header photo

قداره‌ بندی جدید آمریکا

قداره‌ بندی جدید آمریکا

هم‌زمان با سرعت‌گیری زوال سطۀ جهانی امپریالیسم آمریکا، ساکنان کاخ سفید، گوشۀ دیگری از چهرۀ جنایت‌کار خود را عریان کردند.

در پی فراخوان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، در طول سه ماه منتهی به 31 ژانویۀ 2018، تعداد حدود یک‌میلیون و دویست‌هزار شکایت از طرف مردم افغانستان علیه جنایات نظامیان آمریکا به ثبت رسید. نهایتاً دادگاه تصمیم به شروع رسیدگی برای مهم‌ترین و جدی‌ترین شکایات گرفت. روز دوشنبه نوزدهم شهریور، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، به نیابت از هیئت حاکمه اعلام کرد که در صورت تشکیل دادگاه، قضات را تحریم، دارایی‌های آنان در آمریکا را ضبط، و دادگاه آمریکایی برای محاکمۀ‌آنان تشکیل خواهند داد.

این، جلوه‌ای از قداره‌بندی نوین آمریکا علیه آن‌دسته از مجامع جهانی است که پیروی کورکورانه از فرامین کاخ سفید را نمی‌پذیرند. اعلام مواضع وقیحانۀ کاخ سفید، در عین حال نشان‌دهندۀ سرگیجۀ آنان در سراشیب سقوط اجتناب ناپذیر از رهبری «دنیای آزاد» است. آنان خود را مختار می‌دانند که با تکیه به 900 پایگاه نظامی خود در سراسر جهان، دست به هر جنایتی علیه هر «نافرمان»ی بزنند، و خود مصون از هر گونه مجازات بمانند.

ضروری است که تک تک شهروندان جهان، و تمام جوامع کوچک و بزرگِ مدعی دفاع از حقوق ابتدایی بشر، نسبت به محکومیت این عربده کشیِ مستانه اقدام کنند. انفعال جامعۀ بشری در مقابل این عمل ننگین، این پیل مست را به اقدامات شدیدتری علیه انسانیت، تشجیع خواهد کرد.

هیئت تحریریۀ مجلۀ دانش و مردم

Go Back

Comment