header photo

مهمترین موضوعات توافق شده در اجلاس گروه ۲۰

مهمترین موضوعات توافق شده در اجلاس گروه ۲۰ 

نمایندگان و دولت‌های ۲۰ اقتصاد برتر جهان به مدت دو روز در اوزاکای ژاپن دیدار کردند و در مقوله‌های «تجارت و اقتصاد جهانی»، «گرم شدن کره زمین و محیط زیست»، «امنیت سایبری و تروریسم» و «توسعه پایدار» به توافق‌هایی دست یافتند. همزمان، به رسم هر ساله تظاهراتی اعتراضی علیه گروه ۲۰ این بار در اوزاکا برگزار شد.

امسال ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، میزبان اجلاس سالانه گروه ۲۰ بود. در اجلاس گروه ۲۰ نمایندگان و دولت‌های اقتصادهای برتر جهان با یکدیگر دیدار کرده و استراتژی‌های خود برای سیاست پولی جهانی و پایداری مالی بین‌المللی را به بحث گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، در اجلاس اوزاکا موضوعاتی از قبیل گرم‌ شدن کره زمین، تجارت و مبادلات مالی بین‌المللی، محیط ‌زیست و توسعه پایدار مطرح و در هر کدام از این موضوعات توافق‌هایی حاصل شد:

  • تجارت و اقتصاد جهانی:

رهبران گروه ۲۰ توافق کردند که نابرابری را مد نظر قرار داده و برای محافظت از رشد جهانی در برابر تهدیدهایی از قبیل تنش‌های تجاری و ژئو پولتیک، سیاست‌هایی هوشمندانه وضع کنند.

آنها تعهد کردند که با ایجاد «بافرهای» مالی اطمینان حاصل کنند که بدهی‌های دولت‌ها قابل مدیریت هستند و با سیاست‌های پولی مناسب قیمت‌ها را پایدار نگه داشته و به رشد اقتصادی کمک کنند.

رهبران کشورهای برتر اقتصادی جهان همچنین گفته‌اند برای «یک فضای سرمایه‌گذاری و تجارت آزاد، عادلانه، غیرتبعیض‌آمیز، شفاف، قابل پیش‌بینی و پایدار» تلاش خواهند کرد و قول داده‌اند «بازارها را باز نگه دارند

  • گرم شدن کره زمین و محیط زیست:

رهبران گروه ۲۰ مشکلات اضطراری از جمله آلودگی، تخریب تنوع زیستی، و تغییرات جوی را مورد بحث قرار دادند و تصریح کردند که باید شیوه فکر کردن درباره کسب ‌و کارها و تجارت به گونه‌ای عوض شود که شرکت‌های بیشتری علاقه‌مند به نوآوری و سرمایه‌گذاری در رشد پایدار شوند.

این رهبران همچنین تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق پاریس (توافق معطوف به کاهش گازهای گلخانه‌ای) را نیز مورد توجه قرار دادند و به پیشرفت ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۷ در کاهش آلودگی اشاره کردند.

  • امنیت سایبری و تروریسم:

گروه ۲۰ اعلام کرد تمام تلاش خود را به منظور جلوگیری از به کار بردن اینترنت برای تامین مالی و تسهیل تروریسم و افراط‌گرایی انجام خواهد داد. آنها گفتند گرچه اینترنت باید باز، آزاد و امن باشد، اما نمی‌توان اجازه داد که به عنوان پناهگاهی امن برای تروریست‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

رهبران گروه ۲۰ همچنین توافق کردند که تلاش‌های آنها برای محدود کردن تروریسم در اینترنت باید توامان با احترام به حقوق بشر و «آزادی‌های اساسی همچون آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات» انجام شود.

  • توسعه پایدار:

رهبران ۲۰ کشور جهان گفتند که با کاهش فقر، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های با کیفیت خوب، حمایت از برابری جنسیتی و فراهم کردن دسترسی به امکانات سلامت، آموزش و تربیت نیروی کار، اطمینان حاصل می‌کنند که «هیچ‌کس عقب نماند

تظاهرات اعتراضی علیه اجلاس گروه ۲۰

در ژاپن نیز به رسم هر ساله همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۲۰ تظاهراتی اعتراضی علیه آن برگزار شد. چند هزار نفر شامل دانشجویان، فعالان حقوق بشر، فعالان محیط‌ زیست و گروه‌های چپ مخالف نئولیبرالیسم اقتصادی به خیابان‌های اوزاکا آمدند و شعار می‌دادند: خداحافظ آبه، خداحافظ ترامپ، نه به جی‌ـ‌۲۰ در اوزاکا.

سال گذشته اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان با اعتراض‌های گسترده و تظاهرات پرشمار همراه شد. مخالفان این اجلاس گروه‌های مختلفی را در برمی‌گیرند، با این حال بیشتر آنها انتقادهای مشابهی از گروه ۲۰ دارند.

معترضان استدلال می‌کنند که گروه ۲۰، به افزایش قدرت شرکت‌های بزرگ دامن زده و توافق‌های ناعادلانه تجاری با کشورهای جنوب جهان را تقویت کرده است. علاوه بر این، مخالفان می‌گویند گروه ۲۰ با عزم راسخ تغییرات جوی را مورد توجه قرار نداده و به عنوان مثال توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

از جمله موضوعات دیگری که مخالفان مطرح کرده‌اند، عدم رعایت عدالت اجتماعی و اقتصادی در جهان و افزایش موج راست‌گرایی افراطی در کشورهای گروه ۲۰  است.

 

Go Back

Comment