأیید کنیم که سعودی‌ها تکنولوژی هسته‌ای خریداری کرده‌اند اما می‌دانیم که این کار را کرده‌اند. خب در چنین شرایطی چطور می‌خواهید ایران برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی خود را کنار بگذارد؟ قطعا به چنین خواسته‌ای نخواهید رسید.» حالا از این بند به بند دوم برویم.

مردم ایران از گرسنگی می‌میرند ولی برنامه موشکی را کنار نمی‌گذارند

 «بند دوم کنار گذاشتن برنامه موشک‌های بالستیک است. خب من هم از اینکه موشکی به سمت آمریکا بیاید خوشم نمی‌آید و موشک‌های ایران را دوست ندارم و فکر نمی‌کنم کسی هم دوست داشته باشد اما شما تقابل عربستان و ایران را درنظر گرفته‌اید؟ در این منطقه ۱۰۰۰ سال است که جنگ وجود دارد، جنگ مذهبی و رقابت خون‌ریزی؛ وقتی ما به عربستان سلاح می‌فروشیم و از برنامه موشک‌هی بالستیک عربستان -سعودی‌های هم برنامه بالستیکی دارند- حمایت می‌کنیم و به آنها هرچه می‌خواهند می‌فروشیم، ایران هم واکنش خودش را نشان می‌دهد. کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) و منطقه، ۸ برابر ایران برای تسلیحات هزینه می‌کنند.»

 «وقتی به ایران مي‌گویید برنامه موشکی را کنار بگذار و به عربستان و اسرائیل هیچ نمی‌گویید، اگر مردم این کشور در خیابان از گرسنگی بمیرند هم، برنامه موشکی را کنار نمی‌گذارند. می‌خواهید با تحریم و خروج از برجام ایران را وادار کنید تسلیحاتش را کنار بگذارد؟ راه درست این بود که توافق را نگه می‌داشتید و بعد به ایرانی‌ها می‌گفتید بیایید با عربستان پای میز مذاکره بنشینید و ما می‌خواهیم اختلافات شما را حل کنیم. وقتی ایران را تحریم می‌کنید و عربستان و اسرائیل را رها کنید تا هرکاری بکنند، به خواسته خودتان نمی‌رسید. وقتی ما با روسیه پای میز مذاکره می‌رویم که بی قید و شرط تسلیم نمی‌شویم، مذاکره می‌کنیم و هر دو طرف کمی کوتاه می‌آییم تا مسائل حل شود. این روشی نیست که با آن به نتیجه دلخواهتان برسید.»

در این بخش، پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، سخنان رندپاول را قطع کرد و با کمی استرس پاسخ داد: «مثال عربستان نمونه بسیار خوبی‌ست که اینجا باید بررسی کنیم چون ما از سعودی‌ها هم هرچه از ایران خواستیم را خواسته‌ایم.» رندپاول: «از انها خواسته‌اید جزئیات برنامه هسته‌ای را ارائه دهند.»

 پومپئو: «عربستان خواستار برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شد و ما هم گفتیم که قانون طلایی‌ای برای این داریم که براساس آن شما هرگز حق غنی‌سازی نخواهید داشت.»

 رندپاول: «ما اطلاعات و گزارش‌هایی درباره تلاش عربستان برای معاملات پشت پرده و دستیابی به تکنولوژی و تسلیحات هسته‌ای از طریق پاکستان و دیگر نقاط دنیا و سفارش خرید آنها داریم؟»

پومپئو: «قربان، اینجا نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم.»

 رندپاول با چشمانی گشاده، چهره‌ای که مملو از خوشنودی بود و پاسخ پومپئو را تأیید تلویحی حرفهایش می‌دانست ادامه داد: «خب این را من می‌گذارم به حساب اینکه شما هم تأیید می‌کنید این اطلاعات را داریم. این می‌شود یکطرفه بازی کردن در حالی که در آن زمین دو بازیگر بزرگ هستند و درواقع سه بازیگر بزرگ در منطقه هستند، ایران، عربستان و اسرائیل. شما نمی‌توانید به ایران بگویید همه چیز را کنار بگذارد و دوتای دیگر را به حال خود بگذارید، این راه درست نیست.»

پومپئو: «من با شما موافق نیستم قربان، ما از بیشتر ملت‌ها همان چیزهایی کهه از ایران خواسته‌ایم را درخواست کرده‌ایم.»

 در یمن این عربستان است که جنایت می‌کند

رندپاول: «برویم سراغ بند بعدی. «توقف حمایت تسلیحاتی از حوثی‌های یمن» دوباره اینجا به تهران دستور توقف داده‌ایم و از عربستان خبری نیست. درست که نگاه کنیم، فاجعه حقوق بشری را در یمن می‌بینیم. شما به کمیته دفاع مجلس گزارش می‌فرستید و آن‌را به‌شدت مهم می‌دانید و در آن می‌نویسید: ببینید چه جنایتی شده، ۳۲ موشک به خاک عربستان شلیک شده که موشک‌های بالستیکی‌ست که از ایران به حوثی‌ها رسیده است.»

 «در هیچ گزارشی شما صحبت از بمبارانی که سعودی‌ها و امارات در یمن می‌کنند نکرده‌اید. عربستان تاکنون ۱۶ هزار بمب روی یمن ریخته (با تأکید روی عدد و تعجب)، در این شرایط توسعه تسلیحاتی عربستان چه توجیهی دارد؟ چرا دوباره از ایران خواسته‌اید حمایت از حوثی‌ها را کنار بگذارد؟ اگر ایران این کار را بکند، عربستان حاضر است پای میز مذاکره بنشید؟»

عربستان و قطر حامی مالی داعشند

 «در بند بعدی از ایران خواسته‌اید دست از فرماندهی و کمک نظامی و مستشاری و حضور در سوریه بردارد. آنجا ۱۰ دوازده گروه مسلح مختلف و از جمله داعش حضور دارند. ما می‌دانیم که عربستان و قطر هم پول و هم سلاح برای داعش می‌فرستند. یکی از ایمیل‌هایی که ویکی‌لیکس از هیلاری کلینتون افشا کرده، کلینتون به صراحت گفته ما باید از عربستان بخواهیم که حمایت مالی داعش را قطع کند (تعجب و ناراحتی پومپئو در چهره‌اش در این بخش مشخص است.).»

رندپاول با صدایی بلند و اعتراضی ادامه می‌دهد: «واااو، یعنی ما می‌دانستیم و خبر داشتیم که این‌ها از داعش حمایت می‌کنند و باز هم به آنها بمب و سلاح داده‌ایم که به راحتی برای داعش بفرستند و تازه ده‌ها گروه مسلح افراطی دیگر هم در این منطقه هستند که حتما از عربستان و قطر تسلیحات می‌گیرند و با آنها مردم را می‌کشند.»

«بازهم در اینجا شاهد هستیم که دو طرف و سه طرف بازیگر خاورمیانه نادیده گرفته شده‌اند، به گمان من خروج از توافق با ایران کاری نادرست بود و با این روش نمی‌توانیم به هیچ خواسته‌آی برسیم و این خروج برای ما گران تمام می‌شود و وضعیتمان را بدتر می‌کند.»   

Go Back

Comment