header photo

مجله نیویورک: آنچه واشنگتن از سوریه می‌خواهد، نفت است

مجله نیویورک: آنچه واشنگتن از سوریه می‌خواهد، نفت است

ترامپ با صراحت گفته است: احمق‌ها می‌پرسند چرا ۲۰ سال در خاورمیانه مانده‌اید؟ خیلی راحت می‌گویم: نفت.

بنجامین هارت در مقاله‌ای برای مجله نیویورک نوشت:” اولین اولویت سیاست دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در سوریه مصادره و تصرف منابع نفتی این کشور عربی است. یک چیز درباره این وضعیت پرهرج و مرج که ظاهرا بر ذهنیت و طرز تفکر ترامپ غالب شده وجود دارد و آن نفت بسیار گرانبهای سوریه است

طی هفته‌های گذشته ترامپ از طریق توییت‌ها و بیانیه‌های علنی صریحا اعلام کرده که حفاظت از میادین نفتی سوریه از اولویت بسیار بالایی برخوردار است.

ترامپ در هفته‌های گذشته علنا به تحت کنترل گرفتن نفت سوریه بالید. وی روز جمعه مجددا این موضوع را مطرح کرده و در توییتی نوشت: هنگامی که برخی احمق‌ها می‌پرسند که چرا ۲۰ سال در خاورمیانه مانده‌اید خیلی راحت می‌گویم نفت.

این سوال که چرا آمریکا نسبت به نفت دیگر کشورها حق و حقوقی دارد کمتر پاسخ داده شده، اما این مساله که هدف اصلی آمریکا در خاورمیانه غارت و چپاول منابع طبیعی است، تئوری‌های توطئه پیرامون حمله آمریکا به عراق را یادآوری می‌کند. در سال ۲۰۱۳ ترامپ تعجب کرد که چرا آمریکا، عراق را بدون نفت ترک کرده است.

شبه نظامیان کرد که پیش‌تر تحت حمایت آمریکا قرار داشتند سال‌هاست که در مناطق نفت‌خیز شرق سوریه با تروریست‌ها مبارزه کردند. علی‌رغم دستور ترامپ برای خروج هزار نیروی آمریکایی از سوریه، پنتاگون اعلام کرد قصد دارد تانک و نیروهای جنگی به شرق سوریه اعزام کند و برای توجیه این برنامه خود به ضرورت حفاظت از میادین نفتی تحت کنترل کردها در برابر احیای بالقوه داعش اشاره کرد. در همین حال ترامپ احتمال حفظ نفت سوریه با کمک کمپانی‌های آمریکایی را در نظر دارد.

وزارت دفاع روسیه تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که ثابت می‌کند کردها در حال استخراج و قاچاق نفت سوریه از این کشور تحت حفاظت نیروهای آمریکایی و کارمندان کمپانی‌های نظامی خصوصی آمریکا هستند. ”

وبگاه خبری روسیا الیوم به نقل از یک مقام نظامی عراق امروز دوشنبه خبر داد، نظامیان آمریکایی که چند روز قبل از سوریه وارد عراق شدند، خاک این کشور را ترک کردند.

این منبع که هویتش اعلام نشده گفت: نیروهای آمریکایی که چند روز قبل از طریق گذرگاه‌های منطقه کردستان وارد عراق شدند این کشور را ترک و به پایگاه‌های آمریکا در کشورهای دیگر عزیمت کردند.

این منبع اشاره نکرد که نظامیان آمریکایی به خاک سوریه بازگشته یا احتمالا عازم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شدند.

وبگاه خبری بغداد الیوم هم روز گذشته به نقل از یک مقام نظامی عراق اعزام کاروان جدید متعلق به نظامیان آمریکایی از پایگاهی در الانبار به خاک سوریه را تایید کرد و گفت آمریکا نظامیان جدیدی را جایگزین نظامیان قبلی خود در سوریه کرده است.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان سوریه- هم امروز دوشنبه خبر داد که «نیروهای آمریکایی طی روزهای گذشته، به همان پایگاه‌هایی که در شمال و شمال سوریه ترک کرده بودند، بازگشتند».

دیدبان نوشت: بیش از پانصد نیروی آمریکایی، طی سه روز گذشته، به همراه تجهیزات نظامی و لجستیک به پایگاه قسرکی واقع در اتوبان M4 بین تل تمر و تل بیدر که متصل کننده خاک عراق به جاده قامشلی-حلب است، بازگشتند. همچنین فرودگاه صرین از پنج روز گذشته شاهد فرود پرنده‌های آمریکایی و تخلیه محموله‌هایی به همراه ادوات و تجهیزات نظامی و لجستیک است.

به گزارش وبگاه خبری اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در توئیتی خطاب به نیروهای کُرد شمال سوریه، نوشت: زمان آن فرا رسیده که کُردها به منطقه‌ای در سوریه بروند که میادین نفتی وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا پیشتر هم گفته بود که یک شرکت آمریکایی می‌تواند به کُردهای سوریه در استخراج نفت کمک کند تا نیازهای مالی خود را تامین کنند.

حدود ۹۰ درصد از نفت سوریه در سواحل شرقی فرات متمرکز شده است.

Go Back

Comment