header photo

قطع روابط دیپلماتیک

قطع روابط دیپلماتیک

عربستان و چند کشور عربی با قطر

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی قطر را به حمایت از "گروه های تروریستی" متهم کرده‌اند  و روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده اند.

العربیه در این باره نوشته است: فرماندهی ائتلاف عربی در حمایت از مشروعیت در یمن به مشارکت قطر در این ائتلاف پایان داد. در بیانیه ائتلاف عربی که روز دوشنبه منتشر شد، این ائتلاف رفتارهای قطر در ترویج تروریسم و حمایت از گروه‌های القاعده و داعش در یمن و رابطه با شبه نظامیان کودتاچی را دلیل قطع همکاری‌های خود با قطر اعلام کرده است. ائتلاف عربی در یمن مبارزه با تروریسم را در راس اهداف خود قرار داده است.

کشورهای پادشاهی سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روز دوشنبه روابط خود را با قطر قطع کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی پادشاهی سعودی، یک مقام رسمی گفت: «دولت پادشاهی سعودی براساس حق حاکمیت خود که از سوی جامعه بین المللی تضمین شده است، و حفاظت امنیت ملی از خطرهای ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی تصمیم گرفته است تا روابط دیپلماتیک و کنسولی خود با کشور قطر را قطع کند. این کشور همچنین تمامی راه‌های دریایی، هوایی و زمینی خود را با قطر می‌بندد و از کشورهای برادر و شرکت‌های بین‌المللی هم می‌خواهد تا این مقررات را در مورد تمامی وسایل حمل و نقل به مقصد قطر هرچه زودتر به اجرا بگذارند.

به تحلیل خبرگزاری بی بی سی، به نظر می‌رسد قطع رابطه با قطر در ادامه انتشار اظهاراتی به نقل از امیر قطر علیه عربستان سعودی و در حمایت از ایران باشد که هفته گذشته از خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اما مسئولان قطری پس از ساعاتی این اظهارات را تکذیب و اعلام کردند که سایت خبرگزاری قطر هک شده بوده است. اما رسانه های عربی خبر هک شدن این سایت را نپذیرفته و با استناد به موضع‌گیریهای مشابه امیر قطر در سالهای گذشته موجی علیه قطر به راه انداختند که در روزهای بعد ادامه یافت و سرانجام به قطع رابطه با قطر منجر شد.

قطر اکنون عملا در محاصره قرار گرفته و نزدیکترین کشوری که می‌تواند با آن ارتباط لجستیکی داشته باشد ایران است. این وضعیت فرصتی برای ایران فراهم می‌آورد.

به گفته خبرنگار بی بی سی فارسی قطع رابطه با قطر منحصرا دیپلماتیک نیست بلکه این چهار کشور ورود شهروندان قطری را به خاک خود ممنوع و سفر شهروندان خود به قطر را نیز منع کرده‌اند. دراطلاعیه‌های دولتهای عربستان سعودی و بحرین از ایران هم نام برده شده و قطر متهم شده که به گروههای مورد حمایت ایران برای "اقدامات تروریستی" در بحرین و همچنین قطیف و دمام (مناطق شیعه‌نشین عربستان سعودی) کمک‌می کند و اعضای آنها را در خاک خود پناه می‌دهد. قطر بصراحت متهم به حمایت همزمان از اخوان المسلمین، داعش، القاعده، حزب الله و حوثیها شده است.

این خبرگزاری ادامه می دهد: این تازه‌ترین تحول در رابطه بین قطر و عربستان سعودی حدود دو هفته پس از آن رخ داده است که اظهارات منسوب به مقامات ارشد قطری در رابطه با عربستان سعودی دردسرساز شد.

حدود دو هفته پیش گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه شیخ تمیم، امیر قطر، از معامله تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا و موضعگیری تند علیه ایران انتقاد کرده و وزیر خارجه هم سفیران کشورش را از عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس فرا خوانده است. خبرها را خبرگزاری دولتی قطر منتشر کرده بود، اما بعد گفت که کار هکرها بوده و آنها را تکذیب کرد.

 

Go Back

Comment