header photo

همکاری پاکستان با آمریکا در ایجاد طالبان علیه اتحاد شوروی

اعتراف عمران خان نخست وزیر پاکستان:

همکاری پاکستان با آمریکا در ایجاد طالبان علیه اتحاد شوروی

نخست‌وزیر پاکستان گفته این کشور نباید به جنگ به رهبری آمریکا علیه ترور می‌پیوست. این مقام می‌گوید ۷۰ هزار پاکستانی تابحال در جنگ علیه ترور کشته شده‌اند و کشورش صدها میلیارد ضرر اقتصادی کرده است.

به نقل از نشریه پاکستان‌تایمز، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در گفتگو با ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، وضعیت کنونی روابط آمریکا و پاکستان، امور منطقه کشمیر، رابطه پاکستان با هند و افغانستان را به بحث گذاشته است.

او در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا که گفته بود پاکستان “خطرناک‌ترین” کشوری است که با آن سر و کار داشته، اظهار داشت: “فکر کنم جیمز ماتیس به خوبی به این موضوع پی نبرده که چرا پاکستان رادیکالیزه شده است”.

او گفته است: “در دهه ۱۹۸۰، وقتی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان یورش برد، پاکستان -با کمک آمریکا- مقاومتی علیه شوروی سازمان داد و این مقاومت، “توسط سازمان اطلاعات نظامی پاکستان -آی‌اس‌آی- ترتیب داده شده بود که شبه‌نظامیانی که از سراسر کشورهای مسلمان برای جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی آمده بودند را آموزش می‌داد”.

او اینطور ادامه می‌دهد: “ما گروه‌های شبه نظامی را ایجاد کردیم تا با شوروی بجنگند، جهادی‌ها در آن زمان قهرمان تلقی می‌شدند. در سال ۱۹۸۹، شوروی‌ افغانستان را ترک می‌کند، آمریکا افغانستان را ترک می‌کند و ما می‌مانیم و این گروه‌ها؛ سپس یازده سپتامبر فرا رسید و پاکستان مجددا در جنگ با ترور به آمریکا پیوست و حال، از ما خواسته می‌شود تا این گروه‌ها را به عنوان تروریست دستگیر کنیم. این باور می‌رفت که آن‌ها در مبارزه با اشغال‌گری خارجی، جهاد می‌کنند اما با ورود آمریکا به افغانستان، این موضوع تروریسم عنوان می‌شود”.

عمران خان با اشاره به اینکه کشورش بایست در این مناقشه بی‌طرف می‌ماند، می‌گوید: “پاکستان در این موضوع شکستی سنگین خورد و با پیوستن به آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر، یکی از بزرگترین خطاها را مرتکب شد”.

این مقام پاکستان با اشاره به کشته شدن ۷۰ هزار نفر در خشونت‌های بعد از آن موعد و ضرر بزرگ اقصادی وارده به این کشور می‌گوید: “فکر می‌کنم دولت پاکستان نباید قول چیزی که از پسش بر نمی‌آمد را می‌داد” 

درخصوص اتهام انجام حملات در افغانستان توسط شورشیانی که از پاکستان به این کشور می‌روند، عمران خان می‌گوید حدود ۲.۷ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان حضور دارند و مرزی واقعی در “منطقه قبیله‌ای” با افغانستان وجود ندارد. او می‌گوید: “از کجا بدانیم چه کسی ورود و خروج می‌کند؟”. عمران خان می‌گوید: “نمی‌توان از پاکستان انتظار آن را داشت که با وجود زندگی خیل عظیمی از پناهجویان، مرز را به طور کامل مسدود کند”.

او در همین باره می‌افزاید: “فکر نمی‌کنم این مربوط به پاکستان باشد، این آمریکا است که نتوانسته در افغانستان موفق شود، چون به طور ساده یک تاریخ پشت این موضوع است، این امر هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد”.

نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی درخصوص بازگردانی صلح به افغانستان، تاکید کرده که راه حلی نظامی برای این امر وجود ندارد...

ایسنا

Go Back

Comment