header photo

معترضین سودان به دنبال ایجاد یک حکومت دموکراتیک

معترضین سودان به دنبال ایجاد یک حکومت دموکراتیک

اعتراضات مردمی در سودان همچنان ادامه دارد، مذاکرات میان گروه آزادی و تغییر و شورای نظامی این کشور به بن بست رسیده و متوقف شده است. معترضان خواستار انتقال قدرت از نظامیان به گروه های مدنی هستند.

به گزارش ایرنا، اعتراض به قیمت نان و سوخت عاملی بود که مردم سودان را به خیابان کشاند تظاهراتی که از روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸/ ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. معترضان رفته رفته خواسته های خود را افزایش دادند. پایان یافتن حکومت عمر البشیر و ایجاد یک حکومت دموکراتیک از خواسته های بعدی معترضان بود. عمر البشیر توسط شورای نظامیان برکنار و زندانی شد و شورای نظامیان قدرت را در دست گرفت.

حالا گروه های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و ایجاد یک حکومت دموکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان ها ادامه می دهند.

رسانه ها خبر دادند که در محل تجمع تحصن کنندگان در خارطوم یک نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری نووستی روسیه گزارش داده است که پلیس نظامی قصد برچیدن موانعی را داشته که معترضان در خیابان ایجاد کرده بودند همین موضوع باعث درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی شده است و تیر اندازی نظامیان با واکنش گروه‌های مخالف که خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند، مواجه شده است.

دو روز پیش سرلشکر «بحر احمد بحر» فرمانده منطقه نظامی مرکزی در خارطوم معترضان را به حمله به یک خودروی متعلق به نیروهای واکنش سریع در نزدیکی محل تحصن متهم کرد. او در سخنانی که از تلویزیون سودان پخش شد، تأکید کرد که میدان تحصن به مکانی ناامن و خطری برای انقلاب و انقلابیون تبدیل شده است.

معترضان معتقدند که نظامیان این کشور قصد دارند روند انتقال قدرت به دولت مدنی را ناکام بگذارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای از شورای نظامی و رهبران اعتراضات در سودان خواست مذاکرات را با هدف دستیابی فوری به توافقی برای انتقال قدرت به غیرنظامیان را از سر بگیرند. گوترش در این بیانیه بالاترین سطح خویشتن‌داری را خواستار شده و بر اهمیت رعایت حقوق بشر از جمله حق آزادی برگزاری تجمع و حق آزادی بیان و عدم ایجاد محدودیت علیه رسانه‌ها تاکید کرد.

پس از آنکه مذاکرات گروه آزادی و تغییر که ائتلافی از نیروهای مدنی سودان است با شورای نظامی بی نتیجه ماند تنش ها میان نظامیان و معترضان افزایش یافته است و معترضان فعالیت‌های انقلابی خود را شدت بخشیدند و اعتصاب سراسری این کشور را فراگرفت. اختلاف عمده دو گروه بر سر تعداد اعضای نظامی و غیر نظامی شورای حاکمیتی بود.

روزنامه فرانسوی لوموند چندی پیش در گزارشی نوشت که نظامیان سودانی می خواهند به بهانه برقراری دمکراسی و با استفاده از آن به گروهی که در آینده اداره مملکت را به دست خواهد گرفت، مشروعیت ببخشند و سرسخت ترین نظامیان سودان رویای آن دارند که جا پای رئیس جمهوری مصر، ژنرال عبدالفتاح سیسی، بگذارند و راه او را دنبال کنند و حکومتی مقتدر و مستبد تشکیل دهند، رویایی که در تضاد با رویاهای متحصنین است.

چند روز پیش نیز عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان به قاهره سفر کرد و با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد. السیسی در این دیدار بر حمایت کامل مصر از ثبات و امنیت سودان و گزینه‌های ملت این کشور برای ساخت آینده آن و نیز حفظ نهادهای دولت تأکید کرد.

بنابر گزارش رسانه‌های مصر، رئیس‌جمهور مصر همچنین بر آمادگی کشورش برای کمک به سودان برای عبور از این مرحله با اهتمام به خواسته‌های مردمی و به دور از دخالت‌های خارجی، تأکید کرد. در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمده بود که دو طرف درباره استمرار رایزنی‌ها به منظور تحقق ثبات سودان توافق کردند.

ظاهراً شورای نظامی سودان تمایل بسیاری به ایجاد یک حکومت متشکل از نظامیان در این کشور دارند. اما مردمی که ماه هاست در خیابان های این کشور به سر می برند قطعاً به سادگی چنین گزینه ای را نمیپذیرند.

Go Back

Comment